Recent auteurschapsonderzoek: auteursrepresentatie

Een sleutelvraag in het auteursonderzoek is die naar de representatie van de schrijver. Dat wil zeggen: welk beeld geeft een auteur van zichzelf, en hoe ziet de buitenwereld deze auteur? In deze bijdrage laten we zien dat onderzoekers hierin met verschillende methoden historische patronen bloot proberen te leggen en de beeldvorming proberen te begrijpen. Daarbij boren ze geheel nieuwe bronnen aan.

Lees verder

Creativiteit: Deel 3. Creatieve personen

Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.

Lees verder

Creatief schrijven. Deel 3: ontwerpprincipes voor creatieve schrijfinstructie

Bij docenten Nederlands is er weer aandacht voor creativiteit in het onderwijs. Toch heeft geen enkele methode Nederlands een aparte leerlijn voor creativiteit en ontbreekt het in de methodes aan samenhang (Den Otter, 2022). Hoe pak je het dan aan als je wilt dat je leerlingen creatief leren denken in de Nederlandse les? De ontwerpprincipes die in dit deel besproken worden, kunnen helpen om korte cursussen te maken. De principes zijn toegepast voor creatief schrijven in het voortgezet onderwijs.

Lees verder

Het Leesdossier

Bij de start van de Tweede Fase in 1998 werd het leesdossier verplicht gesteld als middel om de literaire ontwikkeling van de leerling zichtbaar te maken. Die verplichting verviel al snel, maar dossiervorming via het leesdossier kan nog steeds een waardevol hulpmiddel zijn in het literatuuronderwijs Nederlands.

Lees verder