Redeneren en inzichten verwerven over literatuur

Hoe kan je zorgen voor betekenisvolle inhoud en samenhang tussen de verschillende onderdelen van het schoolvak Nederlands? Nadie Janssen en Renate van Keulen schrijven erover in hun artikel ‘Redeneren en inzichten verwerven over literatuur’, dat is opgenomen in het handboek van WODN. Ze laten zien hoe literaire en niet-literaire bronnen elkaar kunnen versterken tijdens het redeneerproces en hoe leerlingen verschillende taalvaardigheden inzetten om uiteindelijk tot een inzicht te komen over literatuur, de werking van taal, zichzelf of de wereld om zich heen.

Lees verder

Tekststructuur onderwijzen: waarom en hoe?

In deze bijdrage bespreken we waarom en hoe leerkrachten aandacht kunnen besteden aan de onderliggende structuur van informatieve teksten. Eerst bespreken we wat tekststructuur is en leggen we uit hoe tekststructuur een rol speelt bij het verwerken en begrijpen van tekstinhoud. Vervolgens laten we aan de hand van enkele meta-analyses zien welke gunstige effecten expliciet tekststructuuronderwijs kan opleveren. We besluiten deze bijdragen met enkele concrete handvatten voor leeslessen of lessen Nederlands over tekststructuur.

Lees verder

Standaardgeschilpunten: Waardeoordelen

Kun je een redelijk gesprek houden met iemand die er andere waarden op na houdt? Die een andere
smaak heeft, of een ander geloof? En valt er überhaupt iets te onderbouwen aan een mening? Ja, dat
kan. Het standaardgeschilpuntenmodel voor waardeoordelen biedt houvast aan iemand die een
waardestelling moet verdedigen, maar ook aan iemand die in een conflict over waarden op zoek
moet naar aspecten van de kwestie waar wél overeenstemming over bereikt kan worden.

Lees verder

Imagologie

Bekend zijn de stereotypen van de stugge Fries, de nuchtere Hollander, de spilzieke Griek of de frivole Fransman. Imagologie bestudeert hoe dergelijke stereotypen verbeeld worden in literaire teksten en andere cultuuruitingen. Voor het handboek van WODN schreef Janneke Weijermars hierover een mooi artikel, waarin ook het belang van imagologie voor het literatuuronderwijs duidelijk wordt: leerlingen kunnen stereotyperingen in literatuur detecteren en bekritiseren, waarbij ze ook kunnen nadenken over hun eigen vooroordelen.

Lees verder