Publicatie datum: 2006-12-01
Auteur: Kris Gonnissen
Collectie: 36
Volume: 36
Nummer: 2
Pagina’s: 55-57
Documenten
55 wat is een weblog kris gonnissen oorspronkelijk was een weblog ook wel log blog of blogger genoemd een onlinedagboek dat meestal te maken had met computergerelateerde zaken intussen zijn de meeste weblogs gewone onlinedagboeken vaak over specifieke onderwerpen zo zijn er moblogs verzamelingen foto s uit mobiele telefoontjes reislogs muzieklogs receptenlogs klaslogs enz anders dan bij een gewoon dagboek kan bij een blog iedereen meelezen en zelfs commentaar toevoegen typisch aan een weblog is dat de verschillende onderwerpen chronologisch op de site verschijnen met het recentste bericht bovenaan gewoonlijk kan je als lezer van een weblog ook commentaar geven bij ieder bericht net door die mogelijkheid commentaar te geven vertoont een weblog veel gelijkenissen met een forum maar meestal is het bij een blog wel mogelijk anoniem te reageren waar de meeste fora dat niet toelaten de meeste weblogs leveren ook rss feeds1 af waardoor je makkelijk op de hoogte gehouden wordt van wijzigingen in de blog december 2006 nummer 2 36e jaargang 56 wat kan je met een weblog dragen lezen en al dan niet na aanmelding doen kan ook iedereen wijzigingen aanbrengen in de wikitekst bij een blog ligt de situatie iets je kan zelf een blog opzetten en die als een anders iedereen kan de blog lezen maar eenvoudige maar interactieve website of als alleen de blogeigenaar kan zijn eigen bij een elektronische leeromgeving gebruiken dragen wijzigen of nieuwe bijdragen in elk log plaats je dan een leeronderdeel schrijven een lezer kan commentaar toe een opdracht een link of een reeks links die voegen maar die commentaar wijzigt de leerlingen kunnen gebruiken voor het ver anders dan bij een wiki de oorspronkelijke werken van hun opdracht je kan zelfs tekst niet net het feit dat iedereen dus afbeeldingen toevoegen je weblog kan niet alleen de medeleerlingen of de leer dienst doen als agenda klaskrant commu kracht maar ook buitenstaanders nicatiemiddel met de ouders commentaar kan toevoegen geeft een meerwaarde aan blogs de leerling die een je kan leerlingen als schrijfoefening een blog bijhoudt leert daardoor kritisch om eigen weblog rond een bepaald onderwerp springen met de feedback die hij of zij op laten maken dat ze dan op bepaalde tijd die blog krijgt aan de tekst van de blog stippen moeten aanvullen verder moeten bijdragen zelf verandert er dus niets en de ze op elkaars logs reageren commentaar leraar kan in zijn beoordeling perfect het geven hierbij kan je bij voorbeeld denken tekstproces evalueren indien je die open aan een leesdagboek waarin de leerlingen baarheid niet wil kan je in de meeste blogs hun leeservaringen kunnen plaatsen en die de mogelijkheid tot reageren door onbe toetsen aan de reacties van anderen kenden gewoon uitsluiten het feit dat een blog publiek is en dus door om het even wie kan worden bekeken en waar kan je gratis weblogs becommentarieerd maakt de leerlingen maken ervan eerbewust zij kunnen kritiek van an deren ook van buiten de school ver wachten daardoor letten ze extra op hun onder andere bij volgende sites kan je een taalgebruik en verzorgen ze ook de inhoud gratis weblog aanmaken beter is mijn betoog wel zinvol bevat het geen grove onwaarheden werd er geen wordpress com signup plagiaat gepleegd trap ik niemand op zijn web log nl tenen zo leren de leerlingen bewust om blogger com springen met de copyrightregels met de classy be regels op privacy en nettiquette enz blogs skynet be blogeiland nl typepad com sitenl slechts 30 dagen gratis wat is het verschil met een wiki binnen enkele minuten heb je bij deze dien sten een weblog opgezet en er is ook altijd de meeste wiki s denk maar aan wikipedia een uitvoerige handleiding meestal ook in staan volledig open iedereen kan de bij het nederlands beschikbaar 36e jaargang nummer 2 december 2006 57 voor gevorderde gebruikers die over wordpress org download waarmee webruimte met php en mysql onder ze in eigen beheer een weblog kunnen steuning beschikken bestaan er verschil opzetten lende open source oplossingen bv kris gonnissen kris gonnissen net gonnissen net noot 1 rss techniek waardoor de gebruiker automatisch op de hoogte gebracht wordt van het verschijnen van nieuwe informatie op een website wordt ook vaak door kranten gebruikt beknopte webliografie een be televisie1 master programmas e kopp r2006 a018 item2 index shtml nl wikipedia org wiki weblog educause edu pub er erm04 erm0450 asp bhcp 1 mediamanual at mediamanual workshop pdf medienkultur weblogmanual pdf duitstalige webloghandleiding met een opsomming van de media pedagogische mogelijkheden van weblogs praktijkvoorbeelden en achtergrondinformatie pdf 13 pagina s swisscom com ghq content schule initiativen schulservice angebote a ktionen schoolnetguides sng 09 schoolnetguide jeder leser auch ein autor blogs und wikis zomer 2006 duitstalige brochure waarin duidelijk de verschillen tussen blogs en wiki s worden uiteengezet ook staat hierin een tabelletje waaruit je kan opmaken welk van beide formaten blog of wiki voor welke didactische doeleinden best geschikt is kan als pdf gedownload worden december 2006 nummer 2 36e jaargang 58 t u s s e n d o o r de cultuur van het lezen op de weblog de cultuur van het lezen geeft ronald soetaert commentaren bij de gelijknamige publicatie zie ingeblikt zet hij redeneringen verder problematiseert hij stellingen en suggereert hij aandachtspunten het doel van de blog is om een plek te hebben waarop actief en constructief gepraat kan worden over onderwijs en cultuur en om een dialoog te creeren tussen nederland en vlaanderen tussen literatuur en andere media etc u kunt de weblog volgen en reageren op de berichten die dagelijks gepost worden op 36e jaargang nummer 2 december 2006