Publicatie datum: 1986-01-01
Auteur: Frans Bikker
Collectie: 17
Volume: 17
Nummer: 1-2
Pagina’s: 125-127
Documenten
frans bikke r samenwerken de narcis queridoschoo l is ge l egen i n de bos cultureel onderwijs aansloten bij de doelstellin en lommerbuu rt i n amsterdam het is een ar gen van de taalkeuze activiteiten zoals die beiderswi jk en de l aatste jaren neemt het aan waren geformuleerd in het deelschoolwerkplan ta l buitenlandse gezinnen erg toe d it werkt moedertaalonderwijs narcis querido door naar onze schoo l vee rti g procent van deze activiteiten vinden eens in de een of onze l eerl ingen i s va n bu i ten l andse afkomst er twee weken in mijn groep plaats ze verlopen zijn dan ook twee oetc l eerkrachten aan onze als volgt school verbonden een turkse en een marok eerst hebben we een kringgesprek dat ik kaanse z ij geven alleen l es aan de ki nde r en meestal begin met een verhaaltje om de kinde van onze schoo l zij beho ren vo ll edig tot het ren enigszins houvast en steun te geven uit schoolteam en zi j n voor de nederlandse l eer dit verhaaltje komt een bepaald gevoel naar krachten van zeer groot belang omdat z i j een voren dan vraag ik de kinderen of zij gelijk toegang vormen naar de ouders de taal spre soortige ervaringen hebben gehad ze mogen ken en veel weten over de tradities gewoon vertellen totdat ze niets meer weten de kin ten en socia l e structuren voor de ouders en deren zijn niet verplicht om wat te zeggen kinderen vormen z i j iets ve rt rouwds en e i gen s daarna worden er enkele trefwoorden op het en de ouders komen vaak met hun prob l emen bord geschreven aan de hand hiervan noe b i j hen die worden dan als ze be l ang r i j k zijn men de kinderen activiteiten die ze willen doorgespeeld naa r de klasseleerkrachten doen dan mogen ze kiezen aan welke activi teit ze willen deelnemen met de restrictie dat de doelstel li ngen van onze schoo l met betrek ze elke keer iets anders moeten kiezen en dat k i ng tot i ntercult u ree l onderw ij s z ij n in het de groepjes minimaal twee en maximaal vier ko rt kinderen groot zijn 1 weerbaar mak e n van de kinderen als dat gebeurd is gaat elk groepje aan de 2 ac c eptati e van elkaar zonder waarde gang ondertussen loop ik rond om te kijken oordeel of alles goed gaat dit duurt meestal drie 3 bewustword i ng e i gen cultuur kwartier daarna gaan we weer bij elkaar zit 4 het creeren van een situat ie waarin k i nde ten en dan wordt er verslag uitgebracht ren met ve rsch ill ende cu lturele achtergron den samen s pelen en werken taalactvite i ten rond d iscriminat i e in het verleden hadden de oetc leerkrachten het nu volgende verslag gaat over taalactivi en ik al veel dingen samen gedaan zoals ou teiten rond het onderwerp discriminatie het is derbezoek feestjes in de klas lesvoorbereidin uitgevoerd in mijn klas een bovenbouwgroep gen helpen bij oudercontactavonden bijwo van 30 kinderen van wie vier turks 10 ma nen van elkaars lessen enzovoort hierdoor rokkaans vier surinaams en 12 nederlands leerden de buitenlandse ouders mij ook beter ik begin met een verhaaltje over hoe ik eens kennen en ik kreeg zelfs uitnodigingen voor werd behandeld in een land waar ze het niet bruiloften zo op westerlingen hebben begrepen de kin aan het begin van het schooljaar 1984 1985 deren haken hier gretig op in en er komt heel kreeg ik een klas waarin veel buitenlandse kin wat los hier volgen wat reacties deren zaten ik merkte dat velen van hen zich rachid een marokkaanse jongen vertelt schaamden voor hun moedertaal ik vertelde dat hij eens een krantenwijk wilde nemen dat aan de oetc leerkracht turks en we toen hij bij het agentschap ging vragen besloten om er samen wat aan te gaan doen kreeg hij te horen dat er niets meer was na overleg kwamen we tot de conclusie dat toen een nederlands vriendje een uur later de taalkeuze activiteiten het meest geschikt ging vragen kreeg hij direct een wijk dit waren om dit op te lossen omdat diverse uit vindt hij nog steeds erg gemeen gangspunten en doelstellingen van het inter jennifer een surinaams meisje vertelt da t 125 ze wel eens voor z w arte word t uitgeschol daan hierna wordt de cassetterecorder den en d a t haar moe d er zegt d at ze zich aangezet daar niet s van aan moet trekk en of dat ze inleidster drie meisje spelen op straat er moet teru g schelden met blee k scheet komt een jongen aan lopen die tegen een van m artine een n e d erlands meisje vertelt dat de meisjes opbotst er bij bepaal d e buren veel negatieve dingen ma rtje he kijk uit je doppen over b uitenlan ders g ezegd w ord en ze z e g t mehmet ne oluyor yahu d at ze dit w el lullig vin d t maar d at ze zelf ma rtje wat zeg je nou weer ook wel eens meedoet mehmet ne diyorsun ben ho l landaca k ees vertelt dat veel mensen bij het schel bi l m i yorum den willen kwetsen en dat ze daarom maar martje he aysel en arzu willen jullie even ko turk of zwarte roepen men deze jongen spreekt een taal die ik niet kan verstaan kijken jul lie eens of dat turks daarna laat ik de kinderen de activiteiten op is noemen die ze kunnen doen naar aanleiding aysel ok van hun vertelsels het volgende komt eruit arzu ik zal mijn best doen tekening bordtekening aysel sen hollanda ya yeni mi geldin toneel verhaal mehmet evet hoorspel gedichtje arzu hol l andaca bi l miyor musun mime rebus of puzzel mehmet hayir b i lmiyorum de kinderen kiezen en gaan aan de gang aysel ik vroeg hem ben je pas i n holland sommige groepjes moeten wel even op weg toen zei hij ja worden geholpen bij de bordtekenploeg moet arzu ik vroeg hem of hij nederlands kon en ik ingrijpen omdat ze elkaar met krijtjes lopen toen zei hij van niet te bekogelen na enige tijd zijn ook zij lekker martje dat wist ik niet godsamme zeg hem bezig na 35 minuten bemerk ik dat het zo n dat hij beter uit moet kijken waar hij loopt beetje op zijn eind loopt en ik roep de kinderen aysel dat zal ik doen mehmet yolda yururken bij elkaar als iedereen weer rustig in de kring etrafina bak zit begint het verslag uitbrengen mijn streven mehmet 0 da biraz dikkat etsin is om iedereen in een groepje wat te laten ver arzu mehmet zegt dat jij ook een beetje uit tellen maar dat lukt niet altijd moet kijken hier volgen drie voorbeelden van een ma rtje zal i k doen groepsverslagje inleidster zo zie je maar als je elkaar be grijpt heb je ook m i nder ruz i e mime chadisja salema en gisela vertellen dat het het leuke van dit hoorspelletje vind ik dat de over een marokkaans meisje gaat dat op het kinderen uit zichzelf mehmet die pas twee plein niet mee mag spelen hieruit ontstaat maanden in nederland is en nog geen woord een ruzie maar die wordt opgelost en dan nederlands spreekt erbij hebben betrokken mag het kind wel meedoen hierna volgt het hij vond het zelf ook erg leuk dat was ten mimespel minste wel aan zijn gezicht te zien toen hij zijn eigen stem hoorde bovendien komt de ei bordtekening gen taal van de turkse kinderen op een heel clyde boukhir en rachid vertellen dat de teke natuurlijke manier aan bod ning een nagenoeg lege bar voorstelt met aan de linkerkant een man die portier is en de deur als eerste aanzet tot intercultureel onderwijs opendoet boven de man hebben ze een ballon lijkt deze les aardig gelukt de kin d eren heb getekend waarin staat geschreven sorry ben goed meegedaan en zij he b ben enthou achmed het is vol siast gew erk t w at ik vooral tot uiting vind ko men in de groepsverslagen hoorspel h et is mij ook duidelijk ge w orden dat de mehmet ma rtje aysel en arzu vert ellen dat oetc leer k rachten zeer nadru k kelijk bij de ze vi j f personen hebben gespeeld aysel heeft voorbereidingen dienen te w orden betrokken zowel een turks meisje als de inleidster ge en w el om d e volgende redenen 1 26 zij zijn in staat om aan te geven wat de be leveniswereld van een buitenlands kind is zij kunnen ouders beter bij het onderwijs betrekken zij spreken de taal zij hebben meer inzicht in de identiteitscri sis waarin deze kinderen vaak verkeren schamen voor de eigen taal zij kunnen onderwerpen aandragen die spe cifiek zijn voor hun cultuur en die bij neder landse kinderen ook aanslaan ik noem hier bij schimmenspel dansen eten enzovoort van deze lessen moeten vervolgens verslagen gemaakt worden h i er kunnen de collega s dan profijt van trekken en erop doorgaan n oot 1 met dank aan p nal bantoglu l iteratu ur dee ls choo lwerkp lan moede rtaa londerwijs narcis querido augustus 198 1 discussienota intercul tureel onderwijs ontwikke lingsproject bas isschool m idden west narcis querido e a februari 1983 nieuwsbrief intercul tureel onderw ijs adv i es en be gele i dingsc entrum voor het onderwi js te amsterdam 127