Laten we als leraren Nederlands niet naar elkaar wijzen en treuren over de teloorgang van ons prachtige vak, maar de handen ineen slaan zodat alle leerlingen van dat mooie vak kunnen profiteren.
Lees verderBijdrages in De Kwestie
De Kwestie biedt een open podium aan iedereen met een mening over een (didactische) kwestie binnen het schoolvak Nederlands. In de vorm van blogs kan op deze plek gediscussieerd worden over uiteenlopende thema’s, zoals de toekomst van ons vak, literatuur-, lees- en schrijfonderwijs, taalkunde, het Centraal Examen en andere actuele onderwerpen.
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens.
RSS-feed van De Kwestie
Nieuw leerplan Nederlands
Minister, net nu je de ontwikkeling van het leerplan in handen hebt gelegd van leraren, kom je toch met die oude rituelen van kerndoelen en eindtermen. We lijken een overladen leerplan zonder professionele ruimte te krijgen. Zoek de oplossing niet in oude rituelen, in van die dingen die nu echt voorbij moeten gaan.
Lees verderWat moet er met PISA-2018 gebeuren?
Meer dan Nederland met PISA- 2015 deed! Een kwart van de Nederlandse tieners is volgens PISA 2018 laaggeletterd. Er is verdorie een leescrisis, schrijft Frank Kalshoven in de Volkskrant van 6 december. Dat is volgens hem het echte harde nieuws uit Pisa-2018. Goed kunnen lezen is de basis voor goede
Lees verderHet vak Nederlands in 2025 (deel 3)
Het scenario comfort voor de toekomst van het schoolvak Nederlands. Het onderwijs is vooral gericht op direct nut en functionaliteit, gekoppeld aan de loopbaan van de leerling.
Lees verderLezen op de flanken van de Mont Blanc
Als een leraar leerlingen niet zou verplichten tot het lezen van literatuur, hij zou ze iets groots onthouden. De docent is nodig om leerlingen de juiste boeken te laten kiezen.
Lees verderWaarom gebruiken docenten Nederlands vaste leeslijsten?
Deze bijdrage biedt enkele overwegingen over het adviseren van leerlingen over de boeken op hun leeslijst.
Lees verderHet vak Nederlands in 2025 (deel 2)
Een dag uit het leven van een leerling in de efficiëntiemaatschappij.
Lees verderHet vak Nederlands in 2025 (deel 1)
In samenwerking met Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) schetsten docenten en beleidsadviseurs op zaterdag 9 februari 2019 vier scenario’s voor het onderwijs in het vak Nederlands voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De beelden van de toekomst gaan uit van verschillende karakteristieken of scenario’s van de toekomstige maatschappij onder
Lees verderNederlands anders in het Cultuur & Maatschappij-profiel
Domeinen in plaats van disciplines De universiteiten gingen ons voor: studies bereiden studenten breed voor op een werkveld, niet op een discipline. De opleiding Nederlands is zo goed als verdwenen. Op enkele plaatsen in Nederland en Vlaanderen kun je nog terecht, maar met heel weinig medestudenten. Er is wel onderwijs
Lees verder