Inhoud De Kwestie Printen Opslaan als PDF Met rijke teksten win je de wereld nietErna van Koeven en Anneke SmitsHet schoolvak Nederlands als tegenwichtMartijn KoekYA-romans op de leeslijstLinda AckermansExamenklacht als onderwijskansNicolette SchaperTaalpragmatiek te verborgen in kerndoelen NederlandsIris BreetveltOver de niveau-indeling van literaire werken op adviessitesJoop DirksenElke docent een taaldocent! Maar hoe dan?Liliane Bouma en Marjolijn FeddemaDeerniswekkend, vertalingen op de leeslijstJoJanneke van der KaaFijn, vertalingen op de leeslijstMichel PijpersLiteraire vertalingen op de leeslijst: Deel 2Yra van Dijk en Marie-José KlaverLiteraire vertalingen op de leeslijst: Deel 1Yra van Dijk en Marie-José KlaverDe essentie van het schoolvak Nederlands. Een reactie op: Een nieuw leerplan Nederlands. De essentie van het vak IIEls Stronks, Yra van Dijk, Marie-José Klaver en Feike DietzHoe beoordeel je een argumentatie?Yke SchotanusRuim baan voor mondelinge taalvaardigheid!Nicolette SchaperEen nieuw leerplan Nederlands: de essentie van het vak IIGert Rijlaarsdam, Marloes Schrijvers en Catherine van BeuningenTien minuutjes lezen? Dweilen met de kraan openJeroen DeraEen nieuw leerplan Nederlands: De essentie van het vakGert RijlaarsdamBegrijpend of Studerend lezen, waar hoort het thuis?Amos van GelderenVertellen en focaliserenWouter SchroverTaal leer je in samenhang: stop met losse onderdelen in de les NederlandsMichelle van DijkLaat klinken die les: hoe een liedje je les kan verrijkenYke SchotanusFeedback moet niet het werk van de leerling verbeterenHilly DrokWeg met het Lagerhuis, leve het debat!Yke Schotanus en Roderik van den BosMaak van literatuur geen keuzevakJoke Brasser en Marie-José KlaverWelke persoonsvorming?Jeroen Steenbakkers en Joke van BalenWeg met het debatCarien BakkerLoslaten en -gaan!Anouk ten PezeBullets de deur uit?Hanneke Gerits en Nienke NagelmaekerVijf redenen waarom we vooral naar poëzie moeten luisterenKila van der StarreBeseft wel écht elke leerkracht hoe het Nederlandse leesonderwijs eraan toe is?Marita EskesHet vak Nederlands in 2025 (deel 4)Theo Witte en Nadia KlijnGoed literatuuronderwijs vraagt om Leesadviezen.nlJoop DirksenPISA is geen argument voor een leesoffensief. Of wel? Drie feitenGert RijlaarsdamDe invloed van overgangsvergaderingen: iedere leerling op de juiste plek?Janneke SleenhofPoëzie in de klas? Doen!Bas JongenelenLeesoffensief? Niet zonder vakdidactisch offensief!Marloes SchrijversThuistalen in de klasAnne Meiberg, Leonie Lanser en Sterre LeufkensLezen in mbo: vanzelfsprekendFrank Schaafsma en Erna van KoevenNieuw leerplan NederlandsGert RijlaarsdamWat moet er met PISA-2018 gebeuren?Kees VernooyHet vak Nederlands in 2025 (deel 3)Clasine van Dorst en Rudie VerbuntLezen op de flanken van de Mont BlancKees van BuerenWaarom gebruiken docenten Nederlands vaste leeslijsten?Klaske ElvingHet vak Nederlands in 2025 (deel 2)Martijn Koek en Marijke PottersHet vak Nederlands in 2025 (deel 1)Aleid Stienstra-Sondij en Erwin MantinghNederlands anders in het Cultuur & Maatschappij-profielGert Rijlaarsdam, Hanneke Gerits en Tanja Janssen Delen: