Het college is beschikbaar via https://webcolleges.uva.nl/Mediasite/Play/a1f9d6ede1db43d1b427592294a4e4b81d
Lees verder
Archieven: Publicaties
Zijn er nog vragen? Hardop denkend vragen stellen en observerend leren als leesstrategie.
In dit ontwerponderzoek wordt een lessenserie van 4 à 5 lessen Leesvaardigheid aan havo 2 voorgesteld als alternatief voor het traditionele oefenen van teksten met vragen. De leesstrategie staat centraal…
Lees verder
De Vos verkennen
Redactionele reactie op Ontwerponderzoek ‘De Vos verkennen’ – Anna Windgassen Door: Anna van Strien – Windgassen Interessante aspecten ‘Hoe kan ik mijn leerlingen (nog meer) interesseren voor een klassieke, middeleeuwse…
Lees verder
Argumenteren: de smikkelcasus
In vier lessen schrijven leerlingen een argumentatieve brief, bespreken die, verzamelen criteria voor een effectieve brief, en herschrijven hun eerste versie. De leerlingen beoordelen de lessen als heel plezierig en…
Lees verder
Lessenreeks syntheseteksten leren schrijven
In deze reeks van zeven lessen leren leerlingen niet alleen de basisvaardigheden voor schrijven op basis van bronnen, maar leren ze ook nadenken over hun schrijfproces. Volledig uitgewerkte lessen, met…
Lees verder
Teaching the universe of discourse
Schrijven met kennis van zaken
Het leren schrijven van syntheseteksten waarin de kerngedachten uit bronnen op een beschouwende, betogende of informatieve manier wordt samengevoegd en waaraan een eigen kritische noot op basis van kennis wordt…
Lees verder
Schrijfstijl, een lessenserie voor schrijfstijl en formuleren voor klas 3 en 4 havo/vwo
Acht vernieuwende lessen over schrijfstijl, waarin leerlingen inductief kennismaken met tien schrijfstijlstrategieën. Leerlingen leren bewust werken met de strategieën en ze leren de effecten van deze stijlstrategieën kennen. Meelezer 1…
Lees verder
Wie schrijft die blijft… Afstemmen. Methode voor een betere beoordelaarsafstemming in één lesuur
In dit artikel wordt een nieuw ontwikkelde beoordelaarstraining gepresenteerd voor het bereiken van overeenstemming binnen de sectie Nederlands over het beoordelen van schrijfopdrachten. Deze training bestaat uit een handzaam stappenplan…
Lees verder
Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen
Hoe stimuleer je leerlingen in het literatuuronderwijs om een reflecterende leeshouding aan te nemen en literaire teksten diepgaander te verwerken? In dit boekje presenteer ik een didactische aanpak, gebaseerd op…
Lees verder