Documenten
vinden ze dat mooi kanttekeningen bij een gouden griffel pieter quell e ik vi nd de mare van de witte toren niet le uk omdat 1 t is niet naar mijn smaak 2 langdradi g 3 ik vind het niet leuk omdat het onwaarschijnlijk is 4 ik vind het gewoon een gek boe k 5 de tekeningen zijn ook stom 6 en ook moeilijke namen linda abrahamsz klas 6 dr w a visser t hooftschool schuitenhuisstraat 5 amsterdam osdorp d at deze recensie van het met d e gouden griffe l bekroonde kinderboek 1 97 1 representatief is voor de mening van de nederlandse jeugd is helaas niet on d e rzocht maar dat hij dat wel is voor een gr oep kinderen die z i c h d e afgelo pen 1 z j aar vrij i ntens i ef met goe d e en s lechte boeken heeft beziggehou d en is een feit de recensente een tame lijk be l ezen meisj e van 11 jaar is een van de weini ge meisj es uit de groep die het op dringen d verzoek van d e groe ps leider hele maal heeft uitge l ezen ze vond het duid e l ij k niet l euk en dan i s er ook niets goe d meer aan het boek zie b v d e opmerk i ng over de tekeningen het is erg belangrijk dat kinderen reeds op jeugdige leeftijd leren genieten van een boek vooral van een goed boek zie o a meermoer 1 en moer 69 70 men onderscheidt goede en slechte kinderboeken dit goed of slecht zijn is opgehangen aan een norm van een volwassene die a l of niet geprobeerd heeft zich i n d e belevingswere ld van een kind te verplaatsen maar zijn de kinderen het wel met deze normen eens we l ke eisen stelt een kind aan een boek ik wil helemaal niet beweren dat de smaak van een kind niet aan verand e ri ng ond erhevig i s integend ee l het is belangr ij k d at een kind voor zichzelf leert uitmaken wat hij goed of slecht vindt en dat hij zijn standpunt i n een discuss i e l eert ver d edi gen en in di e regelmat i g gehou d en di sc u ss ie groeit i n een groep en i n een ki nd la n gzamerh and d e no rm voor het goe d e boe k men spreekt wel eens van boekpedagogie opvoeden door het goede boek wij k unnen w ill en we er nst maken m e t d e opvoeding a ll een vanuit h e t gewone boek naa r het go e d e boek to ewerken v i a de i nner lijk e aanvaardi ng va n h et ki nd ze lf lukt dat ni et dan moeten wij onze normen her zien een jaarlijkse kinder en jeugdboekenprijs kan een belangrijke stimulans zijn om het kind te activeren tot lezen vooral tot lezen van een goed boek maar als het kind niet mee mag beslissen in de toekenning van een kinder boekenprijs anders gezegd als we de smaak van het kind en daarmee het 3 kin d zelf nog stee d s niet au serieux nemen en als d aarbij nog komt d at bij d e toekenning van de hui d ige kind erboeken prijs commerc i ele factoren me d e een rol sp e l en krijgen we een wrange smaak in d e mond waarom wordt een j ury zo gebonden aan rege ls waarom moet een bekroond boek oorspronkelij k i n het ned erl and s geschreven zijn waarom moet het in het afgelopen j aar verschenen z ijn waa rom kan een auteur pas na 4 j aar weer bekroond worden i n de praktij k is nog nooit een auteur voor 2 boeken bekroond terwijl juist auteurs a ls a rutgers van der loeff m diekman tonke d ra gt p aul biegel enz l ater b etere boeken geschreven hebben dan het van hen bekroond e werk waarom geen vertalingen kindergedichtenbun dels het zijn c ommerciele belemmeri ngen van d e c p n b ik zie op dit terrein een dui d elij ke taa k voor de v o n misschien is het mogelijk om in samen werlting met d e op enbare bibliotheken volgend jaar een lan d e lijk a lternatief kinderboek te kiezen en dat moet dan democratisch gebeuren door een jury waarin kinderen een zeer belangrijke zo niet al lerbelangrijkste stem hebben worden ze i n gekapseld heleen wientjes joost van roon pieter quelle pietje be l l k an een l euke d eugniet zijn maar hij heeft een afwijking en dat heeft i e la t er word t hij we l wijs bromsnor gaat we l iswaar gerege ld af a ls een gieter maar d e bur gemeester zorgt er voor d at hij de bewaker van swiebertjes zede lijk leven b 1 ij j f t zo gaat dat in de grotemensenwereld kinderen krijgen verhalen voorgezet waarin de gangbare waard en en normen in de maatschappij meestal netjes op hun plaats bl ijven staan gewe ldsituaties kom p et i ti e hierarchische verhoud in gen etc waarom zoud en we de kinderziel vermoeien met maatschappij kritiek nu hebben wij langzamerhand genoeg van het gemora liseer in kin d erboeken en we zou d en in d ezelfd e fouten vervallen a ls wij d aarin nu de mo d erne maat schappijkrit i sche ideologieen zouden onderbrengen m i n of meer verhul d maar de tegenkant i s dat wij mensen op j onge leeftijd er a l aan wennen in gekap seld te raken in al het waard evrije materiaa l dat zij hun he le leve n lang aangebo d en zull en krijgen er moeten wegen te vind en zijn v o or het schrijven van vertelli ngen d i e ni ets behoeven in te boeten aan speelshei d fantasie humor etc en tege l ijkertij d kinderen met een open oog l eren k ijken naar een werkel ij kheid waarin het a llemaa l ook and ers kan toegaan 4