Publicatie datum: 1981-01-01
Auteur: Sander van Gangelen
Collectie: 12
Volume: 12
Nummer: 2
Pagina’s: 48-50
Documenten
daarvan dat blijkt ook uit de toetsvragen uit de en van de leefwereld van een groep leerlingen die laatste les die zich uitsluitend beperken tot ver de grootste kans loopt om haar leven lang onder krachtings situaties drukt te blijven deze kritiek neemt beslist niet weg dat ik deze lessenserie een uitstekend voorbeeld vind van de a fschrift 3 bang voor verkrachting werd uitge wijze waarop je een maatschappelijk relevant en geven door de protestantse stichting lectuur belangrijk onderwerp thematisch kunt behande voorzieningen len met echt in tegenstelling tot het nu zo besteladres parkweg 20a 2271 aj voorburg vaak alleen met de mond beleden begrip voo r prijs f 15 per ex exclusief verzendkosten sander van gangeten thematisch taalonderwij s veel leerkrachten proberen de ervaringswereld maar ook een les later in de week zo wordt er van kinderen te gebruiken als didactisch aanloop meer gedaan met de gebeurtenissen waar de kin trucje voor bijvoorbeeld wereldvreemde geschie deren zich bij betrokken voelen deze beschrij denislessen e en actuele gebeurtenis wordt aange ving geeft globaal aan wat anders is aan deze grepen om de motivatie voor een les uit een leer twee taalboekjes voor de toekomstige basis boek op te wekken taalonderwijs anders beke school ken laat zien hoe de leef en denkwereld echt uit gangspunt kan zijn voor vele taal lessen in de de samenstelling kleuter en lagere school een voorbeeld omdat een deel van de klas de de boekjes zitten op het eerste gezicht nogal in film soldaat van oranje heeft gezien breekt er gewikkeld in elkaar een pistolen en gevierenrage los in kringge deel 1 bevat veel beschrijvingen van lessen in de sprekken wordt dit thema besproken voor de kleuter en lagere school in dit zelfde deel volgt schrijfles worden zinnen uit dit onderwerp ge een theoretische verhandeling van allerlei actuele bruikt woorden als atoomontploffing bevrij begrippen als thematisch cursorisch onderwijs dingsfeest greppel komen in de spellinglessen aan gesprekken de taaldrukwerkplaats steeds gekop de orde in de loop van de week ontstaan vele an peld aan voorbeelden en meningen van de leer dere activiteiten zoals stellen technisch en be krachten uit de lesbeschrijvingen gegeven grijpend lezen aardrijkskunde en ontleden rond deel ii biedt vragen en werkopdrachten die aan dit onderwerp zo komt de ervaringswereld van sluiten bij de hoofdstukken van deel i dit werk een groep meer tot uiting in de lessen uit de les boek tracht door vragen en suggesties individue beschrijvingen blijkt ook hoe zelfstandig kinde le leerkrachten schoolteams en begeleiders hulp ren kunnen werken k inderen leiden en sturen de middelen aan te reiken voo r verheldering van de kringgesprekken zelf dragen vanuit hun bele praktijk de vragen kunnen als leidraad worden vingswereld ervaringen aan a ls doeka in een gebruikt voor de discussies in het team kringgesprek over spannende films wil vertellen zo hebben enkele leerlingen lange oorlogsverha over zijn hamster en zijn hongerige kat kijkt len geschreven de teksten zijn als leeslessen in de iedereen hem een beetje vreemd aan een klasge klas gebruikt nu wordt de lezer van het boek ge noot ziet de overeenkomst met het onderwerp vraagd welke waarden liggen opgesloten in het en zegt he zijn cavia heb oorlog d e leerlingen werken met teksten van de kinderen welke doe corrigeren de kleine afw ijking en leren elkaar om len uit je eigen leesmethode je kunt koppelen aan zich aan het onderwerp te houden dergelijke zelfgeschreven verhalen de vragen sti d e leerlingen hebben grote invloed op de keuze muleren jou en je team je mening over de lesbe van het thema en op de onderwerpen binnen dat schrijving en je eigen handelen te verduidelijken thema terwijl een leerling het gesprek leidt je wordt uitgenodigd te onderzoeken wat je op zoekt de leerkracht steeds naar vervolgactivitei korte termijn in je eigen situatie kunt verbeteren ten d at kan een les zijn die hier direct op volgt het trefwoordenregister achterin deel 11 bevat be 48 griepen als cursorisch onderwijs interactie gein we thematisch gaan opzetten bijvoorbeeld stel tegreerd moedertaalonderwijs sociaal emotioneel len ontleden technisch lezen aan de hand van leren woordveld etc bij ieder begrip wordt eerst teksten van leerlingen verwezen naar een praktijksituatie in deel i en vervolgens naar vragen in deel 11 enkele opmerkingen en vrage n geschiedeni s in de inleiding van deel ii staat dat het uitgeven van een informatief tekstboek en een didactisch de geschiedenis van deze taalopzet ligt in am werkboek een experiment is aan groepen leer sterdam het innovatieproject amsterdam ipa krachten en teams die zich enthousiast willen werkte 7 jaar aan vernieuwing van taalonderwijs richten op thematisch cursorisch onderwijs kan deze ervaringen werden verzameld door de sectie deze methode zeker enige hulp geven maar niet moedertaal van de slo stichting leerplanont veel meer de vragen geven houvast om helder wikkeling deel 1 toont het resultaat van die 7 over taal te praten en een duidelijker mening te jaar ervaringen met thematisch cursorisch ontwikkelen de taallessen moeten zo min moge onderwijs in het ipa de schrijver leo lentz lijk geisoleerd van het taalgebruik aan de orde laat zien hoe kleuterleidsters en onderwijzers een komen de vragen zijn bedoeld om de samenhang of meer dagen met hun klas aan het werk zijn in tussen uitgangspunten doelstellingen theorie en deze verslagen komt niet zozeer naar voren hoe werkwijze praktijk te verbeteren vlekkeloos alles verloopt maar hoe leerkrachte ik vraag me af of een willekeurig team met zo n thematisch cursorisch onderwijs invullen en de schriftelijke handleiding de eigen praktijk kan problemen oplossen verbeteren hoe een team een schoolwerkplan deel ii is afkomstig van het algemeen pedago kan maken blijft zeker twijfelachtig hoe andere gisch studiecentrum aps waar co van leuven personen als begeleiders kunnen ondersteunen zijn aandeel samenstelde vragen en werkop komt onvoldoende aan de orde welke proble drachten men zich allemaal kunnen vu rdoen en hoe die de meeste taalmethoden die in de handel zijn worden opgelost komt niet duidelijk uit de verf geven uitgewerkte taallessen zij dragen de lezer een dergelijke methode maakt de discrepantie op die lessen klakkeloos aan zijn klas te geven tussen theorie en praktijk wel duidelijk maar dit boek wijkt hiervan af en geeft geen lessen of biedt nog weinig aanwijzingen om praktijkproble lesschema s ook hierdoor wordt taalonderwijs men te lijf te gaan ook blijft achterwege in hoe anders bekeken de vragen en werkopdrachten verre andere betrokkenen zoals ouders hun me zijn bedoeld als scholingsmateriaal leerkrachten ning kunnen inbrengen en teams worden gevraagd hun mening en moge de samenstellers houden bovendien een aantal lijkheden uit te spreken slagen om de arm enerzijds pleiten zij voor the matisch onderwijs anderzijds voor voorzichtige hoe gebruik je zo n methode stapjes in die richting in thematisch onderwijs ligt de nadruk op het verkennen van een onder dit boek is dus een scholingsmethode om leer werp er zijn geen afgeronde hoeveelheid infor krachten verantwoord thematisch cursorisch te matie en voorgestructureerde vormen leerlingen leren werken dat kan als volgt gebeuren een en leerkracht verzamelen het materiaal aan de team besluit om thematisch cursorisch taalonder hand van eigen ervaringen cursorisch onderwijs wijs te geven daarom lezen alle teamleden een biedt een gesloten leergang van kennis in aparte aantal praktijkbeschrijvingen van hun klas en de stukjes thematisch cursorisch is dan een onder theorie over thematisch cursorisch onderwijs in wijsvorm waarin een of meer cursorische leergan deel i vervolgens nemen ze de betreffende ver gen samengaan met een vorm van thematisch on helderingsvragen en werkopdrachten uit deel 11 derwijs er zijn dus meerdere vormen gradaties door deze vragen in vergaderingen te beantwoor van thematisch cursorisch onderwijs mogelijk de den kan een team besluiten een deel van de samenstellers kiezen bewust voor een thema taallessen thematisch in te vullen welke onderde tische aanpak toch onderkennen ze dat bij the len van de huidige taalmethode willen wij curso matisch werken niet ieder taalaspect aan de orde risch blijven gebruiken welke taallessen kunnen kan komen hoe de leerlingen bepaalde kenni s 49 die ze niet zelf ontdekken toch kunnen leren met collega s op tafel te leggen de boekjes kun komt niet overtuigend naar voren dat is nu juist nen de eerste tijd het best naast een bestaande een punt waar veel leerkrachten mee zitten ten methode in de school worden gebruikt slotte ontbreekt een algemeen overzicht van de hoe zo n methode in de praktijk kan worden om taalontwikkeling bij kinderen aan welke taal gezet in thematisch werken hangt voor een groot aspecten hebben kinderen in de kleuterleeftijd deel af van de mening waarop de leerkrachten de behoefte wanneer vraagt een kind om meer ze onderwijsvorm met elkaar en begeleiders kun woordkennis wanneer moet je beginnen met nen bespreken allerlei problemen vragen en spellingproblemen of misschien met taalbeschou twijfels die kunnen ontstaan in open lessituaties wing kunnen immers per definitie niet door een schrif telijke handleiding worden opgelost terwijl de tot s lot methode dit misschien wel suggereert genoemde bezwaren nemen niet weg dat deze taalonderwijs anders bekeken handleiding de tekortkoming van bestaande me deel 1 ervaringen met thematisch cursorisch on thoden duidelijk maakt en aangeeft hoe je de derwijs in het p a motivatie en de betrokkenheid van de leerlingen deel ll vragen en werkopdrachten kan vergroten hij laat zien hoe taallessen zo min deel l kost f 12 50 deel l f 7 50 mogelijk geisoleerd van het taalgebruik aan de beide delen kunnen worden besteld bij orde kunnen komen en hoe andere lessen meer slo postbus 2041 7500 ca enschede tel kunnen aansluiten bij de ervaringswereld van de 053 840840 kinderen de praktijkvoorbeelden kunnen een of bij aanzet zijn om thematisch cursorisch taalonder aps buitenveldertselaan 106 1081 ab amster wijs te ontwikkelen en de eigen ervaringen samen dam tel 020 441815 veron i ca scheffe rs een leerling isgeen leerling maar een meisje of een jonge n over de vorming van meisjes tot vrouwen in de hoofdlijn van het boek is dat meisjes in en buiten opvoeding is al lang wat informatie beschikbaar de school anders benaderd worden dan jongens voor wie vooral in de rol van het onderwijs op dat anders resulteert voor meisjes in een toe dit punt geinteresseerd is was de laatste jaren in komstperspectief als huisvrouwen moeder waar het nederlands ook al wat te lezen ria jaarsma voor ze niet vrij kunnen kiezen maar waar ze on schreef haar boekje gelijke kansen waarin ze gemerkt naartoe worden geleid een bestemming overtuigend cijfermateriaal verstrekt over de waar vrouwen als ze wat ouder zijn niet allemaal ongelijke kansen van meisjes en jongens in het even blij mee zijn onderwijs jungbluth2 beschrijft die specifieke loopbaan van meisjes in het onderwijs en doet socia li sati e in h et g ezi n voorstellen om hun lagere opleidingskeuze en andere vakkenpakketten te ondervangen ook in schultz beschrijft onder deze titel hoe door een moer3 verschenen enkele artikelen over meisjes verschillende stimulering van meisjes en jongens in het onderwijs en over onderwijsleermateriaal in hun eerste levensjaren jongens tot cognitieve voor wie niet al te veel moeite heeft met de sociale en lichamelijke activiteiten worden gesti duitse taal biedt het boek ein madchen ist fast muleerd meisjes worden meer akoestisch gesti so gut wie ein junge van d schultz in 440 blad muleerd waardoor hun aanleg voor talen minder zijden een beeld van de veelzijdige problematiek aangeboren blijkt te zijn dan menigeen denkt van geslachtsgebonden vorming van meisjes voor verder spelen meisjes in kleinere ruimten onder al door het onderwijs zij doet dat door onder zoek toont aan dat lichamelijke stimulering met zoek van anderen en van haarzelf weer te geven intellectuele ontwikkeling verband houdt je geillustreerd met fragmenten uit gesprekken met moet daarom attent zijn op het effect van gerin leraressen en leerlingen gere lichaamsbeweging meisjes worden meer ge 50