Waar draait het om in de les bij Nederlands? Sinds de vakvernieuwing van het schoolvak Nederlands gaande is, is het beantwoorden van die vraag nog dringender. In een eerdere bijdrage aan ‘De kwestie’ stelden Gert Rijlaarsdam, Marloes Schrijvers en Catherine van Beuningen als essentie voor: ‘begrijpen en begrepen worden’. Ze
Lees verderBijdrages in De Kwestie
De Kwestie biedt een open podium aan iedereen met een mening over een (didactische) kwestie binnen het schoolvak Nederlands. In de vorm van blogs kan op deze plek gediscussieerd worden over uiteenlopende thema’s, zoals de toekomst van ons vak, literatuur-, lees- en schrijfonderwijs, taalkunde, het Centraal Examen en andere actuele onderwerpen.
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens.
RSS-feed van De Kwestie
Hoe beoordeel je een argumentatie?
Standaardgeschilpunten zouden moeten worden opgenomen in het curriculum. Als je jezelf en je leerlingen zo’n set eigen leert maken, kun je aan de hand daarvan controleren of een betoog compleet is en houdbaar. En je leerlingen kunnen zowel betogen opzetten als bevragen, maar ook het gesprek aangaan over een standpunt. Het standaardgeschilpuntenmodel voorziet in een leemte in argumentatieonderwijs waarbij vaak vooral naar de structuur wordt gekeken en waar het minder makkelijk is inhoudelijk leerlingen van feedback te voorzien en/of te beoordelen.
Lees verderRuim baan voor mondelinge taalvaardigheid!
Mondelinge taalvaardigheid wordt al decennialang ´het ondergeschoven kindje´ van ons taalonderwijs genoemd. Onderzoek toont echter aan dat er een relatie is tussen mondelinge taalvaardigheid en geletterdheid en dat mondelinge taalvaardigheid als de basis voor maatschappelijk succes en schoolsucces kan worden gezien. Weinig aandacht voor dit taaldomein betekent dus een gemiste kans in de strijd tegen laaggeletterdheid en vóór kansengelijkheid. Wat te doen om dit tij te keren?
Lees verderEen nieuw leerplan Nederlands: de essentie van het vak II
Hoe bepaal je wat leerlingen moeten leren bij Nederlands? Hoe spits je het leerplan toe op verschillende schooltypen? In dit vervolg op de kwestie Een nieuw leerplan Nederlands: De essentie van het vak schetsen Gert Rijlaarsdam, Marloes Schrijvers en Catherine van Beuningen het keuzeproces om tot relevante inhouden te komen. Hun model biedt niet alleen hulp om inhouden te kiezen en te verantwoorden, maar ook om voorstellen te beoordelen. Centraal staat de leerling in de rol van taalgebruiker en taalbeschouwer, begrijpen en begrepen worden, en de drie doelen van het nationale leerplanontwikkeling: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.
Lees verderTien minuutjes lezen? Dweilen met de kraan open
De leesvaardigheid van leerlingen en studenten daalt al jaren. Als oplossing laten sommige docenten hun leerlingen elke les tien minuten lezen. Uit onderzoek blijkt echter dat leerlingen pas gebaat zijn bij vrij lezen als er meer dan 15 minuten per les aan wordt besteed. Een schoolbrede leescultuur waarin bij alle vakken en op alle niveaus geïnvesteerd wordt in lezen is daarom noodzakelijk. In zo’n cultuur lezen leerlingen iedere dag minstens 30 minuten in een boek.
Lees verderEen nieuw leerplan Nederlands: De essentie van het vak
Dit jaar startte er een commissie om de examenprogramma’s van vmbo-havo-vwo te veranderen, de vakvernieuwingscommissie. De eerste stap zal zijn om het schoolvak Nederlands te definiëren, en daarna de structuur vast te stellen, de ‘domeinen’. Een goed moment om de tijd te nemen om nog eens naar het schoolvak te
Lees verderBegrijpend of Studerend lezen, waar hoort het thuis?
Als we kijken naar het belang van leesvaardigheid in alle andere vakken op school, dan roept dat de vraag op of leerlingen in staat zijn om het begrijpend lezen dat ze bij het taalonderwijs Nederlands leren ook in die andere vakken toe te passen. Met andere woorden: in hoeverre is het begrijpend lezen bij Nederlands vergelijkbaar met dat bij natuurkunde, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer, et cetera.
Lees verderVertellen en focaliseren
Op middelbare scholen en in vakdidactische kringen wordt volop gediscussieerd over de kwestie welke rol het aanleren van een tekstanalytisch instrumentarium zou moeten hebben binnen het huidige literatuuronderwijs. Over de vraag waaruit dat instrumentarium zou moeten bestaan, is echter minder discussie.
Lees verderTaal leer je in samenhang: stop met losse onderdelen in de les Nederlands
Veel docenten Nederlands herkennen deze werkwijze: je volgt een standaard lesmethode, waarin elk onderdeel apart behandeld wordt. Er is een s.o. woordenschat, er is een aparte schrijfopdracht en er wordt apart een leesles gegeven. De schrijfopdracht heeft niets te maken met de nieuwe woordenschat of met de leestekst van een
Lees verderLaat klinken die les: hoe een liedje je les kan verrijken
Zes redenen waarom het heel zinvol kan zijn om een lied te laten horen in je les.
Lees verder