Publicatie datum: 1993-01-01
Auteur: Helge Bonset
Collectie: 11
Volume: 11
Nummer: 3
Pagina’s: 73-79
Documenten
kritiek commentaar en beschouwing helge bonset nederlands in v o 2 tijd voor taalvaardigheid het cven rapport 1991 het eindrapport van de commissie vernieuwing eindexamen programma s nederlands vwo en havo zal de lezers van spiegel niet onbekend zijn in jaargang 8 nr 3 1990 gingen de moor kreeft de jonghe en kamer in op de voorlopige voorstellen van de cven jaargang 9 nr 2 1991 bevatte een buitengewoon kritische bespreking van het cven eindrapport door rijlaarsdam dit stukje gaat in op een aspect van het cven rapport de voorstellen die worden gedaan om de totale onderwijstijd voor nederlands te verdelen over de verschil lende vakonderdelen p 108 deze voorstellen staan weergegeven in tabel 1 tabel 1 het cven voorstel voor verdeling van de onderwijstijd nederlands in vo 2 cven lezen 20 schrijven 25 55 45 spreken luisteren 10 literatuur 35 taalkunde 10 vrije ruimte 10 de getallen geven percentages aan van de totale onderwijstijd voor nederlands de bij het onderdeel taalkunde wil zeggen dat dit onderdeel door de cven alleen bedoeld is voor vwo bij wijze van vrijwillig experiment de tien procent onderwijstijd die ervoor nodig is moet in de visie van de cven gaan ten koste van de 55 procent voor taalvaardigheid lezen schrijven spreken luisteren argumenten voor bovenstaande onderwijstijdverdeling levert de cven niet of nauwelijks des te curieuzer wanneer we eens een paar andere cijfers naast de hare zetten zie tabel 2 spiegel 11 1993 nr 3 73 79 tabel 2 drie voorstellen voor verdeling van de onderwijstijd nederlands in vo 2 bavo sco cven lezen 23 16 20 55 schrijven 15 53 25