Als we kijken naar het belang van leesvaardigheid in alle andere vakken op school, dan roept dat de vraag op of leerlingen in staat zijn om het begrijpend lezen dat ze bij het taalonderwijs Nederlands leren ook in die andere vakken toe te passen. Met andere woorden: in hoeverre is het begrijpend lezen bij Nederlands vergelijkbaar met dat bij natuurkunde, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer, et cetera.
Lees verderBijdrages in De Kwestie
De Kwestie biedt een open podium aan iedereen met een mening over een (didactische) kwestie binnen het schoolvak Nederlands. In de vorm van blogs kan op deze plek gediscussieerd worden over uiteenlopende thema’s, zoals de toekomst van ons vak, literatuur-, lees- en schrijfonderwijs, taalkunde, het Centraal Examen en andere actuele onderwerpen.
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens.
RSS-feed van De Kwestie
Vertellen en focaliseren
Op middelbare scholen en in vakdidactische kringen wordt volop gediscussieerd over de kwestie welke rol het aanleren van een tekstanalytisch instrumentarium zou moeten hebben binnen het huidige literatuuronderwijs. Over de vraag waaruit dat instrumentarium zou moeten bestaan, is echter minder discussie.
Lees verderTaal leer je in samenhang: stop met losse onderdelen in de les Nederlands
Veel docenten Nederlands herkennen deze werkwijze: je volgt een standaard lesmethode, waarin elk onderdeel apart behandeld wordt. Er is een s.o. woordenschat, er is een aparte schrijfopdracht en er wordt apart een leesles gegeven. De schrijfopdracht heeft niets te maken met de nieuwe woordenschat of met de leestekst van een
Lees verderLaat klinken die les: hoe een liedje je les kan verrijken
Zes redenen waarom het heel zinvol kan zijn om een lied te laten horen in je les.
Lees verderFeedback moet niet het werk van de leerling verbeteren
Hoe feedback op leerlingwerk wordt georganiseerd, maakt heel veel uit voor het leerproces. Daarom moet er niet zomaar méér feedback gegeven worden, maar betere feedback. En die moet bij voorkeur de leerling niet te lang passief houden!
Lees verderWeg met het Lagerhuis, leve het debat!
Een reactie op Carien Bakker. In Weg met het debat spreekt Carien Bakker haar afschuw uit over het sterk gepolariseerde publieke debat waarin de middenstem het onderspit delft, en stelt ze dat het Nederlandse debatonderwijs de polarisatie alleen maar versterkt. Zij pleit ervoor het debatonderwijs te vervangen door een leerlijn
Lees verderMaak van literatuur geen keuzevak
Een apart schoolvak literatuur is de oplossing tegen ontlezing, meent auteur Daan Heerma van Voss. Literatuur als keuzevak om de ontlezing onder jongeren tegen te gaan? Verdere verkaveling van het literatuuronderwijs in het voortgezet onderwijs is ongewenst en vergroot juist de ontlezing.
Lees verderWelke persoonsvorming?
Wij zouden het Meesterschapsteam willen vragen om expliciet het opvoedingsperspectief te betrekken bij de vraag hoe het schoolvak Nederlands betekenisvol kan worden gemaakt voor leerlingen en docenten.
Lees verderWeg met het debat
In de invulling die veel scholen geven aan het gespreksvaardigheidsonderwijs – het debat – zie ik die polarisatie eerder bevorderd worden dan verminderd. We moeten leerlingen leren om gesprekken te voeren die samen denken bevorderen.
Lees verderLoslaten en -gaan!
Het gaat nog zeker twee jaar duren voordat creatief schrijven onderdeel wordt van het officiële curriculum en ondertussen zijn veel leerlingen en docenten niet tevreden over het schrijfonderwijs op school. Waarom nog langer wachten? Neem creatief schrijven (weer) op in het curriculum, van de eerste tot en met de zesde klas.
Lees verder