Een dag uit het leven van een leerling in de efficiëntiemaatschappij.
Lees verderBijdrages in De Kwestie
De Kwestie biedt een open podium aan iedereen met een mening over een (didactische) kwestie binnen het schoolvak Nederlands. In de vorm van blogs kan op deze plek gediscussieerd worden over uiteenlopende thema’s, zoals de toekomst van ons vak, literatuur-, lees- en schrijfonderwijs, taalkunde, het Centraal Examen en andere actuele onderwerpen.
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens.
RSS-feed van De Kwestie
Het vak Nederlands in 2025 (deel 1)
In samenwerking met Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) schetsten docenten en beleidsadviseurs op zaterdag 9 februari 2019 vier scenario’s voor het onderwijs in het vak Nederlands voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De beelden van de toekomst gaan uit van verschillende karakteristieken of scenario’s van de toekomstige maatschappij onder
Lees verderNederlands anders in het Cultuur & Maatschappij-profiel
Domeinen in plaats van disciplines De universiteiten gingen ons voor: studies bereiden studenten breed voor op een werkveld, niet op een discipline. De opleiding Nederlands is zo goed als verdwenen. Op enkele plaatsen in Nederland en Vlaanderen kun je nog terecht, maar met heel weinig medestudenten. Er is wel onderwijs
Lees verder