Dit lemma over creatief schrijven bestaat uit vier delen. Het eerste deel geeft een definitie van creatief schrijven en bespreekt de stand van zaken in het voortgezet onderwijs. Het tweede deel bespreekt creatieve modellen en schrijfprocesmodellen, de overeenkomsten tussen deze modellen en het onderzoek naar creatieve schrijfprocessen. In deel 3 en 4 worden ontwerpprincipes voor creatieve schrijflessen en suggesties voor vervolgonderzoek voorgesteld.
Lees verderBijdrages in Handboek
WODN publiceert een digitaal vakdidactisch handboek. Met enige regelmaat zullen (teams van) experts op het gebied van de Neerlandistiek, de vakdidactiek, de onderwijskunde en de opleidingen bijdragen leveren. Dit zijn actuele teksten die vakdidactische en vakinhoudelijke concepten zo volledig mogelijk beschrijven. Elk hoofdstuk wordt voor publicatie beoordeeld door externe reviewers op praktijkgerichtheid en wetenschappelijke validiteit. Of je nu docent of leraar in opleiding bent, met deze bijdragen bent je weer helemaal op de hoogte van de didactiek voor het schoolvak Nederlands. Dit handboek is een publicatie in wording.
Zelf een bijdrage leveren aan het handboek? Zie de contactgegevens.
Volledige inhoud van het handboek
RSS-feed van de laatste bijdrages aan het handboek
Strategie-instructie bij schrijfvaardigheidsonderwijs
Strategie-instructie is één van de meest effectieve interventies om de schrijfvaardigheid van leerlingen te verbeteren. Welke strategieën zijn geschikt en hoe kun je het gebruik van schrijfstrategieën stimuleren?
Lees verderWat is het belang van vakspecifieke taalvaardigheid?
Onderzoek wijst uit dat elk vak aandacht moet besteden aan vakspecifieke taalvaardigheid, willen we dat leerlingen écht taalvaardig worden. In de praktijk overheerst echter nog de opvatting dat taalvaardigheidsontwikkeling bij Nederlands hoort. Waarom is dat niet genoeg? En wat kunnen docenten Nederlands betekenen op dit gebied?
Lees verderLeren praten over gezamenlijk gelezen literatuur
Het is van belang dat leerlingen in de les Nederlands ervaren hoe zij kunnen opgaan in een verhaalwereld van woorden. In een lezersgerichte aanpak binnen het literatuuronderwijs ervaren leerlingen, dat hun eigen leesbelevingen legitiem en waardevol zijn. In de bespreking van gezamenlijk gelezen literatuur kunnen leerlingen onderling hun eigen leeservaringen vergelijken en verdiepen.
Lees verderHet dual-process model. Deel 1: schrijven om te begrijpen en begrepen te worden
Dit lemma bespreekt het dual-process model: één van de cognitieve schrijfprocesmodellen. Het model stelt schrijven voor als een tweeledig proces van betekenisoverdracht en inhoudsvinding. Het centrale idee van het model is dat je bij schrijven niet begint met betekenissen, maar dat je door schrijven bij betekenissen uitkomt. Het dual-process model wijkt daarmee af van de klassieke schrijfprocesmodellen doordat het een meer actieve rol toeschrijft aan de tekstproductie zelf.
Lees verderHet dual-process model. Deel 2: expressie aan de basis van schrijven
Dit lemma bespreekt het dual-process model: één van de cognitieve schrijfprocesmodellen. Het model stelt schrijven voor als een tweeledig proces van betekenisoverdracht en inhoudsvinding. Het centrale idee van het model is dat je bij schrijven niet begint met betekenissen, maar dat je door schrijven bij betekenissen uitkomt. Het dual-process model
Lees verderHet dual-process model. Deel 3: welke schrijfprocessen doen ertoe?
Dit lemma bespreekt het dual-process model: één van de cognitieve schrijfprocesmodellen. Het model stelt schrijven voor als een tweeledig proces van betekenisoverdracht en inhoudsvinding. Het centrale idee van het model is dat je bij schrijven niet begint met betekenissen, maar dat je door schrijven bij betekenissen uitkomt. Het dual-process model wijkt daarmee af van de klassieke schrijfprocesmodellen doordat het een meer actieve rol toeschrijft aan de tekstproductie zelf.
Lees verderHet dual-process model. Deel 4: implicaties en hoe verder?
Dit lemma bespreekt het dual-process model: één van de cognitieve schrijfprocesmodellen. Het model stelt schrijven voor als een tweeledig proces van betekenisoverdracht en inhoudsvinding. Het centrale idee van het model is dat je bij schrijven niet begint met betekenissen, maar dat je door schrijven bij betekenissen uitkomt. Het dual-process model wijkt daarmee af van de klassieke schrijfprocesmodellen doordat het een meer actieve rol toeschrijft aan de tekstproductie zelf.
Lees verderVan een eenrichtingsperspectief naar een interactie-perspectief op feedbackverwerking
Daar waar feedbackverwerking veelal werd beschouwd als een lineair proces waarin een leerling opmerkingen ontvangt en verwerkt, beschrijft recent onderzoek feedbackverwerking als een wederkerig proces waarin idealiter interactie bestaat. In dit stuk lees je wat voor gevolgen deze ontwikkeling heeft voor peer-feedback in het domein van schrijfvaardigheidsonderwijs, en hoe ze richting kan geven aan toekomstig feedbackonderzoek.
Lees verderDigitale geletterdheid (deel 2): Strategisch lezen en Zoekvaardigheden online
Leerlingen moeten aan de slag met digitale geletterdheid. Maar waarom leren ze dit nergens en wat kunnen we doen bij Nederlands?
Lees verder