Dit jaar startte er een commissie om de examenprogramma’s van vmbo-havo-vwo te veranderen, de vakvernieuwingscommissie. De eerste stap zal zijn om het schoolvak Nederlands te definiëren, en daarna de structuur vast te stellen, de ‘domeinen’. Een goed moment om de tijd te nemen om nog eens naar het schoolvak te kijken.
Wie een leerplan ontwerpt, stelt eerst de essentie van het vak vast. Waartoe volgt een leerling onderwijs, en wat zou een leerling dan moeten leren? Wat het onderwijs de leerling biedt, is
EEN VENSTER OP DE WERELD
Leerlingen leren hoe de wereld in elkaar steekt. Ze krijgen inzicht in fenomenen, concreet (de vulkaan) en abstract (democratie) en in oorzaken en gevolgen, ontwikkeling en stagnatie. Zoals De Groot (1980) het onderwijsprogramma ooit vastlegde door eenvoudig twee onderscheidingen te kruisen: wat je leert op school zijn regels en uitzonderingen op die regels, en je leert die regels en uitzonderingen over de wereld om je heen en over jezelf.
Op school komt de wereld tot de leerlingen via teksten, in de ruime betekenis van het woord. Teksten in allerlei vormen: geschreven, gesproken, visueel, lineair, hyptertext, en allerlei combinaties. Teksten kunnen gaan over waarneembare, abstracte en imaginaire werelden. Ze kunnen een ‘objectieve’ of creatieve afspiegeling zijn van de wereld. Ze kunnen een geheel nieuwe wereld vormen. Teksten over dezelfde onderwerpen kunnen contrasteren, confronteren, conformeren. Ze kunnen onwaar zijn, onheus, opzettelijk of per ongeluk. Dat bronnen maar een stukje van de werkelijkheid kunnen vertonen leren leerlingen al door te werken met historische bronnen, die elkaar nogal kunnen tegenspreken, afhankelijk van de betrokkenheid van de auteur bij een bepaalde gebeurtenis. In dat woud van informatie over de wereld en de mens moet de leerling zijn weg leren vinden. De leerling moet teksten leren
BEGRIJPEN
Tegelijkertijd zijn leerlingen in gesprek met de buitenwereld, met anderen, over de wereld en de mens. Ze nemen deel aan gesprekken waarin ze hun kennis zowel delen met anderen als verwerken, verifiëren en bijstellen. En wie inzichten met anderen deelt, wil
BEGREPEN WORDEN
Begrijpen is het omvormen van wat er aangeboden wordt aan informatie in allerlei vormen tot begrip, tot inzicht: grip krijgen op de wereld via teksten. Lezen, luisteren en kijken zijn actieve betekenisgenererende processen. Oudere handboeken benoemen ze als receptieve vaardigheden. Dat is een misleidende term. Betekenisconstructie is een heel actief proces. Het berust merendeels op allengs geautomatiseerde processen. Maar zelfs geoefende lezers moeten nog een beroep doen op bewuste strategieën als de leestaak te moeilijk wordt. Zie Anne Helder en anderen en de bijbehorende kennisclip.
Het andersomme proces, het delen van inzichten met anderen, in geschreven teksten en in gesprekken, is evenzeer een generatief proces. De betekenis ligt niet klaar, maar komt voor een deel tijdens de uiting tot stand. Zie bijvoorbeeld de uiteenzetting over het schrijfproces van Veerle Baaijen (2022). Haar stuk heet niet voor niets Schrijven om te begrijpen en begrepen te worden. Volgens Baaijen ontstaat betekenis tijdens de interactie tussen wat er al geschreven is, en het geheugen: schrijven is deels een proces van ontdekken wat je weet, en een uitbreiding daarvan. Voor veel gespreksvormen geldt hetzelfde; de betekenis ontstaat voor een deel tijdens het gesprek, het inzicht wordt aangescherpt.
STEL DAT…
het algehele leerplan in Nederland gestoeld wordt op het overkoepelende concept van begrijpen-en-begrepen-worden. Wat is dan de positie van een schoolvak Taal in zo’n curriculum? Want bij het vak geschiedenis proberen ze leerlingen de geschiedenis te laten begrijpen, bij biologie leren ze de biologische fenomenen en processen. Dus aan begripsvorming geen gebrek op school, zou je zeggen. En leerlingen moeten hun inzichten delen met de leraar via vragen bij teksten, opgaven, toetsen en werkstukken. Maar wat leerlingen bij de meeste vakken niet leren, alle taalbeleidsdocumenten op de school ten spijt, is het leren begrijpen en het leren zich begrijpelijk uit te drukken. Leerlingen krijgen taken om iets te begrijpen, maar niet om iets leren te begrijpen. Bij veel vakken wordt begrip getoetst via vragen over de leerstof, en soms door leerlingen bronnen voor te leggen waarop zij moeten reageren. De antwoorden op die vragen worden niet zozeer gelezen als een samenhangende tekst. Ze worden gelezen op woordniveau om na te gaan in hoeverre de cruciale termen van dat onderwerp genoemd worden. Schoolvakken gaan ervan uit dat taalonderwijs de leerlingen bijbrengt hun taalvermogen in te zetten om betekenis te geven aan teksten, concepten te begrijpen, die leerlingen grotendeels in taal onthouden.
MAAR ER IS MEER
Als leerlingen bij Taal leren inzichten te verwerven uit teksten en die inzichten te delen met anderen, dan is Taal het enige schoolvak dat verder gaat dan begrijpend lezen en begrijpelijk spreken en schrijven. Taalonderwijs geeft leerlingen inzicht in de communicatieprocessen die erachter schuilen. Taalonderwijs leert leerlingen te ‘luisteren’ naar de schrijver van een tekst: wie is die, wat moet die van me, welke belangen heeft die bij deze stellingname in een kwestie? (zie Van Lint, 1973). Er worden keuzes gemaakt in het vocabulaire, de formulering, de zinsbouw en de stijl. Er wordt een spel gespeeld met taal. Dat spel moeten leerlingen gaan begrijpen en waarderen naar het effect. Effect op de lezer, op de geslaagdheid van de communicatie. Taalonderwijs leert een leerling te luisteren naar de lezer en leert de schrijver te schatten of de boodschap zal aankomen, de lezer overtuigd zal zijn, de instructie zal kunnen uitvoeren. Daarvoor moet de leerling beschikken over metacommunicatieve kennis en inzichten, over de functies van communicatie ̶ referentieel, expressief, relationeel en appellatief. En dat allemaal in het belang van leren begrijpen en leren begrijpelijk inzichten te delen met anderen. Communicatie is een spel, en leerlingen moeten dit spel leren spelen, maar ook begrijpen. En juist dat aspect van Begrijpen en Begrepen worden, inzicht in het spel, inzicht in de factoren die betekenisverlening beïnvloeden, gaat het Nederlandse onderwijs nog niet goed af. Reflecteren op teksten scoorde het laagst op de Pisatoets (Gubbels, 2020).
TENSLOTTE
Een leerplan moet duurzaam zijn: het moet een tijdje mee kunnen, bestand zijn tegen de tijdgeest en veranderende omstandigheden, schrijft de Wetenschappelijk Curriculum Commissie. Waar het om gaat is te omschrijven wat de kern van het onderwijs is, en daarvan afgeleid, de kern van de vakken die een leerplan wil onderscheiden. Begrijpen en Begrepen Worden is dan de kern, en daarmee het inzicht in de factoren die succes of falen van begrip en communicatie kunnen verklaren. Veranderen de omstandigheden? Het leerplan kan ertegen. Nieuwe digitale communicatiemiddelen? Genderbewuste communicatie? Interculturele communicatie? Moet passen in het leerplan. Situaties mogen veranderen, taalgebruikssituaties mogen veranderen, een leerplan is daartegen bestand.
CODA
Vastgelegd is dat het Nederlandse leerplan drie doelen moeten dienen (Wetenschappelijke Curriculumcommissie, 2020): kwalificatie (het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen die hen in staat stellen te handelen), socialisatie (de oriëntatie op culturen, praktijken en tradities, met inbegrip van de waarden en normen die daarin een rol spelen) en persoonsvorming of subjectificatie (het groeien naar zelfstandigheid om verantwoordelijk in de wereld te staan). Ik denk dat het vak Taal met de tweede en derde doelstelling verrijkt wordt. Het eerste doel vereist dat leerlingen communicatief adequaat en verantwoordelijk kunnen handelen. Het tweede doel vereist dat leerlingen inzicht verwerven via taalonderwijs in continuïteit en verandering tussen nu en toen, hier en daar, en zij en wij qua communicatie in een verscheidenheid aan teksten, literair en non-fictie. Het derde doel vereist dat leerlingen de gelegenheid krijgen zich te leren verhouden tot thema’s waar ze grip op zouden moeten krijgen. De Wetenschappelijke Curriculum Commissie schrijft; ‘….en welke unieke mogelijkheden het [curriculum] biedt om de wereld en zichzelf in relatie tot de wereld te leren kennen’ (2020, p. 19).
LITERATUUR
Baaijen, V. (2022). Het dual process model. Deel 1: Schrijven om te begrijpen en begrepen te worden. In WODN Werkgroep Onderzoek Didactiek Nederlands (Ed.), Handboek Didactiek Nederlands. Levende Talen. Geraadpleegd 15-10-2022 via: https://didactieknederlands.nl/handboek/2022/03/het-dual-writing-process-model-deel-1-schrijven-om-te-begrijpen-en-begrepen-te-worden/.
Cognitieve processen bij lezen: kennisclip. Geraadpleegd 15-10-2022 https://didactieknederlands.nl/publicaties/begijpend-lezen-op-nieuwe-leest-na-pisa-de-lente/2022/04/cognitieve-processen-bij-lezen-kennisclip/
De Groot, A. D. (1980). Over leerervaringen en leerdoelen. Handboek Onderwijspraktijk, aflevering 10, p. 2.3-Gro.B.1-Go-B.18
Gubbels, J. (2020). Moeite met evalueren en reflecteren: wat betekent dat? In WODN Werkgroep Onderzoek Didactiek Nederlands (Ed.), Handboek Didactiek Nederlands. Levende Talen. Geraadpleegd 15-10-2022 via https://didactieknederlands.nl/handboek/2020/12/moeite-met-evalueren-en-reflecteren-wat-betekent-dat/.
Helder, A., Van den Broek, P., Van Moort, M., Van den Bosch, L., De Bruïne, A. Begrijpend lezen. Deel 1. Didactiek Nederlands – Handboek. Geraadpleegd 20-10-2022 via https://didactieknederlands.nl/handboek/2020/08/begrijpend-lezen-deel-1/. https://doi.org/10.1080/0163853X.2017.1306677
Van den Broek, P., & Helder, A. (2017). Cognitive processes in discourse comprehension: Passive processes, reader-initiated processes, and evolving mental representations. Discourse Processes, 54(5-6), 360-372.
Van Lint, P. (1973). Wat mot die goser van me? Tekstanalyse als middel tot informatiedetectie en manipulatieresistentie. Levende Talen 279 , 178-191.
Wetenschappelijke Curriculumcommissie (2020). Tussenadvies 1. Kaders voor de toekomst. Curriculumcommissie.
Auteurs:
Gert Rijlaarsdam
Gert Rijlaarsdam was 17 jaar leraar Nederlands en is lid van de onderzoeksteam taal-, literatuur- en kunstonderwijs aan de Universiteit van Amsterdam en van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands van de Vereniging Levende Talen Nederlands.
Im not positive where you are getting your information, but great topic. I must spend some time finding out much more or figuring out more. Thanks for great info I was searching for this information for my mission.
Nice post. I was checking continuously this weblog and I am inspired! Very helpful information specially the closing part 🙂 I deal with such info a lot. I used to be looking for this particular information for a long time. Thanks and best of luck.
Would you be all in favour of exchanging hyperlinks?
Undeniably believe that that you said. Your favourite reason seemed to be at the web the simplest thing to take note of. I say to you, I definitely get annoyed whilst other people consider issues that they plainly don’t realize about. You managed to hit the nail upon the top and outlined out the entire thing without having side effect , folks could take a signal. Will likely be again to get more. Thank you
There are some interesting time limits in this article but I don’t know if I see all of them middle to heart. There may be some validity but I’ll take maintain opinion until I look into it further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as effectively
Hiya, I’m really glad I have found this information. Today bloggers publish only about gossips and internet and this is really annoying. A good website with exciting content, that is what I need. Thank you for keeping this web-site, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Cant find it.
Hmm is anyone else having problems with the pictures on this blog loading? I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s the blog. Any responses would be greatly appreciated.
Appreciate it for helping out, great info .
I think other website owners should take this site as an model, very clean and good user genial pattern.
What¦s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I’ve found It absolutely useful and it has aided me out loads. I hope to contribute & help other users like its aided me. Great job.
It’s hard to find knowledgeable people on this topic, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks
Great write-up, I am regular visitor of one?¦s web site, maintain up the nice operate, and It’s going to be a regular visitor for a long time.
Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you aided me.
fantastic submit, very informative. I wonder why the opposite experts of this sector don’t notice this. You must proceed your writing. I’m sure, you’ve a huge readers’ base already!
I’ve recently started a web site, the info you provide on this website has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work.
I got what you intend, thanks for posting.Woh I am thankful to find this website through google.
Saved as a favorite, I really like your blog!
You have remarked very interesting details ! ps decent website .
I truly appreciate this post. I?¦ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again
I conceive you have noted some very interesting details , appreciate it for the post.
Good day! This is kind of off topic but I need some help from an established blog. Is it very difficult to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about making my own but I’m not sure where to start. Do you have any tips or suggestions? Many thanks
obviously like your web-site but you need to check the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome to tell the truth nevertheless I’ll surely come back again.
Having read this I thought it was very informative. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself spending way to much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!
Well I sincerely enjoyed reading it. This tip provided by you is very useful for proper planning.
Some really excellent blog posts on this site, appreciate it for contribution.
You are a very capable individual!
Perfectly composed content, Really enjoyed examining.
Perfect work you have done, this internet site is really cool with wonderful info .
I have recently started a web site, the info you provide on this website has helped me greatly. Thanks for all of your time & work.
Can I just say what a relief to find someone who actually knows what theyre talking about on the internet. You definitely know how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of the story. I cant believe youre not more popular because you definitely have the gift.
I discovered your blog site on google and check a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading more from you later on!…
great issues altogether, you just won a brand new reader. What may you suggest about your put up that you simply made a few days in the past? Any certain?
I like this web site very much so much superb information.
Hi, i think that i noticed you visited my web site so i got here to “return the desire”.I’m trying to in finding things to improve my site!I assume its ok to make use of some of your concepts!!
Just wish to say your article is as surprising. The clearness to your put up is simply spectacular and i could suppose you’re an expert on this subject. Well along with your permission let me to grab your RSS feed to keep updated with approaching post. Thanks 1,000,000 and please continue the enjoyable work.
Can I just say what a relief to find someone who actually knows what theyre talking about on the internet. You definitely know how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of the story. I cant believe youre not more popular because you definitely have the gift.
I really lucky to find this internet site on bing, just what I was searching for : D as well saved to bookmarks.
I got good info from your blog