In de toets komen schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid aan de orde over literatuur.
Leerlingen schrijven een beschouwing met het boek De verdronkene van Margriet de Moor als uitgangspunt. Daarna verzorgen zij een betogende presentatie over de stelling ´Literatuur helpt jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling´. Hiertoe nemen leerlingen secundaire literatuur bij de gelezen werken door.
Onderscheidend: (1) De twee opdrachten (beschouwing schrijven + pleidooi presenteren) zijn van hoog niveau. (2)Leerlingen hebben keuze uit drie zeer inhoudelijk uitdagende onderwerpen voor hun beschouwing, bijv. de positieve en negatieve kanten van intertekstualiteit in de literatuur n.a.v. het boek De verdronkene. (3) De bronnen zijn rijk en uitdagend. (4) Er is samenhang tussen de twee taken.
Leerlingen schrijven een beschouwing met het boek De verdronkene van Margriet de Moor als uitgangspunt. Daarna verzorgen zij een betogende presentatie over de stelling ´Literatuur helpt jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling´. Hiertoe nemen leerlingen secundaire literatuur bij de gelezen werken door.
Onderscheidend: (1) De twee opdrachten (beschouwing schrijven + pleidooi presenteren) zijn van hoog niveau. (2)Leerlingen hebben keuze uit drie zeer inhoudelijk uitdagende onderwerpen voor hun beschouwing, bijv. de positieve en negatieve kanten van intertekstualiteit in de literatuur n.a.v. het boek De verdronkene. (3) De bronnen zijn rijk en uitdagend. (4) Er is samenhang tussen de twee taken.
Documenten
- Nederlands PTA examenjaar 2020 (klas 6 2019-2020).docx
- RV-toets Nederlands – beoordelingsformulieren schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid.docx
- RV-toets Nederlands – oriëntatie (opzet en eisen).docx
- RV-toets Nederlands – schrijfvaardigheid 17 juni 2020.docx
- RV-toets Nederlands – voorbereiding.docx
- vragenlijst RV-toets Nederlands Stedelijk Gymnasium Breda Inge Bekkers.docx