In eerdere Kwesties is Helge Bonset ingegaan op het toelichtingsdocument, in het bijzonder op de voorstellen voor de verdeling van de eindtermen over centraal en schoolexamen, en op het gehele pakket van eindtermen. In deze Kwestie bespreekt hij de eindtermen per domein.
Lees verderBijdrages in De Kwestie
De Kwestie biedt een open podium aan iedereen met een mening over een (didactische) kwestie binnen het schoolvak Nederlands. In de vorm van blogs kan op deze plek gediscussieerd worden over uiteenlopende thema’s, zoals de toekomst van ons vak, literatuur-, lees- en schrijfonderwijs, taalkunde, het Centraal Examen en andere actuele onderwerpen.
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens.
RSS-feed van De Kwestie
De nieuwe eindtermen Nederlands (1)
In eerdere Kwesties ben ik ingegaan op het toelichtingsdocument, en in het bijzonder op de voorstellen voor de verdeling van de eindtermen over centraal en schoolexamen. In deze Kwestie ga ik in op het gehele pakket van eindtermen; in een volgende bespreek ik de eindtermen per domein.
Lees verderVerplicht fictie lezen met vmbo-leerlingen om de leesvaardigheid te verbeteren (deel 1)
In haar Kwestie ‘Vakvernieuwing Nederlands: Een kritische blik op het verplichten van fictie op het vmbo’ bespreekt Liselore van Ockenburg het idee om meer fictie (boeken) te laten lezen als oplossing voor tegenvallende leesresultaten op vmbo-scholen. De nieuwe kerndoelen Nederlands, in oktober 2024 aangeboden aan de Tweede Kamer, stellen dit
Lees verderDe nieuwe conceptexamenprogramma’s Nederlands (deel 2)
In oktober zijn de nieuwe conceptexamenprogramma’s Nederlands verschenen, opgesteld door een vakvernieuwingscommissie die bestond uit leraren vmbo en havo/vwo, vakexperts, curriculumexperts en een procesregisseur. De conceptexamenprogramma’s hebben betrekking op vmbo-bb, vmbo-kb, vmbo-gl/tl, havo en vwo en bestaan uit een karakteristiek van het vak, gevolgd door de eindtermen die tezamen het
Lees verderVakvernieuwing Nederlands: Een kritische blik op het verplichten van fictie op het vmbo
Het leesniveau van leerlingen in het voortgezet onderwijs in Nederland is de afgelopen jaren zorgwekkend gedaald (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2024a). Uit recent onderzoek van de Onderwijsinspectie (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2024b) blijkt dat het probleem vooral groot is in leerjaar 2 van vmbo-b/k, waar twee
Lees verderDe nieuwe conceptexamenprogramma’s Nederlands (deel 1)
In oktober zijn de nieuwe conceptexamenprogramma’s Nederlands verschenen, opgesteld door een vakvernieuwingscommissie die bestond uit leraren vmbo en havo/vwo, vakexperts, curriculumexperts en een procesregisseur. De conceptexamenprogramma’s hebben betrekking op vmbo-bb, vmbo-kb, vmbo-gl/tl, havo en vwo en bestaan uit een karakteristiek van het vak, gevolgd door de eindtermen die tezamen het
Lees verderMet rijke teksten win je de wereld niet
De rode prinses De rode prinses van Paul Biegel blijft een aanrader. Het boek gaat over een prinses die door rovers wordt ontvoerd uit haar stille paleis en terechtkomt in ‘De Rest van de Weehee-reld’. De zinnen van Paul Biegel zijn na bijna 40 jaar nog even prachtig. Het boek
Lees verderHet schoolvak Nederlands als tegenwicht
Toen ik nog voor de klas stond en even geen zin had in hoofdgedachtes of kwatrijnen vroeg ik de leerlingen weleens: waarom bestaat er eigenlijk taal? Nouschka: ‘Ja, meneer, dat is toch duidelijk: zonder taal begin je niets. Niemand zou elkaar begrijpen. En zichzelf ook niet’. Een prachtantwoord, vind ik,
Lees verderYA-romans op de leeslijst
In diverse bijdragen aan De Kwestie is gediscussieerd over (eisen aan) de leeslijst. Mogen vertalingen erop? En kunnen we naar een andere benadering van de niveaus van literaire competentie? In die bijdragen wordt young adult (YA-)literatuur vaak tussen neus en lippen door genoemd. Yra van Dijk en Marie-José Klaver vrezen
Lees verderExamenklacht als onderwijskans
Er was reuring in onderwijsland. De periode van de centrale examens 2024 was nog maar nauwelijks begonnen of het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) draaide al overuren. Koppen als: ´LAKS heeft 180.000 examenklachten binnen na drie dagen´ sierden de media. Het aantal leerlingen dat een klacht had ingediend steeg explosief,
Lees verder