Publicatie datum: 1997-01-01
Auteur: Michael Evers
Collectie: 07
Volume: 07
Nummer: 2
Pagina’s: 19-20
Documenten
of poezie in de klas leuk wordt hangt af van de leraar poezie onderwij s in duitsland poezie wint weer terrein in duitse klaslokalen sinds de leraar niet meer zegt leer dit gedicht uit je hoofd maar opdracht geeft om zelf creatief te worden leerlingen mogen proeven hoe het is om zelf een dichter te zijn een korte impressie over het huidige poezie onderwijs in duitsland zegt konradi binnen iedere school is er vaak wel onderling overleg om te met de ervaring van twee duitse docenten en een leerling voorkomen dat leerlingen twee keer hetzelfde doen als zij in een andere groep of klas komen michael evers in de leerplannen in duitsland heeft lingen moeten door het werken met poezie tot aan het eindexamen een gedichten de culturele achtergronden poezie in de vreemde taal voorname plaats een vaste leeslijst leren kennen het onderwijsprogramma voor duits waaraan de leerlingen zich moeten lijkt in vele punten op wat de leerplan houden bestaat echter niet bovendien in de laatste drie jaar voor het abitur nen in nordrhein westfalen voor heb je in duitsland te maken met een het duitse eindexamen is er meer tijd engels en frans bevatten konradi s versnipperd onderwijs een nationale voor poezie wij werken natuurlijk collega docent vreemde talen herbert eenheid kennen ze niet iedere deel niet een halfjaar alleen maar met evers vertelt hoe leerlingen de franse staat kent zijn eigen lesprogramma gedichten legt konradi uit en engelse poezie leren kennen deze duitse lander mogen hun eigen er wordt bij poezie meer aandacht be gedichten zijn bouwstenen voor een onderwijsprogramma samenstellen steed aan rijm een ritme ook komen reeks teksten waarmee ik een bepaald de vragen voor het eindexamen ver methodes en literatuurgeschiedenis onderwerp benader zegt evers dood schillen zelfs per school komen aan bod en leven oorlog en vrede bijvoorbeeld in het begin is dit altijd wennen voor of de verhouding tussen blanken en drempel vrees de leerlingen zij zien al snel dat een zwarten in de vs ik doe dus niet drie in het begin reageren leerlingen formele analyse van een gedicht alleen weken alleen maar gedichten vaak geschokt als zij voor het eerst een middel is om tot de kern van de voor de franse poezie bestaat er een met poezie in aanraking komen legt tekst door te dringen lijst met tekstvoorstellen de docent docent jurgen konradi uit maar die poezie wordt ook gebruikt om een blijft echter vrij in zijn keuze net als drempelvrees verdwijnt snel is zijn dwarsdoorsnede van de literatuurge bij engels waar geen teksten aanbevo ervaring schiedenis te geven of om tijdperken len worden konradi is leraar duits op een middel met elkaar te vergelijken zoals barok gedichten zijn niet meteen populair bare school in nordrhein westfalen en en expressionisme dan kies ik ge in de klas weet evers te vertellen is tevens betrokken bij de opleiding dichten die over hetzelfde onderwerp je moet poezie op een voorzichtige van nieuwe docenten gaan politische poezie bijvoorbeeld manier onder de aandacht van de leer in de lagere klassen doen wij niet lingen brengen in de franse les is dit zoveel aan methodiek of taalweten de duitse leerlingen krijgen natuurlijk bijvoorbeeld goed mogelijk doordat ook schap vertelt hij gedichten dienen een inleiding in de poezie als literair de chansons tot de poezie worden gere ter illustratie van een tijdperk of van genre er zijn echter geen vakover kend de muziek kan dus helpen het een lesonderwerp bijvoorbeeld de schrijdende poezie programma s en ijs te breken liefde van de middeleeuwen tot aan ook geen leeslijst de leraar bepaalt heden of het thema oorlog de leer welke gedichten hij wil behandelen tsjip letteren 7 2 19 vertrouwd een keer vertrouwd met poezie geven leerlingen vaak zelfs de voorkeur aan een eindexamenvraag over een gedicht in plaats van te kiezen voor een lange prozatekst zeggen konradi en evers een gedicht is overzichtelijker beelden en argumentatie zijn makkelijker te volgen vroeger had ik nog meer moeite met poezie in de klas vertelt konradi de interpretatie was heel ideologisch bij voorbeeld bij brecht christelijke nor men en waarden waren op het platte land toen nog belangrijker maar zulke problemen bestaan nu natuurlijk niet meer hoe beleven de leerlingen hun eigen poezie onderwijs vaak kunnen wij zelf ook gedichten schrijven zegt antje een middelbare scholiere dat vind ik wel interessant in haar les duits kwam ook de dadais tische poezie aan bod dan zie je dat gedichten niet altijd moeten rijmen aldus antje of poezie leuk wordt of literatuurles in duitsland niet hangt ook veel van de docent af is haar conclusie en dat geldt natuur lijk niet alleen voor poezie e 2 0 tsjip letteren 7 2