Niet zomaar een juf…. – Taalstages in de Praktijk

Publicatie datum: 2002-01-01
Collectie: 05
Volume: 05
Nummer: 4
Pagina’s: 8-9
uit net veld niet zomaar een juf taalstages in de praktijk ellen van de craats mondriaan stadscollege den haag dag juf mina tot morgen nee niet tot morgen tot volgende week juf mina staat handen te schudden bij de deur van groep 1a van basisschool de zuidwester ze is niet zomaar een juf al weten de kinderen dat waarschijnlijk niet ze zit zelf nog op school in een analfabetengroep bij het mondriaan stadscollege in den haag zij loopt nu 1 maal per week stage geen gewone stage maar taalstage dat betekent dat ze bovenop de vier dagdelen dat ze zelf naar school gaat nog een dagdeel buiten de school nederlands leert ze heeft zelf nagedacht over de plek waar ze dat de collega s aandacht hebben voor de dat zou willen doen met kinderen werken leek taalstagiaires werkt heel motiverend af en haar wel wat en ik heb als taalstage toe mogen de stagiaires in de lessen over hun begeleidster deze plek voor haar gevonden ervaringen op het werk vertellen ik vraag ook een basisschool tegenover haar eigen school wel hulp bij het oefenen van gesprekken het en vlakbij haar huis een school ook waar veel blijkt dat het voeren van een kennismakings vrouwen van onze school hun kinderen gesprek op de stageplek verre van eenvoudig hebben mina oogst bewondering van mede is voor onze cursisten behalve de taal blijkt cursisten als die zien hoe ze als een echte juf ook de houding van groot belang passief of met de kinderen omgaat ze is nu zes keer actief aankijken of niet antwoorden met meer geweest en de school is heel tevreden over dan alleen ja bij het afscheid doei of dag haar ze voert zelfstandig taken uit zoals een wanneer een hand geven etc prentenboek bekijken met twee kinderen waarbij ze zelf een heleboel woorden leert de stage van a tot z plakken en knippen met een groepje puzzelen enz denk niet dat ze al in het hoogste ik geef voorlichting in de klassen over de taalniveau zit op onze school want ze zit op mogelijkheid om een taalstage te doen de niveau 0 5 met haar mondelinge vaardig stage houdt in een dagdeel per week heden 1 ze loopt te stralen als mijn nt2 gedurende twaalf weken op een nederlands collega s aan haar vragen hoe het nu gaat met talige werkplek meedraaien om zo je de stage 2 nederlands te verbeteren wie zich aanmeldt krijgt een intakegesprek hij of zij tot nu toe heb ik alleen zij s geeft een voorkeur aan voor een werkplek dat kan van alles zijn horeca 1 het niveau van de stagiaires is laag bij ons van verzorging tuinen scholen buurthuizen 0 5 1 5 de meesten zitten eerder aan de lage dan creches etc ik ga rond bellen voor een plek aan de hoge kant daarom hebben ze die extra liefst in de buurt want er zijn meestal kinderen oefening ook zo nodig die op tijd opgehaald moeten worden van school als ik de plek gevonden heb volgt een 2 ellen van de craats is nt2 docent en stage kennismakingsgesprek waarbij een over begeleidster 8 een komst getekend wordt hierin staan telefoontjes is legio als je de plek eenmaal afspraken over het werk en de werktijden er gevonden hebt heb je nog niet altijd de juiste is altijd een begeleider op de werkplek waar persoon gevonden en kost dat ook nog wat de stagiaire op terug kan vallen de stagiaire heen en weer gebel maar zoals gezegd soms houdt net als op school haar presentie bij is het de eerste keer prijs zoals bij mina ik opdrachten om nieuwe woorden of zinnen op heb nu 10 november vanaf september tien te schrijven zijn voor de analfabeten meestal cursisten geplaatst de meesten zijn nt2 ers nog te moeilijk na zes weken houd ik een tussenevaluatie met de cursiste op onze maar voor het spreken maakt het natuurlijk school om te kijken hoe het gaat ik bel ook niets uit ant2 of nt2 alleen voor de met de begeleider op de werkplek ik vraag opdrachten die ze van mij meekrijgen ik heb de cursiste om foto s te nemen op de tot en met december 0 4 fte voor deze klus werkplek die ze bij haar eindpresentatie kan marjolein van der loop en ineke helmholt laten zien na twaalf weken houden we op de werken al bijna twee jaar met taalstages voor werkplek een eindgesprek waarbij de cursiste laagopgeleiden zij hebben formulieren een certificaat krijgt het is de bedoeling dat ze aangepast voor analfabete cursisten in haar lesgroep na afloop van de stage over haar ervaringen vertelt literatuur stageplaatsen zoeken het is allerminst altijd gemakkelijk om marjolein van der loop en ineke helmholt taalstageplaatsen te vinden voor sommige taa stages mondriaan stadscollege den cursisten ben ik weken bezig voor anderen haag lukt het binnen een week voor de meesten e mail m vd loop mon3aan nl ben ik wel langer bezig het aantal benodigde en het analyseren van werk van mensen wij hebben aan het werk gezien en veel hulp langzaam maar zeker maar zeker langzaam voormalig ontwikkeling nederlandse les aan analfabete vrouwen in antwerpen productie van de projekt alfabetisering migrantenmoeders inge schuurmans karel de grote hogeschool antwerpen in antwerpen is pam al sinds 1990 een begrip de afkorting pam staat voor project alfabetisering migrantenmoeders inmiddels is pam in heel vlaanderen bekend en wordt er ook een aanbod voorzien voor laaggeschoolde gealfabetiseerde vrouwen ook zijn de cursisten nog niet allemaal moeder wat begon als een project in de wijk stuivenberg in antwerpen is uitgegroeid tot een volledige opleiding in drie antwerpse probleemwijken inge schuurmans schetst de achtergronden en sprak met patricia wildiers een van de coordinatoren van pam een stukje geschiedenis geconfronteerd met een groeiend aantal migrantenkinderen kinderen voor wie het zo n vijftien jaar geleden werden de lagere en nederlands vaak niet de thuistaal was een secundaire scholen in antwerpen steeds meer bijkomend probleem voor de directies en 9