Schrijfvaardigheid is een belangrijk domein binnen het vak Nederlands en daarbij hoort ook een weldoordacht examenprogramma dat het schrijfniveau van leerlingen aan het einde van het voortgezet onderwijs goed in kaart brengt. Zo’n 40 docenten Nederlands van 20 scholen verspreid door heel Nederland presenteren hier hoe ze hun schoolexamen schrijfvaardigheid in het afgelopen schooljaar hebben verbeterd. Ze hebben geëxperimenteerd met meer schrijftaken in het examen, meer beoordelaars per tekst, geïntegreerde lees- en schrijftaken, een beoordelingstraining, vergelijkend
beoordelen en een praktijkexamen voor schrijven. In deze bijdrage bespreken we de noodzaak van deze veranderingen in het licht van de wetenschappelijke kennis over het valide en betrouwbaar toetsen en beoordelen van schrijfvaardigheid. Met deze wetenschappelijke kennisbasis en de rijke praktijkvoorbeelden hopen we andere scholen te inspireren om ook hun PTA aan te pakken en zo een kwaliteitsslag te maken met de schoolexamens schrijfvaardigheid.
beoordelen en een praktijkexamen voor schrijven. In deze bijdrage bespreken we de noodzaak van deze veranderingen in het licht van de wetenschappelijke kennis over het valide en betrouwbaar toetsen en beoordelen van schrijfvaardigheid. Met deze wetenschappelijke kennisbasis en de rijke praktijkvoorbeelden hopen we andere scholen te inspireren om ook hun PTA aan te pakken en zo een kwaliteitsslag te maken met de schoolexamens schrijfvaardigheid.
Auteurs:

Renske Bouwer
Renske Bouwer is Universitair Docent Taal & Educatie aan de Universiteit Utrecht en als wetenschappelijk adviseur betrokken bij de academische spin-off Comproved. Zij is in 2016 cum laude gepromoveerd op effectief schrijfonderwijs in het basisonderwijs en heeft gepubliceerd over toetsing en beoordelen van schrijfvaardigheid in diverse nationale en internationale tijdschriften.