Woord-gestoord 2 – Een reactie op twee reacties

Publicatie datum: 1981-01-01
Auteur: Fie van Dijk
Collectie: 12
Volume: 12
Nummer: 2
Pagina’s: 43-45

Documenten

fie van dij k woord gestoord 2 een reactie op twee reactie s nadat in moer 1981 1 twee reacties verschenen op haar artikel over woordblindheid 1980 6 schreef fie van dijk daarop het volgende commentaar de redactie is van mening dat het geleverde com stonden mentaar ook voor anderen een zinvolle aanvulling een gevolg van mijn opvatting is dat ik op fouten kan beteken schrijft de moer redactie boven de en onvolledigheden gewezen kan worden dat reacties van betty wesdorp en koosje henneman accepteer ik want zo komen we verder zaken dat dacht ik ook eerst maar toen ik eens naging ingewikkeld en ondoorzichtig maken is een vorm waarin die aanvulling nu wel bestaat kwam ik tot van macht betty wesdorp maakt zich daar enke de conclusie dat betty wesdorp niets aanvult en le malen aan schuldig bijvoorbeeld door boeken dat koosje henneman waarschijnlijk wel veel her te noemen die onmisbaar zouden zijn voor een kenningsmateriaal biedt voor ouders met gelijk helder inzicht in de problematiek zonder dat ze soortige problemen maar dat die problemen vertelt wat er nu in staat academici onder slechts zijdelings met mijn betoog te maken heb elkaar ook legt ze niet uit waarom de tweedeling ben in primaire en secundaire dyslexie essentieel is dat zou een zinvolle aanvulling zijn want ik w e ten schappers ond e r e lkaa r kwam daar niet uit ik zie alleen een suggestie van verheldering als je een deftige tweedeling betty wesdorp las het artikel woord gestoord maakt en er verder niets mee doet met een heel eigen leesverwachting ik verwacht fout citeren vind ik heel fout daarom alle cita te een overzicht van de huidige stand van zaken ten staan tussen aanhalingstekens of zijn door op het gebied van het dyslexie onderzoek of moer cursief gezet ik bedoel dus neurologisch zij dat nu verwachtte omdat zij naar een dergelijk en niet neurotisch en dat hangt samen met mijn artikel uitkijkt of omdat die verwachting gewekt problemen met primaire en secundaire dysle wordt door de inleidende woorden van de moer xie ik vond het niet verhelderend als ik over dat redactie laat ik in het midden maar de bedoeling punt in dit stuk ging tobben en heb geprobeerd die ik met het artikel heb staat duidelijk op pagi fysieke oorzaken in mijn verhaal buiten te slui na 5 mijn artikel is een bijdrage aan de discussie ten aspecten die ik bewust heb buitengesloten over de vraag hoe onderwijs en wetenschap het zijn het effect van het afnemen van leesvoor begrip woordblind hanteren als een versluierend waardentoetsen op kleuterscholen leesniveau en onderdrukkend begrip dat is anders en meer toetsen het effect van het vaak afnemen van tes dan een literatuuroverzicht voor zo n discussie ten niveaulezen klassikaal onderwijs leesmoe vraag doet het aantal bronnen er minder toe dan ders die moeten aantekenen of kinderen lang de weergave van de teneur van de argumenten zaam normaal of snel lezen minimal brain dys trouwens in moer mag je toch verwachten dat functions globale of analytische methode stom mensen literatuur verwerken in toepassing op me loco spelletjes motorisch te actieve of slome barrieres bij emancipatorisch taalonderwijs kinderen intellectuele ouders het normen en die vraag naar volledigheid heeft te maken me t waardenpatroon waarmee in bepaalde milieu s je opvattingen over deskundigheid mijn uitgangs een kind wordt opgevoed en optologen punt is dat ik mijn kennis deel met de mensen crabtree s verhaal geef ik weer en ik vond het om wie het gaat een discussiestuk hoeft ook niet niet nodig om er zelf wat aan toe te voegen af te zijn omdat het een basis kan vormen voor betty wesdorp trekt natuurlijk zo twee andere dialoog met anderen dat is mijn uitgangspunt als conclusies een heel boosaardige over het nog wetenschapper dacht je dat die citaten van deel strenger selecteren van de japanners en een over nemers aan leesgroepen er voor de versiering bij het tekensysteem ik heb ook aardiger suggestie s 43 gekregen namelijk dat oosters onderwijs lichaam je niet meedoet aan het zoeken naar oplossingen en geest theorie en praktijk veel meer integreert en als deskundigen die op een kubieke millime dan westers onderwijs dat doet en dat dat mis ter deskundig zijn niet beseffen dat ze daarmee schien een lijntje is naar het freinet onderwijs per definitie gevaarlijk ondeskundig zijn op het iemand stuurde me twee nummers van china nu normaal complexe terrein dan zijn ze achterlijk jan feb 1978 en jan feb 1979 waarin be aanbevolen literatuur hierover is hoe verdedigen schreven wordt hoe in china kinderen van jongs wij onze samenleving tegen de wetenschap van af vertrouwd gemaakt worden met dansen en spe paul feyerabend in wetenschap en ideologiekri len en dat ze op school s morgens en s middags tiek onder redactie van h kunneman boom een paar minuten lang oogoefeningen doen om 1978 afwijkingen te voorkomen de uitspraken van freinet werkers leiden bij mij m aatsch app elijk e n toch concree t niet tot de conclusie zo zit het dus maar ik ge loof ze wel op hun woord waarom niet onder koosje henneman legt in haar tweede alinea ver zoek of ze niet liegen is misschien wel nu tt ig band tussen maatschappelijke verandering en maar onderzoek naar de normale school met freinet scholen en dat verband is er ook haar pretenties en leugens ligt gezien het plezier alleen maakt zij er een bitter grapje over met dat de kinderen op freinet scholen beleven meer zo n zinnetje als als ouder vind ik dat teveel ge voor de hand trouwens waar komen die vraagd van mijn kind namelijk het wachten op 400 000 anafabeten toch vandaan freinet scholen naar japans model fvd speelt lezen is een erg ingewikkeld proces weer die ze haar kind uit tegenover mij en daardoor truc van de kant van de wetenschapper die ge wordt het voor mij moeilijk om op haar te reage interesseerd is in de verklaring van hersenfunc ren elke vraag of opmerking van mijn kant kan ties is dat waar maar zelfs het antwoord op de uitgelegd worden als bagatelliseren van haar pro vraag wat gebeurt er in de hersenen als je leest blemen zal nog ver verwijderd zijn van de beschrijving en ik kan me wel voorstellen dat je door je betrok verklaring van zulke complexe vermogens als aan kenheid op dat punt mijn betrokkenheid ligt voelen en ve rtrouwen toch vertrouwen mensen vooral bij de afvallers van het onderwijssysteem en voelen zij aan sterker nog doodgewone men en bij het voorkomen van afvallers zo n artikel sen kunnen met elkaar uitvinden waar het aan over dy slexie naar je toe gaat trekken bijvoor ligt als ze niet vertrouwen of aanvoelen beeld als ik wat betekenissen aangeef van ik ben woordblind dan bedoel ik niet de subjectieve een moeder vertelt mia stond ook op tafel te beleving van een kind of volwassene maar de uit krijsen ze was geregeld totaal een vreemde bu eenlopende alibi functies die het begrip woord ren en familie en de schoolpsycholoog raadden blind heeft ik zeg nergens dat er geen kinderen straffen aan de schoolpsycholoog zei opsluiten met lees en schrijfproblemen zijn wat ik betoog ik kon het niet ik voelde ze is nu anders dat is dat de huidige school en verzorgingsstructuur kind heeft wat ik ga haar niet slaan a ls het over een afwijking dyslexie creeert die niet zou moe was kwam mia wel eens bij me en zei ik weet ten bestaan zo n term suggereert feiten die on niet mam wat er dan gebeurt en dan zei ik ja omstotelijk vast lijken te staan hoewel over de schat dat zie ik ook wel hoor oorzaken van de verschijnselen nog alle mogel ijke onduidelijkheden bestaan de slotopmerking van betty wesdorp dat het mo koosje henneman doet heldhaftige pogingen om del waarin de school als onderdrukker wordt be het verschil tussen primaire en secundaire dysle stempeld uitzichtsloos is voor iedereen die in ge xieuit te leggen maar ze slaagt er net zoals de leidelijke veranderingen gelooft is onzin het literatuur die ik erover gelezen heb niet in om de onderkennen van de realiteit is het begin van de noodzaak van die tweedeling aan te tonen het bevrijding juist de analyse biedt mogelijkheden is lang niet altijd vast te stellen of een kind pri tot strategieen om tot geleidelijk veranderingen mair of secundair dyslectisch is ik heb al ge te komen wie in het systeem moet werken schreven dat ik ook niet gelukkig ben met mijn wordt ook onderdrukt en kan niet medeplichtige eigen oplossing het uitsluiten van neurolo genoemd worden je wordt pas medeplichtig als gische stoornissen dezelfde moeilijkheden he b 44 ik met het begrip minimal brain dysfunction moeder heeft a lleen lagere school en een paar jaar waar ligt de grens tussen een very minimal brain huishoudschool na vier maanden zei ze tegen dysfunction en onaangepast gedrag bijvoor m n broertje nou zeggen ze op school niet datje beeld van een totaal dienstweigeraar hoeveel flink vooruitgegaan bent hmmmm heeft de lastige kinderen krijgen valium meester niks gezegd ik heb al die tijd geen beurt dat sommige kinderen al enorme handicaps heb gehad ben voor ze naar school gaan zal niemand ont kennen ik vind dan ook dat de strekking van ook koosje henneman heeft haar eigen leesver mijn betoog door het verhaal van koosje henne wachtingen gehad bij mijn artikel dat blijkt uit man eerder bevestigd dan bestreden wordt maar zinnetjes als ik benijd de leerkrachten niet die van die kinderen die met grote handicaps op hun problemen volgens fie van dijk moeten kun school komen kan je toch niet zeggen dat ze nen oplossen ik heb een discussievraag voorge woordblind zijn hoogstens dat ze veel risico legd naar aanleiding van problemen van volwas factoren hebben om problemen te krijgen met sen analfabeten er zijn andere problemen bijge lezen en schrijven en rekenen en tekenen en gym komen en misverstanden uiteraard dat de maat nastiek en ander schoolgedoe die kinderen moe schappij en de school van de ene dag op de ande ten toch nog meer dan de anderen moet ik nou re kunnen veranderen zal niemand mij horen zeggen de normalen dat vertik ik de rust en de zeggen er zijn best aardige ouders en aardige tijd krijgen om een beetje in een groep te functio scholen en aardige leerkrachten en aardige reme neren na anderhalf jaar accepteerde de groep dial teachers en aardige schoolpsychologen maar hem het joch is dan nog maar vijfeneenhalf het systeem is behoorlijk rot en daar moeten we jaar oud zes jaar hij speelde liever en in zijn onaardig hard aan trekken er moet nog veel on eigen tempo te leren lezen en schrijven en derzoek gedaan worden daar zijn we het alle drie brendan leert lezen en schrijven al is het lang over eens maar ik pleit ervoor dat de mensen om zamer dan de anderen wie het gaat daarbij betrokken worden dan blijft de veelzijdigheid dus ook de maatschappel i jke een studente vertelt mijn moeder hoorde op kant van de zaak tenminste bewaard school dat mijn broertje woordblind was en daar door niet leerde lezen en schr ijven lariekoek nb dankjewel tineke krot voor je hulp bij het zei ze we gaan gewoon samen oefenen mijn formuleren van dit weerwoord correcti e in het artikel van koosje henneman dys l exie een complex gehee l of een eenvoudige zaak 1981 1 staat een vergi s sing in de laatste alinea p 42 e r staat wetenschappelijk verschijnsel dat moet zi j n maatschappelijk verschijnsel adressen van de auteurs in dit nummer ronald bos tweede weteringdwarsstraat 62 1017 sz amsterda m harm buruma piet hein van de ven p a weezenhof 38 59 6536 hv nijmegen fie van dijk straatweg 222 3621 bz breukelen sectie nederlands ped academie hoogveld m a de ru i jterstraat 3 7556 cw hengelo 0 sjon ruiter wiel veugelers p a oetewa l erstraat 281 1093 jt amsterdam hans straver warmoesstraat 47 9724 jk groningen 45