Publicatie datum: 2009-01-01
Auteur: Jeanne Kurvers
Collectie: 12
Volume: 12
Nummer: 2
Pagina’s: 11-13
Documenten
d e r d e l 0 e p twee doelstellingen sociale activering en het verhogen literatuur van het taalniveau te verenigen dan brengt het ant2et craats i van de 2004 eigen taal in de nt2 les les 131 19 21 onderwijs ook een risico met zich mee het gevaar dat een dijt m van k van etten 2007 pavem taal totaal groot gedeelte van de les gaat bestaan uit inhoudelijke dis docentenhandleiding s hertogenbosch cinop cussies in de eigen taal over de nederlandse samenleving edriouch l 2008 het ligt niet alleen aan de inburgeraar of persoonlijke problemen en dat zou de ontwikkeling maar aan het aanbod les 151 2 25 26 van de taalvaardigheid in het nederlands in de weg kun huizinga m a van kalsbeek 1996 kijk op de klas amsterdam nen staan bovendien heeft een succesvol ant2et docent vu uitgeverij een behoorlijk pakket aan competenties nodig kalsbeek a van 2001 nt2 en nvt synergie of scheiding der wegen neerlandica extra muros xxix 23 32 docenten die gebruikmaken van de eigen taal hebben via voorhaar d 2008 in een wereld vol letters master s thesis de gemeenschappelijke taal en achtergrond een kostbaar universiteit van amsterdam 2008 instrument in handen om de cursisten te motiveren hun vertrouwen te winnen en persoonlijke begeleiding te bie den de cursisten kruipen uit hun schulp en durven te participeren in de nederlandse samenleving ant2 docen ten moeten echter ook beschikken over de deskundigheid om cursisten te leren lezen en schrijven en hun nederlands naar een hoger niveau te tillen voor het alfa betiseren met behulp van de eigen taal zouden docenten de kracht van beide competenties moeten kunnen bunde len e r h a a l n o e k l a 5 inleiding deze keer gaat het in verhaal in de klas om een waargebeurd verhaal een vrouw van middelbare leeftijd koopt op het station een treinkaartje gaat vrolijk op reis en als ze thuiskomt blijkt haar hele rekening leeggehaald te zijn aanleiding genoeg om met cursisten nog eens te praten over het omgaan met pasjes portemonnee en tas in drukke openbare ruimtes nuttige woorden zijn kaartje enkel en retour korting pinnen pinpas en pincode lastig te lezen zijn wellicht portemonnee automaat station en politie jeanne kurvers universiteit van tilburg alfa nieuws nummer 2 mei 2009 11 e r h a a l n d e k las de pinpas en de dief het is acht uur janna pakt haar jas en haar tas ze moet voor haar werk naar den haag ze fietst naar het station janna zet haar fiets in het rek en loopt naar de hal ze loopt naar een automaat voor een kaartje het is druk in de hal in de rij naast haar staan drie jongens in de andere rij staan vier vrouwen en achter haar staan twee lange mannen janna koopt een kaartje een retour den haag met korting janna pakt haar pinpas ze toetst de pincode in lekker makkelijk denkt janna drie zes drie zes dat vergeet ik niet het kaartje valt in het vak janna pakt haar kaartje dan loopt ze naar het perron het kaartje stopt ze in haar portemonnee die doet ze in haar tas en haar tas maakt ze dicht daar is de trein al janna loopt naar de deur het is druk bij de deur van de trein de mensen duwen janna krij gt ook een duw een man gaat eerst naar binnen en dan weer naar buiten hee die man ken ik denkt janna die stond net achter mij in de rij waarom gaat die weer de trein uit dan is ze in de trein ze gaat zitten en pakt een boek het is druk in de trein niemand vraagt mag ik uw kaartje even zien in den haag gaat ze naar haar werk om twee uur is ze klaar ze gaat weer naar de trein nu is het niet druk in trein janna pakt haar boek weer het is een mooi boek de reis gaat snel niemand vraagt naar haar kaartje janna is weer terug ze stapt uit de trein ze pakt haar tas en maakt die open ze zoekt haar portemonnee want daarin zit de sleutel van haar fiets 12 alfa nieuws nummer 2 mei 200g maar wat is dat janna ziet haar portemonnee niet ze zoekt overal in haar tas in haar jas en in de zakken van haar broek maar er is geen portemonnee haar portemonnee is weg haar geld is weg haar pinpas is weg haar treinkaart is weg de pas van de bieb is weg en de sleutel van haar fiets is ook weg janna denkt na ligt de portemonnee nog op mijn werk ze belt op nee daar is haar portemonnee niet janna loopt naar huis ze snapt er niets van ine ns denkt janna dat duwen bij de trein dat was een zakkenroller hij keek eerst naar mijn pincode en pakte toen mijn portemonnee uit mijn tas janna gaat meteen naar de bank de man van de bank kijkt op de computer mevrouw zegt hij ik heb slecht nieuws om half negen is er geld gepind tien minuten later weer om negen uur nog een keer en om half tien weer toen was het geld op ai uw geld is van de bank gehaald janna is boos heel boos wie steelt er nu mijn geld denkt ze ze gaat meteen naar de politie ze vertelt haar verhaal wij kunnen niets doen zegt de politie dit gebeurt heel vaak wij hebben geen tijd om de dief te zoeken janna is nog steeds boos ik was zo blij denkt ze mijn pincode was zo makkelijk die vergat ik nooit maar voor de dief was die ook makkelijk janna haalt een nieuwe pinpas bij de bank ni wil ik een moeilijke pincode denkt ze want die kan een dief niet zo goed zien alfa nieuws nummer 2 mei 2009 13
Gerelateerd:
- Fictie in de basisvorming, een leerplan
- Een spiegelcurriculum voor communicatief taalonderwijs: een veldaanvraag nader beschouwd
- Het afleiden van woordbetekenissen uit context: een poging deze vaardigheden te trainen.
- Verscheidenheid in eenheid en eenheid verscheidenheid. Twaalf docenten Nederlands over hun literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.