Publicatie datum: 2009-01-01
Auteur: Jeanne Kurvers
Collectie: 12
Volume: 12
Nummer: 4
Pagina’s: 11-13
Documenten
d e r d e l 0 e p het gebruik van een portfolio en het aanbevelingen voor het onderwijs werkvormen waarschijnlijk zijn de gebruik van moedertaal in de les blij welke aanbevelingen kunnen op basis cursisten dan te weinig bezig met ken vooral bij schrijven maar in van dit onderzoek gedaan worden met actief leren enige mate ook bij lezen een positieve enige voorzichtigheid want er zijn ook en ten slotte stimuleer de cursisten invloed uit te oefenen contacten met een heleboel factoren die er kennelijk altijd te komen hun huiswerk te nederlanders is een belangrijke suc toe doen maar die we hier niet heb maken en zorg dat ze veel contact heb cesfactor bij zowel lezen als schrijven ben kunnen onderzoeken zoals het ben met nederlandstaligen het gebruik van de computer blijkt leervermogen van cursisten gebruik vooral een positieve invloed te hebben een portfolio dit geeft waarschijnlijk literatuur op lezen en gebruik van individuele zowel jezelf als docent als de cursisten cito 2008 voortgangstoets alfa arnhem werkvormen op schrijven gaat er een zicht op de doelen de vorderingen en cito hoog percentage van de tijd naar klas het leren en het zorgt voor een brug condelli l h spruck wrigley 2006 sikaal werken dan blijkt dat voor getje met het leven buiten de les instruction language and literacy wh at zowel lezen als schrijven een negatie gebruik af en toe als het nodig is de works study for adult esl literacy ve werking te hebben van de cursist moedertaal van de cursisten bijvoor students in i van de craats j kurvers kenmerken kunnen we opmerken dat beeld als je snel iets moet verhelderen m young scholten eds proceedings ofthe het aanwezigheidspercentage in de eventueel met behulp van andere cur leslla workshop 2005 utrecht lot les en het maken van huiswerk een sisten kurvers j w stockmann 2009 positieve invloed hebben op de resul laat cursisten aan de computer oefe alfabetisering nt2 wie wat en hoelang taten van lezen en schrijven en dat nen en laat ze bij schrijven zelfstandig duurt het alfa nieuws 2009 3 6 io leeftijd de resultaten juist negatief werken stockmann w k dalderop 2007 beinvloedt besteed niet teveel tijd aan klassikale raamwerk alfabetisering nt2 arnhem cito e r h a a l n d e k l a s inleiding deze keer weer een verhaal over nasreddin hodja hodja is een van de belangrijkste schelmen uit de turkse orale cultuur de hodjaverhalen zijn verspreid over vele landen in het midden oosten en de arabische wereld dit verhaal gaat over hodja die een inbreker in zijn tuin ziet staan en maatregelen neemt het verhaal staat in de verleden tijd soms zal het nuttig zijn even met cursisten de verledentijdsvorm van gangbare woorden door te lopen is was schrikt schrok staat stond komt kwam etc onbekende woorden zijn misschien pijl en boog spannen held wonder redden of olijfboom vaste uitdrukkingen als wat is er aan de hand of wakker schrikken zijn soms ook lastig voor beginners jeanne kurvers universiteit van tilburg alfa nieuws nummer 4 december 2009 11 e r h a a l n d e k las een dief in de nacht het was een zware dag geweest hodja en zijn vrouw gingen vroeg naar bed midden in de nacht schrok hodja wakker wat was dat hij hoorde een geluid in de tuin hij keek door het raam hij zag niets want het was heel donker maar toen kwam de maan door een wolk hodja keek nog eens goed hij schrok er stond iemand onder de olijfboom hodja zag duidelijk een man in een jas de jas waaide in de wind een dief dacht hodja er is een dief in mijn tuin nu moest hodja laten zien dat hij een echte held was hij keek naar zijn vrouw fatma fatma sliep zij had niets gehoord slaap rustig door fatma zei hodja zacht je hoeft niet bang te zijn je man past goed op jou je bent veilig hier hij pakte zijn pijl en boog en sloop naar het raam hodja gooide het raam open maak dat je wegkomt dief riep hij hij wachtte de man onder de olijfboom bewoog zich niet ga weg of ik schiet riep hij weer nu zou de dief toch bang moeten worden maar hij stond er nog steeds alleen zijn jas bewoog een beetje fatma draaide zich om in haar bed maar sliep door nu doe ik een pijl in mijn boog riep hodja weer maar de man bleef staan en liep niet weg nu span ik mijn boog riep hodja ik waarschuw nog een keer maak dat je weg komt maar de man bleef staan waar hij stond hodja stond met zijn pijl en boog in het raam hij hield niet van schieten 12 alf a nieuws nummer 4 december 2009 maar hier was gevaar ik schiet riep hodja en daar vloog zijn pijl door de lucht net op dat moment verdween de maan achter een wolk hodja zag niets meer de dief is weg dacht hij ik ben een echte man zei hodja fatma was nu ook wakker hodja vertelde het hele verhaal toen ging hij weer slapen als een moedig man een tijdje later schrok hodja weer wakker maar nu omdat fatma schreeuwde ze was in de tuin en was heel boos hier komen hodja riep ze meteen wat zou er aan de hand zijn dacht hodja waarom is fatma zo boos hij stak zijn hoofd door het raam wat is er liefje fatma stond onder het raam ze hield de jas van hodja vast het was zijn goeie jas die had ze in de was gedaan en aan een haak onder de olijfboom gehangen daar kon de jas drogen in de goeie jas van hodja stak zijn pijl jij met je dief zei fatma kijk wat je met je jas hebt gedaan twee grote gaten fatma was heel boos hodja begon te zingen dank allah prijs allah waarom bedank je allah als je jas kapot is vroeg fatma oh fatma zei hodja mijn leven is gered door een wonder kijk eens waar die pijl door de jas ging als ik die jas aan had gehad dan was de pijl recht in mijn hart gekomen ik ben gered door een wonder daarom dank ik allah alfa nieuws nummer 4 december 2009 13