Publicatie datum: 2009-01-01
Auteur: Jeanne Kurvers
Collectie: 12
Volume: 12
Nummer: 1
Pagina’s: 11-13
Documenten
t h e t v e l d iq voldoende tijd voor herhalen en inslijpen literatuur ii kennis van de nederlandse samenleving commissie franssen 2004 normering inburgeringsexamen er werd hierbij nog aangetekend dat ondanks deze succesfac advies over het niveau van het nieuwe inburgeringsexamen in toren en hoge verwachtingen van cursisten het voor velen nederland tweede deeladvies van de onafhankelijke advies geen haalbare kaart zal zijn om het inburgeringsexamen in de commissie normering inburgeringseisen ingesteld door de huidige vorm te halen de elektronische praktijktoets vraagt minister voor vreemdelingenzaken en integratie den haag een hoge leer vaardigheid in het omgaan met veel informatie juni 2004 en meerkeuzevragen te hoog voor veel alfacursisten deze praktijktoets is veel moeilijker dan de alfaprofieltoets die een deutekom j 2008 fc sprint 2 grenzeloos leren amsterdam lees en schrijfniveau meet zonder te veel tussenkomst van uitgeverij boom allerlei andere schoolse vaardigheden geopperd werd dat het verzamelen van portfoliobewijzen juist wel een goede zaak duijm k t abbenhuis i996 leerlastindicator 1996 is omdat cursisten er dan op uit moeten dertig stuks vond deel 2 een eerste aanzet eck en wiel bureau ice men echter voor alfacursisten wel erg veel linden t van der k duijm k heij i996 leerlast nt2 afronding nader bekeken verslag van een expertmeeting naar aanleiding tot slot van de dag werden de succesfactoren uit de verschil van het onderzoek ten behoeve van de leerlastindicator 1996 op lende werkgroepen gepresenteerd bij de laag midden en 12 september 1996 eck en wiel bureau lce hoogopgeleiden werden factoren als taalcontact docentcom petenties audiovisuele middelen en doelgerichtheid soms in noot andere bewoordingen eveneens genoemd i de indicatoren van de commissie franssen zijn schattin inmiddels heeft cito het eigen onderzoek en de door de prak gen geen uitkomsten van onderzoek tijk aangedragen succesfactoren samengebracht in een rap port met een advies aan het ministerie van vrom ten aan zien van uit te voeren leerlastonderzoeken r h a a l n d e k l a s inleiding in veel culturen bestaan er verhalen over het bewaren van een geheim vaak dient zich daarin een probleem aan mis schien is er iemand die het geheim niet bewaren kan meestal is het de vrouw die niet zwijgen kan maar soms is juist de man loslippig zoals in het volgende verhaal uit argentinie de partner in het verhaal weet dat er aan het kletsen niets te doen valt er moet dus een list verzonnen worden om ervoor te zorgen dat niemand het gebabbel gelooft in dit verhaal laat de vrouw het pannenkoeken regenen weinig frequente woorden in het verhaal zijn bijvoorbeeld beurs hut strooien geheim en list moeilijk te lezen en lange woorden zijn bijvoorbeeld pannenkoeken en enkele voltooide deelwoorden als geregend bron beleven orglverhaal jeanne kurvers universiteit van tilburg alfa nieuws nummer februari 2009 11 e r h a a l n o e k las het regent pannenkoeken er was eens een oude man hij woonde met zijn vrouw aan de rand van een dorp in de bergen de man was dan wel oud maar hij kon nog heel goed praten nooit kon hij zijn mond houden als iemand zei dit is geheim dan ging hij meteen naar de buurman en dan vertelde hij het geheim op een dag gingen de man en de vrouw naar het bos op de berg ze zochten hout voor het vuur opeens zag de vrouw iets er lag iets op de weg het was een beurs met geld met heel veel geld de vrouw raapte de beurs op ze stopte hem weg en zei oudje vertel dit aan niemand niemand mag weten dat wij een beurs vonden ze liepen naar huis de man ging slapen de vrouw dacht mijn man kan zijn mond niet houden ik moet iets bedenken de vrouw liep naar het dorp bij de bakker kocht ze meel en bij de boer kocht ze melk en eieren ze ging weer naar huis ze bakte pannenkoeken heel veel pannenkoeken ze ging naar buiten en strooide de pannenkoeken uit ze strooide voor het huis achter het huis op het pad en op de berg overal lagen pannenkoeken toen ging zij het huis weer in oudje wakker worden zei ze je moet naar school ik naar school zei de man ik ben al zo oud wat moet ik nog leren dan je bent nooit te oud om te leren zei de vrouw 12 alfa nieuws nummer februari 2009 ga nu maar gauw de man ging naar school buiten zag hij de pannenkoeken hij dacht wat raar het regent pannenkoeken de volgende dag ging hij weer naar school en de derde dag ook in de stad woonde de man van de beurs hij merkte dat zijn beurs weg was hij ging op zoek naar zijn beurs eerst in zijn huis toen in de stad en toen ging hij terug naar het bos hij kwam bij de hut van de man en de vrouw heeft u misschien een beurs gezien zei hij ik ben hem kwijt en ik was hier in het bos nee hoor zei de vrouw wij hebben geen beurs gezien maar de man zei ja jawel wij hebben hem gevonden hij lag op het pad ach meneer deze oude man is gek riep de vrouw we hebben echt niets gezien en tegen haar man zei ze jij moet je mond houden j ij bent gek ik gek zei de man ik ben helemaal niet gek ik weet nog heel goed dat we de beurs vonden zo zei de oude vrouw wanneer dan weet je dat niet meer zei de man het was op de dag dat ik naar school ging en het had pannenkoeken geregend heel het bos lag vol de man van de beurs keek naar de vrouw u hebt gelijk mevrouw zei hij uw man is zo gek als een deur hij ging naar school en zag pannenkoeken uit de lucht vallen de man ging weer weg zonder beurs alfa nieuws nummer februari 2009 13