Recensie van ‘Verder lezen. Leesteksten voor anderstaligen’ van Marilene Gathier & Dorine de Kruyf

Publicatie datum: 2003-01-01
Auteur: J. Kurvers
Collectie: 34
Volume: 34
Nummer: 1
Pagina’s: 40

Documenten

recensi e werp dat een tijd geleden niet meteen op de agenda zou hebben gestaan mooi om te zien dat vrij snel daarna een tekst volgt over de koning van zweden waar gebeurd die zijn jeanne kurvers het vrouwtje pinpas vergat en per abuis ook nog door het alarm als winkeldief wordt aangewezen er is van stavoren en anne frank ook een tekst over trauma en depressie mijn vrouw is toch niet gek leesteksten voor beginnende een volk sverhaal lezers in het nederlands al s de meest opvallende uitzonderingen op wat ik maar even de redzaamheidstekst noem zijn wel tweede taal het vrouwtje van stavoren en anne frank twee teksten die goed zouden passen in de oude traditie van land en volkenkunde het vrouwtje marilene gathier dorine de kruyf verder van stavoren heeft terecht als ondertitel een lezen leesteksten voor anderstaligen b ussum volksverhaal uit nederland toch vind ik de couthino 2000 introductie op het verhaal niet gelukkig een isbn 90 62832 31 8 232 blz 16 volk is alle mensen in een land weet u nu wat een volksverhaal is wellicht was het beter geweest meteen bij de introductie te attenderen niet iedere beginner in het nederlands als dat gebeurt nu aan het einde op soortgelijke tweede taal is van het kaliber kader abdolah die verhalen die in elk land de ronde deden en weliswaar vrij snel tot de ontdekking komt dat doen en daarbij meteen ook het type verhaal te harry mulisch te hoog gegrepen is maar introduceren want altijd en overal waar iets vervolgens toch maar zelfstandig met annie gebeurt een natuurramp bijvoorbeeld ontstaan m g schmidt aan de slag gaat de meeste verhalen waarin mensen op zoek gaan naar de beginnende lezers in het nederlands als tweede diepere oorsprong van de ellende de natuur god taal nt2 lezen geen annie schmidt maar of de slechtheid van de mens om er een paar te vooral veel teksten over de markt en de noemen i k denk dat een eenvoudige intro supermarkt over kleren kopen over wonen en ductie in de geest van het genre stavoren was huizen of over ziek zijn en beter worden als ik ooit een rijke haven toen ging het mis e r geturfd zou hebben zou ik ongetwijfeld konden geen schepen meer de haven in de stad meteen ook enkele opvallende uitzonderingen werd arm hoe kwam dat daarover wordt in gesignaleerd hebben zoals tijl uilenspiegel of het volgende verhaal verteld de herkenning en aladin en de wonderlamp in lezen doe je overal daarmee het tekstbegrip ten goede zou zijn van de guchte 1999 niet dat er op zichzelf gekomen vooral ook omdat zoals bossers niet niet zo veel nus is met die onderwerpen het lang geleden zijn publiek nog eens voorhield de nederlandse platteland van ot en sien is voor kennis van lezers in het nt2 onderwijs een nog veel inburgeraars in de grote steden nou niet te zeer onderschatte factor van belang is bossers meteen het uitzicht vanuit het raam en andere 2002 daarmee pleit ik dus niet voor het vroegere thema s van beginnende lezers zoals de weglaten van dit type teksten integendeel het inwijding in het rijke roomse leven liggen ook verhaal zelf ik ken de versie van nienke van niet meteen voor de hand het is dan ook hichtum is redelijk getrouw naar het origineel verrassend om te zien dat de verzameling bewerkt niet een enkele wat tuttige en teksten die marilene gathier en dorien de generaliserende uitschieter die rijke mensen kruyf in verder lezen her schreven op enkele waren daarom eigenlijk heel vervelende plaatsen ook opmerkelijk nieuwe onderwerpen mensen en een niet helemaal geslaagd maar introduceren zo is er een tekst over financiele ook lastig te vinden goed eigentijds equivalent schulden en wat soms een gevolg kan zijn als voor hovaardig dat de zoektocht van de een portemonnee blijft slingeren een onder schipper waarom dat woord vereenvoudigd i s 2003 1 moer 40 tot kapitein is me niet duidelijk naar het vragen voor zelfevaluatie mooi dat daarna een mooiste op aarde het duurt enige tijd voordat paar fragmenten uit het dagboek van anne hij op het idee van tarwe komt ingekort moest frank volgen al kan ik me niets voorstellen bij worden is begrijpelijk maar ik mis even later een oefening waarbij je alle woorden moet wel het compromis van de oude man in de onderstrepen die je begrijpt zo alsof en al oudere versie die voorstelt de tarwe niet aarzel ik toch even bij de eerste woorden overboord te gooien maar uit te delen aan de schatoefening armen zijn rol in het verhaal zou op die manier omcirkel stikte minder cryptisch zijn overgekomen de meeste wat betekent stikte denkt u vragen en opdrachten bij de tekst zijn goed anne had het erg koud gekozen een mooie vondst vind ik bijvoorbeeld anne had het erg warm de vragen rond het onderscheid vrouwe en het verhaal van anne frank is op dat moment vrouwtje wat hoort bij rijk en belangrijk en immers al verteld terecht wordt bij de gespreksonderwerpen aan het einde ook gewezen op de wijze les ik ben benieuwd naar lezerservaringen nu verder lezen zijn naam eer aandoet en teksten op dagboek van anne fr a nk kse l niveau ook verbindt met culturele de tekst over anne frank vraagt ongetwijfeld socialisatie en emotionele onderwerpen eveneens een goede historische introductie het was immers onze oorlog terwijl sommige literatuur cursisten meer of minder traumatische her bossers b i s de nt2 kl ant koning i n inneriugen hebben aan hun oorlogen soms j kurvers p mooien red moelijk lezen zelfs zeer recente zoals bij alle teksten wordt de makkelijk maken de veelzijdige zwakke lezer tekst geintroduceerd niet enkele vragen en den haag biblion 2002 volgen er na de tekst enkele waar niet waar guchte c van de lezen doe je overal tilburg vragen vragen die betrekking hebben op zwijsen 1999 betekenisrelaties daarom op verwijzingsrelaties hichtum n van bruijn c uit liet sagenland er enkele gespreksvragen en oefeningen in amsterdam ploegsma 1949 woordgebruik en tenslotte enige suggesties en 2003 1 moer 41