Verplicht fictie lezen met vmbo-leerlingen om de leesvaardigheid te verbeteren (deel 1)

In haar Kwestie ‘Vakvernieuwing Nederlands: Een kritische blik op het verplichten van fictie op het vmbo’ bespreekt Liselore van Ockenburg het idee om meer fictie (boeken) te laten lezen als oplossing voor tegenvallende leesresultaten op vmbo-scholen. De nieuwe kerndoelen Nederlands, in oktober 2024 aangeboden aan de Tweede Kamer, stellen dit

Lees verder

De nieuwe conceptexamenprogramma’s Nederlands (deel 2)

In oktober zijn de nieuwe conceptexamenprogramma’s Nederlands verschenen, opgesteld door een vakvernieuwingscommissie die bestond uit leraren vmbo en havo/vwo, vakexperts, curriculumexperts en een procesregisseur. De conceptexamenprogramma’s hebben betrekking op vmbo-bb, vmbo-kb, vmbo-gl/tl, havo en vwo en bestaan uit een karakteristiek van het vak, gevolgd door de eindtermen die tezamen het

Lees verder

De nieuwe conceptexamenprogramma’s Nederlands (deel 1)                               

In oktober zijn de nieuwe conceptexamenprogramma’s Nederlands verschenen, opgesteld door een vakvernieuwingscommissie die bestond uit leraren vmbo en havo/vwo, vakexperts, curriculumexperts en een procesregisseur. De conceptexamenprogramma’s hebben betrekking op vmbo-bb, vmbo-kb, vmbo-gl/tl, havo en vwo en bestaan uit een karakteristiek van het vak, gevolgd door de eindtermen die tezamen het

Lees verder

Het schoolvak Nederlands als tegenwicht

Toen ik nog voor de klas stond en even geen zin had in hoofdgedachtes of kwatrijnen vroeg ik de leerlingen weleens: waarom bestaat er eigenlijk taal? Nouschka: ‘Ja, meneer, dat is toch duidelijk: zonder taal begin je niets. Niemand zou elkaar begrijpen. En zichzelf ook niet’. Een prachtantwoord, vind ik,

Lees verder

YA-romans op de leeslijst

In diverse bijdragen aan De Kwestie is gediscussieerd over (eisen aan) de leeslijst. Mogen vertalingen erop? En kunnen we naar een andere benadering van de niveaus van literaire competentie? In die bijdragen wordt young adult (YA-)literatuur vaak tussen neus en lippen door genoemd. Yra van Dijk en Marie-José Klaver vrezen

Lees verder

Examenklacht als onderwijskans

Er was reuring in onderwijsland. De periode van de centrale examens 2024 was nog maar nauwelijks begonnen of het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) draaide al overuren. Koppen als: ´LAKS heeft 180.000 examenklachten binnen na drie dagen´ sierden de media. Het aantal leerlingen dat een klacht had ingediend steeg explosief,

Lees verder