De toets bevat vijf onderdelen: A Bronnenonderzoek; B Argumenteren (10%); C Bouwplan maken; D Betoog schrijven (60%); E Betoog houden (30%). A en C worden niet beoordeeld. Het mondelinge betoog is gebaseerd op het geschreven betoog. Het geschreven betoog gaat over literatuuronderwijs, bedoeld als spreekbeurt op een docentcongres.
Alle onderdelen van de toets hangen samen: wat de leerling in het ene deel gedaan heeft, baat hem/haar in het daaropvolgende deel. De argumentatievragen zijn helder geformuleerd. Mooi is dat de leerling bij het betoog zelf een standpunt ten opzichte van een stelling mag innemen, dat daagt leerlingen uit na te denken.
Alle onderdelen van de toets hangen samen: wat de leerling in het ene deel gedaan heeft, baat hem/haar in het daaropvolgende deel. De argumentatievragen zijn helder geformuleerd. Mooi is dat de leerling bij het betoog zelf een standpunt ten opzichte van een stelling mag innemen, dat daagt leerlingen uit na te denken.
Documenten
- Antwoorden resultaatverbeteringstoets Nederlands 2020 met opm. wkm n.a.v. tweede correctie.docx
- Beoordeling schrijfexamen RV 2020-20200630T115558 anoniem.xlsx
- Beoordeling spreekvaardigheid RV (1).docx
- Bronnenboekje bij RV – toetsversie .docx
- Instructie voorbereiding RV-toets Nederlands.docx
- Opzet resultaatverbeteringstoets havo 5 2020.docx
- Resultaatverbeteringstoets Nederlands 2020.docx
- vragenlijst DEF -20200705T212753 Margreet Krommendijk.pdf