Publicatie datum: 1979-01-01
Auteurs: Annelies Dekkers, Pauline Bulthuis
Collectie: 10
Volume: 10
Nummer: 5
Pagina’s: 35-36
Documenten
deze malmberg uitgave mag geen enkele onder alle drie de boeken zijn uitgaven van ma mberg wijzer maar ook geen enkele leraar in het voort in den bosch in de reeks praxis respectievelijk gezet onderwijs missen de laatste groep moeder nummer 12 13 en 14 taalleraren kan hieruit leren wat er leeft in het basisonderwijs en dit is voor de schrijvers een compliment annelies dekkers pauline bulthui s ogen oren en de res t een boek dat onze aandacht ten volle waard is platen kleine teksten en gedichtjes dat gebruikt vooral van die onderwijsgevenden die wel graag kan worden bij de opdrachten in het onderwij allerlei dingen zouden willen doen op het gebied zersboek en prettig is dat deze opdrachten ook van dramatische expressie maar nog niet weten meer verstandelijke kinderen aanspreken wat er staan veel aanknopingspunten in voor spelen het boek heeft twee delen een onderwijzersboek schrijven etc jammer alleen dat de genoemde en een leerlingenboek het zegt geschreven te zijn werkvormen binnen het kader van dramatische voor leerlingen van de hoogste klas van de kleu expressie blijven ook vakken als science zou terschool en voor de eerste en tweede klas van de den gebruikt kunnen worden lagere school van ons mag die leeftijdsaandui de hierboven genoemde herkenbaarheid is het ding wel uitgebreid worden tot de gehele lagere voornaamste positieve punt de lezer i c de on school periode al zal er dan af en toe iets moe derwijzer wordt zo zelfstandiger gemaakt dan ten worden aangepast in de formulering van de wanneer hij alleen maar werkvormen aangeboden opdrachten had gekregen ogen oren en de rest heeft een prima opzet na de directe ervaringen worden verder in het boek het inleidende hoofdstuk komen de vijf zintuigen overigens wel minder goed doorgevoerd vooral en een en verder aan bod in de zes erop volgen bij voelen en proeven de hoofdstukken ieder hoofdstuk heeft de vol tot slot de bibliografie is voorbeeldig in een gende indeling eerst een inleiding met gerichte paar regels de voornaamste kenmerken met mo vragen zodat de lezer gaat meedenken meevoe gelijke gebruiksaanwijzingen van allerlei boeken len die herkenbaarheid voor de lezer wordt nog en dat in zowel een boekenlijst voor volwassenen versterkt in het stukje erna tweeen daarin ver als voor kinderen tellen de auteurs om de beurt in kleine fragment jes gebeurtenissen die met dit zintuig te maken marie jose balm jos van hest ogen oren en de hebben en daarna wordt het zintuig van het rest een boek vo speel ervormen rondom zin hoofdstuk verwerkt in allerlei opdrachten tuigen meulenhoff educatief amsterdam 197 7 het leerlingenboek is meer een prentenboek met kalenderuitreiking door de commissie von tien ietop o op 24 novembe r tijdens de ledenvergadering 35 voor de opleiding als koor de student op zijn praktijkschool de eerste sessie werd besteed aan kennismaking met elkaar en de keuze van het onderwerp van het stukje leerplan dat was voor veel groepen het moeilijkste jeugdliteratuur als doel of als middel en tot wat dan toch kwamen alle groepen hier uit de onderwerpskeuze varieerde van thema heigezin in hetjeugdboek tot het effectief hanteren van prentenboeken bij 4 tot 12 jarigen donderdagmiddag en vrijdagmorgen sommige groepen ook nog vrijdagmiddag hebben de groe pen hun essenseries gemaakt voor opleiding en praktijkschool en de meeste waren redelijk te verslag studie d ag werken met boeken vreden nog meer l eerplanontwikkeling op de evaluatiebespreking van vrijdagmiddag na aan de basi s dat eerst een aantal groepen een show gegeven hadden kwam overigens wel naar voren dat men toch liever nog meer voorbereid had willen zijn omdat men het onderwerp van tevoren al had tien dagen voor het von congres was noordwij willen kiezen zo was er ook meer gericht mate kerhout bevolkt door opleiders aan ok s en pa s riaal aanwezig geweest op uitnodiging van de aclo m nu gaan de docenten hun essenseries uitvoeren in 1977 en 1978 was de nota werken met boe op de opleiding en de studenten doen hetzelfde ken door docenten uit het kleuter en lager on op hun praktijkscholen eind oktober moeten de derwijs in discussiemiddagen besproken nu gin verslagen van die gebeurtenissen naar de aclo m gen de opleiders zich bezighouden met de advies dan nog steeds i o gestuurd worden voorbereiding wat betreft leerplanontwikkeling op weg naar een leerplanontwikkeling jeugd jeugdliteratuur voor 4 tot 12 jarigen literatuur aan de organisatie was duidelijk veel aandacht hopelijk wel besteed uitnodigingen en voorinformatie waren en moer kan misschien in november al wat erva op tijd verstuurd en ook de conferentie zelf was ringen van opleidingen publiceren want lesidee stevig gepland in groepen van ongeveer 8 oplei en zijn nooit weg ders moest in drie sessies een stukje leerplan jeugdliteratuur gemaakt worden en dan zowel annelies dekkers akveld al jaren lid van de von opgebeld door de commiss ie van dan heb je wat te vieren 10 jaar von verkoop een von 10 kalender dan moet je bij de kalenderuitreiking of meld een nieuw lid zijn dan drink je grat i s mee niet door fie opgebeld in utrecht i n rasa om 10 00 uur op dan kun je alsnog je verhaal kwijt 24 november op 24 november in utrecht 36