Publicatie datum: 1975-01-01
Auteur: Marijke Baars
Collectie: 06
Volume: 06
Nummer: 1
Pagina’s: 19-23
Documenten
proberen de buurt goed te begrijpen en hun daar ook mee te helpen nederland s op de ivko mavo marijke baars in het onderstaande artikel vertelt marijke baars over haar lessen neder lands op een mavo u moet de beschreven bezigheden zien als een experi ment haar totale onderwijs bestaat er niet uit twee belangrijke uitgangspunten hanteert marijke de les blijft niet beperkt tot de klas ze reikt tot buiten de schoolmuren het leren in dit geval het opvoeren van de taalvaardigheid wordt door de leerlingen pas als zinnig ervaren als ze merken dat ze er iets aan hebben de redaktie is blij dat dit soort experimenten gebeuren misschien doet u zelf ook zoiets of wilt u reageren op dit artikel laat u het even weten aan het redaktie secretariaat jacob van lennepkade 20 amsterdam dan nemen we kontakt met u op ik geef nederlands op de ivko individuee l voortgezet kunstzinnig onderwijs in amsterdam d e ivko ke n t zoals nog vijf andere ivo scholen in ne derland geen lande lijke eindexamen d aarom heb ik misschien meer gelegenheid te experimenteren dan docenten nederlands op andere scholen een an d ere gunstige factor is dat k ees van baaien les geeft op onze school hij geeft wisku n de op een ongewone manier in plaats van uit boekjes te werken onderzoeken de leerlingen bijv hoe het verkeersprob l eem in de buurt opge lost kan worden maken zij een speeltoestel in een naburig park of tekenen de relaties in de klas in een grafiek kees werkt ook samen met de wittebrug het buurthuis naast onze school d aardoor is het idee o ntstaan om leerlingen de gelegen heid te geven mee te werken aan het buurtkrantje dat door het buurthuis gemaakt wordt hier volgt een verslag van de twee meisjes die in de redaktie van de buurtkrant zitten wij mirjam en j oppe zitten a l een tijdje in de redaktie van een buurtkrantje w e zijn hier in verzeild geraakt doordat onze nederl andse l erares op een dag aan de l eer lingen vroeg wie er voor voel de in de red actie van het krantje te gaan ons leek het we l leuk omdat we dan in kontakt kwamen met buurtbewoners en pro bl emen met de buurt ander echt kontakt hadden we niet eerder met de buurt gehad w e hebben iedere donderdagmiddag om half 3 redactie vergadering op die tijd he b ben we eigenlijk ne d erlands omdat d it een projekt voor nederl ands is mogen we eerde r weg 19 w at denken we ervan te leren ten eerste dat we leren luisteren naar a n deren hoe vervelend ze ook zijn je goed leren uitdrukken zowel mondeling al s op p apier p roberen de buurt goed te begrijpe n en hun daar ook mee te helpen tenslotte l eren we daar ook notuleren joppe heeft een wijkraadvergadering bijgewoond waarvan zij samen met een buurt bewoonster een verslagje heeft geschreven in de buurtkrant wijkraadvergadering er zijn heel wat mensen die zich aktief met de buurt bezig houden ze zitten in werkgroepen als verkeer westerpark wijkverbetering etc iedere 2e maandag in de maand komen ze bij elkaar op de wijkraadvergadering haar worden allerlei belang rijke zaken van de buurt besproken het wijkcentrum ontvangt vaak post van de gemeente en geeft dat weer door aan de buurt ook andersom als de buurt het ergens niet mee eens is zal het wijkcentrum dit aan de gemeente bekend maken als verslaggeefster van de witte buurtkrant ben ik maandag 9 september naar de vergadering geweest om u een indruk te geven van hoe het daar toe gaat het begon om 8 uur daarvoor was er gelegenheid om koffie te drinken in de vergaderruimte ging een blaadje rond waarop je je naam en eventuele werkgroep waarin je zit kon schrijven toen begon het de voorzitter las de binnengekomen post voor soms waren dat brieven van andere wijkcentra die steun vragen bij bepaalde akties soms berichten van de gemeente over werkzaamheden aan straten of het tram bus ver keer toen dat was behandeld vertelden de werkgroepen over de stand van zaken zoals bijv de werkgroep kunst in de wijk over de komende evenementen als laatste kwam de inhoud van de wijkkrant aan de orde en werden nieuwe onderwerpen voor de volgende bedacht wilt u ook meepraten over de buurt kom dan maandag 14 oktober om 8 uur op het wijkcentrum u bent van harte welkom yvonne jopp e in hetzelfde nummer introduceren joppe en mirjam de ivko die in deze arbeiders buurt waarschijnlijk als een vreemde school gezien wordt de i v k o stelt zich voor vlak naast de witte brug staat een school deze heet de i v k o school i v k o betekent eenvoudig individueel voortgezet kunstzinnig onderwijs uit reakties merkten wij wel eens op dat de mensen uit deze buurt weinig of niets van de i v k o afweten daarom willen wij proberen u iets meer duidelijkheid te geven over deze school we beginnen bij het woord individueel met individueel bedoelen we dat er aan iedere leerling apart aandacht wordt geschonken men probeert zoveel mogelij k 20 rekening te houden met ieders leertempo bijvoorbeeld jantje kan wat beter leren dan miepje dus jantje kan vooruit gaan werken zo is er meer tijd over om miepje te helpen zodat zij toch op tijd haar werk af heeft zo nu hebben we individueel gehad op naar voortgezet voortgezet wil zeggen een voortzetting van het onderwijs na de lagere school de k van kunstzinnig bij ons op school hebben we buiten de leervakken ook nog kunstzinnige vakken een paar daarvan zijn toneel mime dansexpressie kera miek volksdansen het is de bedoeling dat je door middel van deze vakken inzicht en interesse krijgt en misschien blijkt later wel dat je talent in een bepaalde richting hebt dan kun je doorgaan naar de theaterschool of een andere richting onderwijs voor ons wil het onderwijs dat je je leert ontwikkelen en met andere mensen om kunt gaan ook datje je in de maatschappij kunt handhaven we hopen dat het allemaal wat duidelijker is geworden minjam joppe in een ander nummer van de buurtkrant staat een verslag van leerlingen die hebben meegewerkt aan het speeltoestel dat in de lessen van kees van baaien is gebouwd i v k o leerlingen maken speeltoestel verslag van de leerlingen zelf er bleek behoefte te zijn om een speelding te bouwen in het westerpark hierop besloten wij met kees leraar van de school een ontwerp te maken voor een soort klimrek maar dan iets origineels maar dat was niet alles wat er in het begin moest gebeuren neem het toestemming vragen bij de gemeente en gereedschap halen en materiaal dit kwam allemaal voor elkaar nadat de oude tekening van nieuwe 21 m aten was voorzien konden de eerste kuilen gegraven wor d en dat ge beurde op vrij dag op m aand ag zouden we doorgaan t o t onze woede w aren de kuilen door an deren dichtgegooid m aar na vee l zwoegen kwam het er toch van de eerste palen kwamen in de grond schilderen het ergste toen kon er ge timm erd worden pl a nken om op te lopen en j a het ergste schilde ren j a erg want je b leef beslist niet schoon j e kreeg de kleuren van de verf groen en bruin hierna was het gauw bekeken d e touwen eraan en klaar daar kwamen de eerste kinderen met hun ouders ze vonden het fijn wat we deden j ammer dat de touwen er af gesneden zijn ga op een mooie dag maar eens kijken en k limmen haico simon r ob jeroen een andere activiteit van i vko l eerlingen in het buurthuis is helpen of een onder zoekj e doen in de creche d ie in het buurthuis is hier volgt een verslag van twee leerlingen van de tweede klas naar aan le i ding d at ma rijke ons vroeg iets te schrijven voor haar is d it een kort verslag van b rigitte en mijn projekt de creche de creche is een projekt wat m arijke verzonnen heeft en wat degenen die er het m eest voor voe l den zo uden gaan uitvoeren brigitte en ik hebben het gekozen en zij n e r nu een week mee bezig we zijn b egonnen met het verzinnen van taken een voor brigitte en mij brigitte verzon de taak feiten op te schrijven en daar critiek op te leveren en ook zich met de kinderen bemoeien zo dat ze er achter kon komen wat voor invloed een creche op de meeste kinde ren heeft en ik zel f heb vroeger een tijd in een creche gezeten en daarom dacht ik dat het beste was voor mij op te schrijven wat er van binnen bij mij in ieder geval zou gebeuren na zoveel tijd niet in een creche geweest te zijn en dat vergelijken met vroeger om te kijken of er iets veranderd is of niet lucienn e met die taken zij j wij j opcpad y gegaan b b naar de c l ttohnlorre h g d i k zag wel vee l q fouten b v een kin dje dat van de glijbaan afviel de juf t rooste he m niet ze zij alleen maar b en jij nou een jongen jongens huilen nooit hoor en met een verwaant gezicht liep de juf weg naar een klein meisje die was gevallen die troost de juf w el het jongetje stont nog te huilen en keek naar het meisje dat we l getroost werd brigitte m et mijn taak heb ik er uit kunnen halen dat er voor de kinderen n iets veranderd is ten opzicht e van het feit d at hun moede r er niet is e n de juffrouwen daar niets aan kunnen veranderen maar ze proberen het natuu rlijk we l de kinderen hadden veel 22 erge agresieffe ruzies maar war en lekker bezig ik heb alleen naar de kinderen gekeken verder e n int egenstelling van b rigitte niet met de 2 juffrouwen ze lf ge praat lucienn e een projekt opzichzelf vind ik erg goed omdat je er overa l waar je denkt dat goed is er aan bezig kunt zijn b v alleen al buiten de school waar je veel van leert omdat je dan met de realiteit van de maatschappij te maken hebt en voor nederl ands is het goed omdat je met mensen te maken hebt die nederlands praten en je zelfs over de verschillen van praten in buurten alleen al een projekt kunt maken en je schrijft alles op marijke kan ons later bepaalde fouten in de stijl of zo verbeteren lucienne het projekt is erg fijn om te doen want er zijn zoveel dingen die je niet uit boekjes kan leren dan is zo n projekt wel de beste oplossing dat beinvloed je meer dan zo n boek alsje iets meemaakt leer je er gewoon meer van brigitte ik heb tegen een juffrouw gezecht dat we niet alleen voor ons zelf iets willen gaan doen maar ook wat voor de creches ik vind dat we nu niet alleen wat voor de school doen maar ook wat doen voor de creches brigitte wat brigitte schrijft over iets doen voor de creches in plaats van alleen iets voor school vind ik erg belangrijk het lijkt mij dat ook joppe en mirjam die in de redactie van de buurtkrant zitten het gevoel hebbej iets zinnigers te doen dan een willekeurig opstel schrijven voor een cijfer liefst zou ik voor alle leerlingen dergelijke taken voorradig hebben maar het kost veel tijd om je zo in de buurt te verdiepen dat je meer activiteiten buiten de school kunt organiseren mogelijkheden zijn iets doen op of met een school uit de buurt iets doen met of voor bejaarden e d los van deze persoonlijke initiatieven in het rooster een projektmiddag in de week voor de hele school docenten of leerlingen die een onderwerp willen bestuderen of een excursie willen maken schrijven dit op een lijst waarop iedere leerling kan inteke nen in een projekt zitten dus leerlingen van verschillende klassen een voordeel van zo n projektmiddag is dat er onderwerpen bestudeerd worden of acties gevoerd die binnen het normale rooster nooit aan de orde komen omdat ze niet passen in het lesprogramma of omdat de duur van een les te kort is om ergens heen te gaan een ander voordeel is de vrije keuze van de leerlingen dus grotere motivatie 23