Het gaat nog zeker twee jaar duren voordat creatief schrijven onderdeel wordt van het officiële curriculum en ondertussen zijn veel leerlingen en docenten niet tevreden over het schrijfonderwijs op school. Waarom nog langer wachten? Neem creatief schrijven (weer) op in het curriculum, van de eerste tot en met de zesde klas.
Lees verderBijdrages in de Kwestie
De Kwestie biedt een open podium aan iedereen met een mening over een (didactische) kwestie binnen het schoolvak Nederlands. In de vorm van blogs kan op deze plek gediscussieerd worden over uiteenlopende thema’s, zoals de toekomst van ons vak, literatuur-, lees- en schrijfonderwijs, taalkunde, het Centraal Examen en andere actuele onderwerpen.
Zelf bijdragen? Zie de contactgegevens.
RSS-feed van De Kwestie
Bullets de deur uit?
De keerzijde van Zelfontworpen en gedeelde opdrachten in ‘de drive’ van de Facebookgroep Leraren Nederlands is dat er een vergaarbak ontstaat van lesmateriaal. Een aantal ontwerpprincipes verbetert de kwaliteit van de opdrachten.
Lees verderVijf redenen waarom we vooral naar poëzie moeten luisteren
Er zijn heel veel redenen te bedenken waarom je poëzie in de klas niet moet lezen, maar vooral moet beluisteren. Ik zet de vijf belangrijkste redenen uiteen.
Lees verderBeseft wel écht elke leerkracht hoe het Nederlandse leesonderwijs eraan toe is?
Hoe sturen we onze leerlingen geletterd en met een rugzak vol kennis van school?
Lees verderHet vak Nederlands in 2025 (deel 4)
Het scenario duurzaamheid voor de toekomst van het schoolvak Nederlands. Een belangrijk maatschappelijk doel is om de school een sociale gemeenschap te laten zijn waarin iedereen gelijke kansen krijgt voor hun cognitieve ontwikkeling, leren met elkaar samen te leven en leren omgaan met vrijheid en democratie.
Lees verderGoed literatuuronderwijs vraagt om Leesadviezen.nl
In deze tekst wil ik met name aandacht besteden aan de boekenkeuze. Een probleem bij literatuuronderwijs is namelijk om het goede boek bij de goede leerling te krijgen.
Lees verderPISA is geen argument voor een leesoffensief. Of wel? Drie feiten
PISA biedt geen argumenten dat het in Nederland zo heel slecht gesteld is met het leesonderwijs en dat het alsmaar minder wordt. En laten docenten Nederlands zich niet in de hoek drijven dat daar bij Nederlands alle ellende begint.
Lees verderDe invloed van overgangsvergaderingen: iedere leerling op de juiste plek?
Er blijkt behoefte aan inzicht in het besluitvormingsproces bij overgangsvergaderingen. Veel scholen worstelen met de vraag hoe ze deze besprekingen het beste vorm kunnen geven. Janneke Sleenhof beschrijft in haar promotieonderzoek het huidige en gewenste besluitvormingsproces in rapportvergaderingen.
Lees verderPoëzie in de klas? Doen!
Ik vermoed dat de leesvaardigheid zal stijgen als we klassikaal veel gedichten lezen. Wie goed oefent met moeilijke gedichten, begrijpt daarna heus wel een artikel uit het Algemeen Dagblad.
Lees verderLeesoffensief? Niet zonder vakdidactisch offensief!
Het Leesoffensief gaat vrijwel volledig voorbij aan de rol van leraren. Zij moeten tijd krijgen om een passende didactiek voor leesonderwijs te ontwikkelen, waarin samenwerking met de culturele sector ingebed kan worden.
Lees verder