Voorlezen, gewoon omdat het leuk is!

Publicatie datum: 2004-01-01
Collectie: 07
Volume: 07
Nummer: 4
Pagina’s: 18-20
e r k n u t v 0 e r n g voorlezen gewoon omdat het leuk is in het kader van competentiegericht werken ouderparticipatie en opvoedingsondersteuning waar educatieland de mond vol van heeft ging ria van adrichem op bezoek bij inez de graaff docente bij roe de amerlanden vol enthousiasme vertelt zij over de cursus voorlezen ria van adrichem roc zadkine rotterdam een cursus voorlezen voor ouders voorlezen voor nt2 ouders geldt dat ze hun best gedaan maar het heeft geen hoe benje begonnen in het begin weet vaak zelf al naar een taalcursus gaan deelnemers opgeleverd op de andere j e toch niet waar te beginnen met voorlezen haak je aan bij een acti heb ik zelf voorlichting gegeven op een nee dat is ook zo maar ik vond het viteit met de eigen kinderen en daa r gaat ouderavond ze vertoonden daar ook een idee direct al heel erg leuk en voor mij een positieve uitstraling van uit video van de kinderen waarin veel voor zijn dingen die ik niet weet een uitda daardoor is ook de drempel laag wij stel leesrnomenten te zien waren diezelfde ging ik ben dus toen eenmaal vast len bewust ook geen instroomniveau avond hebben zich acht mensen aange stond dat ik een cursus voorlezen zou vast want mensen die misschien nog meld gaan geven op zoek gegaan naar mate niet zo goed kunnen voorlezen kunnen ik heb ontdekt dat mensen het heel pret riaal dat vonden we bij de stiep vaak wel heel goed vertellen bij plaatjes tig vinden als ze weten wie de docent is educatief zij hebben de koffer lekker en je doel is toch ook een leescultuur te daarom bel ik naar een peuterspeelzaal lezen on the roc s de eerste stap was creeren het boekje alles doen wat mama en vertel over de cursus de leidsters zijn dus de koffer bestellen en daarna ben ik doet is daarvoor heel goed te gebruiken vaak direct enthousiast en organiseren me heel goed gaan verdiepen in het kinderen kijken nu eenmaal af wat dan een moment dat ik kom voorlezen in materiaal in de koffer zitten allerlei ouders doen dat geldt ook voor lezen de groep ze nodigen daarbij dan ook de voorleesboekjes knutsel en spelmateri ouders uit in overleg met de leidsters aal een modulebeschrijving achter hoe ben je toen verder gegaan kies ik een boek dat aansluit bij het grondmateriaal zoals het boek ik heb een opzet gemaakt voor zes bij thema waar de kinderen mee bezig zijn voorlezen gewoon omdat het leuk is van eenkomsten van twee uur en toen ben ik ouders zijn vaak verbaasd als ze zien hoe itie van den berg en anita middel gaan bellen eerst met de manager van hun kind reageert en dat het al zoveel vooral aan dat boek heb ik veel gehad de overkoepelende organisatie voor peu woorden kent een keer was leuk het dat is echt mijn leidraad geworden terspeelza len ik heb gevraagd of ik op boek was uit en een van de kindjes samen met de video die ook in de een vergadering van alle leidsters de cur vraagt met zo n lief smekend stemmetje koffer zit sus mocht introduceren dat mocht en nog een keer aan het eind van de avond waren er twee heb je de cursus zo uitgevoerd als die in peuterspeelzalen waar ik met de werving hoe was de opzet van de bijeenkomsten de koffer zit kon beginnen ja de eerste keer was dat wel heel span nee bij het roe hebben wij gekozen nend je weet dan zelf ook nog niet hoe voor alleen voorlezen het zelf lezen heb werving het gaat lopen ik had ervoor gekozen te ben wij erbuiten gehouden voor nt1 hoe kwam je aan de deelnemers beginnen met zelf een dierenverhaal van ouders die zelf moeite met lezen hebben bij de ene speelzaal hebben de leidsters toon tellegen voor te lezen ik deed dat is het gemakkelijker om te beginnen met de ouders benaderd ze hebben heel erg zodat de ouders ook zelf zouden ervaren 18 a lf a nieuws nummer 4 november 2004 e r k n u t v 0 e r n g hoe het is om voorgelezen te worden en iedereen doet dat ook iedereen leest zodat je de inhoud kent pas daarna ga sommigen keken elkaar wel aan van echt thuis voor je het voorlezen een keer had het doch wat gebeurt hier wij zijn geen kinde ja dat doen ze allemaal en net wat ik tertje van een cursist in de bibliotheek ren maar achteraf vonden ze het heel zei twee minuten is al goed aan het zelf het boekje van nijntje gekozen leuk dat ben ik dus blijven doen na eind van iedere bijeenkomst kiezen ze waarin oma pluis doodgaat in dat gezin het voorlezen bespreken we het huis een boek uit dat ze thuis gaan voorlezen was toen net een sterfgeval geweest werk en dat boek laten ze dan zien en ze ver die moeder schoot helemaal vol bij het tellen hoe het gegaan is het gaat dan lezen van dat boekje en het kind merkt ervaringen ook om het uitwisselen van ervaringen dat natuurlijk direct daar hebben we krijgen ze ook huiswerk wat voor en elkaar tips geven toen in de groep ook over gepraat en huiswerk is dat dan in de eerste cursus kregen alle deelne geleerd dat je inderdaad door een boek heel eenvoudig ze moeten elke dag mers van de speelzaalmanager een een thema aan de orde kunt stellen dat voorlezen dat hoeft geen uren niet boekje cadeau het heet bobbie is zijn is weer een heel ander verhaal iemand eens per se een heel boek een bladzijde knuffel kwijt dat heb ik daarna niet in de groep had een dochter die weiger of alleen de plaatjes twee minuten is al meer meegemaakt maar het werkte wel de haar tanden te poetsen ze heeft toen goed erg goed vanwege de herkenbaarheid een beetje pedagogisch boekje over tan een deelnemer zei in het begin 0 dat van de inhoud en de leuke plaatjes en den poetsen gekozen en dat gelezen met lukt me nooit mijn zoontje blijft echt het is een klein vierkant boekje heel het kind die poetst nu wel haar tanden geen twee minuten op schoot voor een eenvoudig voor iedereen te doen zeker boekje met elkaar bespreken we dan ook omdat we het voorlezen op rijm samenwerken met de bibliotheek hoe dat kan komen en hoe je daarmee toen ook in de groep van tevoren geoe en hoe kom je aan al die boeken om kunt gaan in ieder geval niet dwin fend hebben ja dat was erg leuk zitten die ook in de koffer gen zeg ik altijd lezen is tenslotte nee wat in de koffer zit is allemaal leuk en geen straf laat hem gaan en en na het huiswerk goed en ook bruikbaar zoals ik net ook probeer het later nog eens bekijk alleen dan kijken we naar de video die ook in zei over alles doen wat mama doet maar de plaatjes of laat hem zelf een plaatje de koffer zit steeds een stukje op de verder heb ik heel veel boeken van de kiezen dat heeft ze gedaan en na drie video zie je gezinnen en kinderen in bibliotheek wel een stuk of dertig en bijeenkomsten vertelde ze heel trots dat allerlei situaties we praten over hoe dat die leg ik ook allemaal op tafel hij wel was blijven zitten en laatst kwam thuis gaat hoe je het voorlezen toe kunt ik haar ergens tegen en vertelde ze me passen in de eigen situatie en we halen waarom dane nu zelfs twee boekjes op een de tips eruit een heel belangrijke tip is omdat het kiezen van een boek heel avond leest fantastisch toch dat je het boek eerst zelf moet lezen belangrijk is daar besteden we ook veel t a lf a nieuws nummer 4 november 2004 9 e r k i n u t v 0 e r n g aandacht aan soms zegt iemand mijn samenwerking met de bibliotheek is is alles in de koffer bruikbaar voor een kind vindt dit boekje niet leuk en heeft er eigenlijk een voorwaarde vind ik er zit in cursus voorlezen geen aandacht voor dan bekijken we de koffer wel veel en goed bruikbaar voor anderen misschien wel maar voor het boek samen in de groep de vraag is materiaal maar je hebt nog veel meer mij niet de knutselmaterialen heb ik niet altijd wat kies jij en wat zou je kind kie nodig ik vraag altijd bij de peuterspeel gebruikt dat vind ik meer voor een lan zen in zo n geval moet je je verplaatsen zalen met welk thema ze bezig zijn daar gere cursus die ook meer opvoedkundig in je kind en niet zozeer je eigen voorkeur vraag ik dan boeken over en ik had ook gericht is een nadeel van de dozen vind volgen het bleek dat zij altijd een boek eens een turkse vrouw in de groep ze ik bijvoorbeeld dat je die bouwplaat eerst met tekst kiest anders kun je niet voor kon niet echt goed in het nederlands zelf moet kopieren vaak is het dan toch lezen zei ze maar haar kind wilde boe lezen voor haar heb ik toen boekjes in weer minder stevig en mooi ik zou liever ken met alleen plaatjes toen ze dat mee het turks gevraagd kreeg ik dikkie dik in gewoon bellen en tien dozen bestellen nam was haar kind wel dolenthousiast het turks die vrouw was helemaal blij ik heb wel knuffels gekocht zo n knuffel ook met plaatjesboeken kun je heel dat ze ook in het turks voor mocht lezen kan dan een rol vervullen bij het voorle interactief voorlezen van heel onzeker veranderde ze in heel zen je kunt er tegen praten hem een rol enthousiast geven en die knuffel hoort dan bij het wat is dat interactief voorlezen we gaan ook altijd een keer naar de bibli voorlezen routines opbouwen heet dat daar bedoel ik mee dat je ook praat over otheek toe daar laten ze alle soorten de video en het boek gebruik ik echt heel wat je leest vragen stelt woorden uit boeken zien waar alles staat wat de stick intensief legt een reactie van het kind vraagt op ers betekenen enzovoort heel vaak een plaatje enzovoort in die zin moeten weten mensen niet dat het lidmaatschap kun je de voorwaarden om een cursus op mensen af van het idee dat je pas echt voor kinderen gratis is meestal wordt te zetten nog even kort samenvatten voorgelezen hebt als je een heel boek van iedereen gelijk lid jazeker de contacten met peuterspeelza voor tot achter doorgewerkt hebt ook len vormen de basis daar moet je de een paar bladzijden kan al genoeg zijn of willen bibliotheken wel meewerken ouders vandaan halen het werkt goed een gesprek naar aanleiding van wat je ja heel graag zelfs als ouders elkaar al van gezicht kennen gelezen hebt het gaat zeker niet in de zij leren daardoor meer mensen kennen laatste plaats om de gezelligheid dat je waar geefje de cursus krijgen meer sociale contacten het leuk hebt met elkaar in die tijd het is niet op het roe een keer heb ik hem in oppasgelegenheid is een voorwaarde en ook een opstapje voor later kinderen leren de bibliotheek gegeven en verder steeds samenwerking met de bibliotheek is ook er woorden door en je creeert een leescul in wijkcentra noodzakelijk je moet je ook heel goed tuur en als het leuk is om voor te lezen voorbereiden en inlezen door middel van blijven mensen het doen ook na de cursus het voorleeskoffertje het boek en daarmee ook echt een eigen kinderen ontdekken ook op een bepaald en neem je dan de hele koffer overal mee visie op voorlezen ontwikkelen en wat moment dat al die rare zwarte tekens naar toe dus ook goed werkt is als mensen weten met elkaar een woord vormen dat reali nee omdat ik alleen het voorleesgedeel wie de docent is je moet echt zelf de seren veel mensen zich niet als een kind te uit de koffer gebruik heb ik een eigen boer op gaan naar de mensen toegaan nog niet kan lezen bestaat ieder boek koffertje samengesteld ik heb een op een terrein dat voor hen van belang is alleen uit plaatjes die zwarte tekentjes prachtig winnie de poeh koffertje en daar hun kinderen z ijn geen woorden met betekenis voor zit al het voorleesmateriaal in een kind dat ziet alleen de plaatjes dat is nog wel een tip voor de stiep twee koffers maken een voor het voorlezen die informatie over de koffer lekker lezen on the je had het net over de bibliotheek wat er dan ook wat meer kindgericht uitziet en roc s is te vinden op stiep educatiefnl doe je daar precies mee een andere koffer lekker lezen voor jezelf de prijs is 275 euro 20 alfa nieuws nummer 4 november 2004