Steven als professionele hogepriester der Nederlandse moedertaaldidactiek: een reactie in illuminatieve citaten en stellingen

Publicatie datum: 1986-01-01
Auteur: Jan Sturm
Collectie: 04
Volume: 04
Nummer: 3-4
Pagina’s: 25-30
jan sturm steven als professionele hogepriester der nederlandse moedertaaldidactiek een reactie in illuminatieve citaten en stellingen 1 preambule xha situation of the contemporary intellectual is seemingly in direct contrast to the earlier ideological and moral mission of the intellectual associated with the priestly estate and the nineteenth century intellectual the contemporary western intellectual articulates the intelligence of particular social groups and the institutional sectors to which they affiliate in this position their knowledge is defined as transcendent the shift fcom priest to scientist with its related change in function of intelligence fcom explaining the ways of god to explaining nature poses an irony the theological mission once assumed by the priestly class is still present but in a new form the movement is from an explanation of heavenly order to a discussion of nature s rules but the new explanations are to give purpose and meaning to a world that is otherwise deemed purposeless popkewitz 1984 188 2 mijn waardenorientaties 2 1 noch als mens noch als eenvoudig universitair arbeider heb ik er behoefte aan mij te meten aan externe normen dan wel mijn normen aan anderen op te leggen een herrschaftsfreie discussie over normen lijkt me overigens leuk en leerzaam ik ga maar en ben j c van schagen ik ben een god in t diepst van mijn gedachten en zit in t binnenst van mijn ziel ten troon over mij zelf en t al naar rijkst geboon van eigen strijf en zege uit eigen krachten willem kloos 25 spiegel 4 1986 extra nummer 25 30 2 2 als historisch maatschappelijk bepaalde en bepalende persoon erken ik voorwerp en onderwerp te zijn in en van een maatschappelijk krachtenveld naar vermogen draag ik bij aan een herrschaftsfreie maatschappelijke omgang 2 3 voorwaarde voor een wetenschappelijke discipline moedertaaldidactiek what ever that may be lijkt mij een herrschaftsfreie kommunikatie over welke definitie daarvan dan ook en tolerantie ten opzichte van welke uitwerking daarbij dan ook 2 4 sociaal maatschappelijke processen c g organisatorische kwesties die gestuurd moeten worden door deskundigen werken altijd onderdrukkend omdat ze per definitie asymmetrisch opgezet worden 2 5 rather the possibilities of the intellectual are in taking a negative stance towards our social conditions the strength of our inguires lies in the creation of different and critical webs of meanings for judging the appropriateness of our cultural circumstances and in assuming a skeptical attitude towards our words customs traditions and institutions popkewitz 1984 193 2 6 as research becomes a part of an institutional context there is a merging with ongoing beliefs and priorities reason is confused with conclusion affect with meaning the consequence is not self reflection of existing patterns rather the authority structure of the organization is strengthened by the research proffesional folk wisdom about the gulf between theory and practice obscures this social function of the intellectual theories do act back upon the situation that they were to explain ib 191 26 3 over wetenschappelijke arbeid 3 1 op al deze bezwaren tegen het schrijven van een literatuurgeschiedenis heb ik wel een antwoord dat er namelijk maar een geldige reden is voor het schrijven van zo n geschiedenis en die reden is niet het nut dat zo n boek zou kunnen hebben maar de aardigheid die de schrijver heeft gehad in het maken en die de lezer zou kunnen hebben bij het lezen de rest is onzin van het reve 1985 11 3 2 this century has witnessed a change in the nature of authority and the manner by which authority is legitimated in particular intellectuals as a social group have changed from sacerdotal personages to secular experts independent of the partronage of the church or aristocracy but dependent upon the state or the competition of the market the currency of the new secular expert is the production of knowledge the validity of knowledge is based upon rules of logic and reference to the empirical rather than to the social status of the speaker or to the authority of god the change in the nature of authority contains an illusion of the separation of thought from practice the intellectual is not considered as an actor in our social conditions popkewitz 1984 184 3 3 theory is useful to the extend that it informs people about how a particular way of life frustrates their needs and causes suffering the goal of such a theory is to enlighten people about how they can change their lifes and arrive at a new self understanding that illuminates the relations of objective and subjectice conditions social theories are the means by which people can liberate themselves from the particular causal processes that victimize them precisely because they are ignorant of who they are fay 1977 204 ib 197 3 4 yet to maintain a skeptical attitude is difficult the human tendency is to reify existence and to create dogma under the canopy of inquiry lioney prestige and status are of ten closely tied to the traditional interests we are witnessing for example the growing importance of contract research in determining priorities and direction of scientific communities with this has occured a subtle shift in the reward system of 27 tenure or employment in universities in which grants obtained are made a criterion of promotion the reward structures thus lessen those efforts which seek to make problematic the agenda established in the political process ib 195 4 over onderzoeksmethoden 4 1 understanding that science is linguistic invention is to understand its limitation science enables us to suppose that things are happening it does not teil us that things are nor is science immune from the values of its theorists and from the theorists relation to and position in a particular society the languages of science are embedded in culture history and social relations while seeming to decontextualize and transcend our social conditions the languages of science pouu thsir ovm irony ib 194 4 2 mathematics as a number of philosophers have observed may be the only sure form of knowledge because it is a self contained system purely rational unsullied by the uncertainties inherent in empirical observations empirical science is more useful but less certain more useful because it describes physical rather than rational events but less certain because its descriptions are always subject to revision imposed by new data always limited by the inaccuracy of measurements rhetoric applied to the humanities or to any other field is even less certain than science but also more useful because it deals with guestions that science methodoligically excludes guestions about values ehtics esthetics meaning politics justice causality involving human motives and causality involving an indeterminate number of variables raymond 1982 781 4 3 one trend among recent efforts to redirect the study of curriculum is the discovery of literary analysis at least three different uses of literary tools are offered to curriculum workers an early and often cited article by mann 1968 1969 for example argues that curriculum should be treated as a literary work in which the curriculum critic s task is to disclose meaning thus mann proposes that the curriculum field adopt a literary perspective towards its objects this proposal is approved in considerably widened form by willis 1975 other writers e g kelly 1975 milner 1978 cull specific literary concepts and ideas and offer them for use in curriculum 28 analysis the notions of metaphor point of view theme and plot for example a third group of writers advocates the use of a particular literary style in writing of evaluation reports e g barone s 1980 use of new journalism vallance s 1978 use of the style of art criticism elbaz elbaz 1981 105 5 een paar konklusies voor de vuist weg 5 1 de vraag naar de voorwaarden voor een wetenschappelijke discipline moedertaaldidactiek reificeert bestaande ideologische orientaties en versterkt dominantiepatronen binnen de groep direkt betrokkenen 5 2 de vraag of wetenschappelijk onderzoek van moedertaalonderwijs c g de wetenschappelijke discipline moedertaaldidactiek interdisciplinair is of niet is alleen relevant vanuit een perspectief van bestaande wetenschappelijke machtsstructuren voor mij dus niet 5 3 de vaststelling dat onderzoek van moedertaalonderwijs tot de onderwijskunde c g tot de sociale hoofddisciplines behoort beperkt onnodig de vrijheid van onderzoekers en onderwijsgevenden de dominante werkelijkheidsdefinitie binnen die disciplines is een poppenkastdefinitie 5 4 de vraag naar het object van onderzoek van moedertaalonderwijs kan eenvoudig beantwoord worden wat betrokkenen binnen de institutie school moedertaalonderwijs heten dat ontslaat de onderzoeker niet van de plicht zijn eigen definitie van moedertaalonderwijs te onderzoeken 5 5 wat kwaliteit van het moedertaalonderwijs is of kan zijn lijkt mij wetenschappelijk onbelangrijk bij de vaststelling daarvan gaat het uiteindelijk om arbitraire politieke beslissingen wie daarvan het slachtoffer is zij beklaagd 29 5 6 het streven van de discipline moedertaaldidactiek respect te verwerven bij zowel de sociale wetenschappen als bij letteren lijkt mij wetenschappelijk volstrekt irrelevant als dat moet gebeuren door duidelijk aan te geven welke hoofddisciplines beoefend worden en welke hulpdisciplines gebruikt worden lijkt mij dat streven uiterst onvruchtbaar en ongewenst 5 7 ik zie geen voordelen in het vaststellen via discussie van een thema dat voor enige jaren hoofdthema voor de discipline gaat vormen 5 8 er lijkt vooralsnog weinig tegen onderzoek van moedertaalonderwijs ook te definieren als ontraadseling van betekenissen zo n definitie lijkt me uiterst aantrekkelijk voor onderzoekers die in een literaire onderzoekstraditie zijn opgeleid ik heb er vooralsnog vertrouwen in dat de resultaten van zulk onderzoek de doelen kan dienen van bevrijding van de betrokkenen bibliografie elbaz f r elbaz literature and curriculum toward a view of curriculum as discourse practice in curriculum inquiry 11 1982 nr 2 105 122 raymond j c rhetoric the methodology of the humanities in college english 44 1982 nr 8 778 783 popkewitz t s paradigm ideology in educational research the social functions of the intellectual lewes east susses the falmer press 1984 reve k van het geschiedenis van de russische literatuur van vladimir de heilige tot anton tsjechov amsterdam van oorschot 1985 30