Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Bijdrages in De Kwestie

De Kwestie biedt een open podium aan iedereen met een mening over een (didactische) kwestie binnen het schoolvak Nederlands. In de vorm van blogs kan op deze plek gediscussieerd worden over uiteenlopende thema’s, zoals de toekomst van ons vak, literatuur-, lees- en schrijfonderwijs, taalkunde, het Centraal Examen en andere actuele onderwerpen.
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens.
RSS-feed van De Kwestie

Lezen in mbo: vanzelfsprekend

8 maart 2020 Frank Schaafsma & Erna van Koeven Leave a comment

Laten we als leraren Nederlands niet naar elkaar wijzen en treuren over de teloorgang van ons prachtige vak, maar de handen ineen slaan zodat alle leerlingen van dat mooie vak kunnen profiteren.

Lees verder

Nieuw leerplan Nederlands

10 januari 2020 Gert Rijlaarsdam Leave a comment

Minister, net nu je de ontwikkeling van het leerplan in handen hebt gelegd van leraren, kom je toch met die oude rituelen van kerndoelen en eindtermen. We lijken een overladen leerplan zonder professionele ruimte te krijgen. Zoek de oplossing niet in oude rituelen, in van die dingen die nu echt voorbij moeten gaan.

Lees verder

Wat moet er met PISA-2018 gebeuren?

16 december 2019 Kees Vernooy Leave a comment

Meer dan Nederland met PISA- 2015 deed! Een kwart van de Nederlandse tieners is volgens PISA 2018 laaggeletterd. Er is verdorie een leescrisis, schrijft Frank Kalshoven in de Volkskrant van 6 december. Dat is volgens hem het echte harde nieuws uit Pisa-2018. Goed kunnen lezen is de basis voor goede

Lees verder

Het vak Nederlands in 2025 (deel 3)

26 juni 2019 Clasine van Dorst & Rudie Verbunt Leave a comment

Het scenario comfort voor de toekomst van het schoolvak Nederlands. Het onderwijs is vooral gericht op direct nut en functionaliteit, gekoppeld aan de loopbaan van de leerling.

Lees verder

Lezen op de flanken van de Mont Blanc

26 juni 2019 Kees van Bueren Leave a comment

Als een leraar leerlingen niet zou verplichten tot het lezen van literatuur, hij zou ze iets groots onthouden. De docent is nodig om leerlingen de juiste boeken te laten kiezen.

Lees verder

Waarom gebruiken docenten Nederlands vaste leeslijsten?

3 mei 2019 Klaske Elving Leave a comment

Deze bijdrage biedt enkele overwegingen over het adviseren van leerlingen over de boeken op hun leeslijst.

Lees verder

Het vak Nederlands in 2025 (deel 2)

3 mei 2019 Martijn Koek & Marijke Potters Leave a comment

Een dag uit het leven van een leerling in de efficiëntiemaatschappij.

Lees verder

Het vak Nederlands in 2025 (deel 1)

21 maart 2019 Aleid Stienstra-Sondij & Erwin Mantingh Leave a comment

In samenwerking met Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) schetsten docenten en beleidsadviseurs op zaterdag 9 februari 2019 vier scenario’s voor het onderwijs in het vak Nederlands voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De beelden van de toekomst gaan uit van verschillende karakteristieken of scenario’s van de toekomstige maatschappij onder

Lees verder

Nederlands anders in het Cultuur & Maatschappij-profiel

21 maart 2019 Gert Rijlaarsdam, Hanneke Gerits & Tanja Janssen Leave a comment

Domeinen in plaats van disciplines De universiteiten gingen ons voor: studies bereiden studenten breed voor op een werkveld, niet op een discipline. De opleiding Nederlands is zo goed als verdwenen. Op enkele plaatsen in Nederland en Vlaanderen kun je nog terecht, maar met heel weinig medestudenten. Er is wel onderwijs

Lees verder

Berichtnavigatie

«Previous Posts 1 2 3 4

Recente kwesties

  • Deerniswekkend, vertalingen op de leeslijst
    3 augustus 2023 JoJanneke van der Kaa
  • Fijn, vertalingen op de leeslijst
    19 juli 2023 Michel Pijpers
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 2
    29 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver
  • Literaire vertalingen op de leeslijst: Deel 1
    23 juni 2023 Yra van Dijk & Marie-José Klaver

Recente Zo kan het ook's

  • Het modelen van rijke teksten bij Nederlands én bij economie
    Alex Buiks & Maja van Hassel
  • Jeugdliteratuur bij Geschiedenis en Nederlands
    Dorus Strootman & Chantal van Oosten
  • Verhaalstof creëren voor een creatieve tekst
    Anna van Strien
  • Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
    Remco Menke & Anita Smits
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.