Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands

Bijdrages in De Kwestie

De Kwestie biedt een open podium aan iedereen met een mening over een (didactische) kwestie binnen het schoolvak Nederlands. In de vorm van blogs kan op deze plek gediscussieerd worden over uiteenlopende thema’s, zoals de toekomst van ons vak, literatuur-, lees- en schrijfonderwijs, taalkunde, het Centraal Examen en andere actuele onderwerpen.
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens.
RSS-feed van De Kwestie

Het vak Nederlands in 2025 (deel 2)

3 mei 2019 Martijn Koek & Marijke Potters

Een dag uit het leven van een leerling in de efficiëntiemaatschappij.

Lees verder

Het vak Nederlands in 2025 (deel 1)

21 maart 2019 Aleid Stienstra-Sondij & Erwin Mantingh Laat een reactie achter

In samenwerking met Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) schetsten docenten en beleidsadviseurs op zaterdag 9 februari 2019 vier scenario’s voor het onderwijs in het vak Nederlands voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De beelden van de toekomst gaan uit van verschillende karakteristieken of scenario’s van de toekomstige maatschappij onder

Lees verder

Nederlands anders in het Cultuur & Maatschappij-profiel

21 maart 2019 Gert Rijlaarsdam, Hanneke Gerits & Tanja Janssen Laat een reactie achter

Domeinen in plaats van disciplines De universiteiten gingen ons voor: studies bereiden studenten breed voor op een werkveld, niet op een discipline. De opleiding Nederlands is zo goed als verdwenen. Op enkele plaatsen in Nederland en Vlaanderen kun je nog terecht, maar met heel weinig medestudenten. Er is wel onderwijs

Lees verder

Berichtnavigatie

«Vorige bijdrage 1 2 3 4

Recente kwesties

  • Ruim baan voor mondelinge taalvaardigheid!
    27 januari 2023 Nicolette Schaper
  • Een nieuw leerplan Nederlands: de essentie van het vak II
    21 januari 2023 Gert Rijlaarsdam, Marloes Schrijvers & Catherine van Beuningen
  • Tien minuutjes lezen? Dweilen met de kraan open
    16 januari 2023 Jeroen Dera
  • Een nieuw leerplan Nederlands: De essentie van het vak
    24 oktober 2022 Gert Rijlaarsdam

Recente Zo kan het ook's

  • De kleur van teksten
    Erika Welgraven & Karen Wentzel
  • Boekenclub in de klas
    Anouk de Kleijn
  • Praten over fictiefragmenten; in gesprek over een fragment uit een jeugdroman
    Marijke Potters
  • Peerfeedback door middel van paarsgewijs vergelijken
    Janneke Stuulen
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.