Spelletjes doen met je kind

Publicatie datum: 2002-01-01
Collectie: 05
Volume: 05
Nummer: 4
Pagina’s: 7
spelletjes doen met je kind jacqueline veth id college gouda samen iets doen met je kind wordt vanuit het brugproject ouderparticipatieproject in gouda zie boven gestimuleerd er worden liedjes geleerd verhalen verteld prentenboeken besproken plak knip en knutsel ideeen aangereikt maar ook worden er eenvoudige spelletjes aangeleerd bij het aanleren van spelletjes is het met name daarnaast worden er allerlei taal spelletjes van belang nadruk te leggen op het om de gedaan die de vrouwen ook thuis met de beurt spelen vrouwen die geen of weinig kinderen kunnen doen het is van belang deze spelletjes hebben gespeeld hebben hier veel spelletjes in de verschillende lessen een aantal moeite mee door het samen of in kleine malen te herhalen en daarbij steeds aan te groepjes te spelen worden de bij het spel geven dat het spellelje ook thuis met hun horende regels duidelijk kinderen gespeeld kan worden voorbeelden van enkele redelijk voorbeelden van taalspelletjes gemakkelijk te leren spelletjes zijn lets verstoppen en helpen zoeken door warm of koud te zeggen memory ook in de les te gebruiken om ik ga op reis en neem mee woorden aan te leren variaties domino ik ga naar de markt en ik koop kleurentorentjes ik ga naar de kinderboerderij en ik zie mikado woorden verzinnen die met een bepaalde ganzenbord een goede lezer is nodig om letter beginnen te lezen wat er op bij bepaalde nummers een dier of persoon in gedachte nemen de gebeuren moet anderen mogen om de beurt vragen mens erger je niet stellen om erachter te komen wie of wat je de genoemde spelen zijn ook niet al te duur in in gedachte hebt aanschaf het afrikaans steentjesspel een eenvoudig spel voor 2 spelers leuk voor jong en oud in het zand of op een a 4tje teken je een spiraal met 5 kringen zoals hier afgebeeld zoek 3 steentjes en leg deze op de x jes spelers zitten tegenover elkaar in de lengte van het speelveld elk bij een buitenste x je de oudste speler pakt het steentje uit het midden deze stopt dit steentje ongezien of in de iinker of in de rechterhand de andere speler moet raden in welke hand het steentje zit raad deze het goed dan mag zijn of haar buitenste steentje een kring opschuiven wordt er fout geraden dan mag de oudste speler zijn of haar steentje een kring opschuiven de oudste speler verstopt weer het steentje in een van beide handen en de jongste speler raadt opnieuw dit gaat door tot een van beide spelers de binnenste kring bereikt heeft deze speler heeft gewonnen het spel kan nogmaals gespeeld worden de oudste speler mag nu raden terwijl de jongste het steentje steeds ongezien in een van beide handen stopt 7