De toets bestaat uit een schriftelijk (80%) en een mondeling deel (20%). In het schriftelijke deel schrijft de leerling een beschouwing waarin een thema van twee gelezen boeken naar voren komt. Het mondelinge deel bestaat uit een mondeling over een gedicht.
Overwegingen: (1) Mooie complexe opdracht die uitdagend is voor de leerling. (2). Het vergt ook wel wat van de docent om deze toets toe te spitsen op de gelezen werken van de individuele leerling (gepersonaliseerde toets). (3) Voor het mondeling is een mooi gedicht aangeleverd waar de leerling zijn/haar kennis van de stijlfiguren en poëzieanalyse op bot kan vieren.
Overwegingen: (1) Mooie complexe opdracht die uitdagend is voor de leerling. (2). Het vergt ook wel wat van de docent om deze toets toe te spitsen op de gelezen werken van de individuele leerling (gepersonaliseerde toets). (3) Voor het mondeling is een mooi gedicht aangeleverd waar de leerling zijn/haar kennis van de stijlfiguren en poëzieanalyse op bot kan vieren.