Schrijfvaardigheid: een beschouwende tekst van 600-700 woorden schrijven over de twee boeken De held en Het gouden ei, in de vorm van een e-mail aan een leeftijdsgenoot. De leerling kan gebruik maken van recensies als bronnenmateriaal. Gebruik van een woordenboek en van spelling- en grammaticacontrole is toegestaan, het gebruik van internet niet.
Spreekvaardigheid: betogende presentatie van 4 tot 5 minuten met als onderwerp inzicht in de eigen literatuuropvatting, onderbouwd aan de hand van de gelezen boeken.
Spreekvaardigheid: betogende presentatie van 4 tot 5 minuten met als onderwerp inzicht in de eigen literatuuropvatting, onderbouwd aan de hand van de gelezen boeken.
Onderscheidend: (1) boeken uit het eigen leesdossier; eigen leeservaringen van de leerlingen maken onderdeel uit van de toets, dat zag de jury niet vaak. (2) mondelinge presentatie. (3) Alle delen van PTA gedekt. (4) Bij het maken van de toets het vierogenprincipe toegepast.