Exploratief spreken versterkt het leren in groepen

Veel leraren vinden het niet zo makkelijk om coöperatieve werkvormen, zoals groepswerk, in te zetten tijdens hun lessen. Ze ervaren bijvoorbeeld dat er tijd verloren gaat aan gesprekken die weinig met de leerstof te maken hebben. Maar wat als we iets doen aan de kwaliteit van dat spreken? Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en de Karel de Grote Hogeschool leren leerlingen exploratieve gesprekstechnieken aan. De resultaten zijn veelbelovend.

Lees verder

Leesclubs in literatuuronderwijs

Een leesclub in de klas kan bijdragen aan leesmotivatie en (literaire) ontwikkeling van de leerlingen. De kracht van leesclubs in het onderwijs zit vooral daarin dat leerlingen leren van reacties op, interpretaties van en oordelen over literatuur van medeleerlingen. Leerlingen ontdekken nieuwe boeken of schrijvers en leren hun eigen inzichten in en meningen over een boek te verwoorden.

Lees verder

Van leesgezelschap tot leesclub: Gezamenlijk lezen in historisch en emancipatoir perspectief

Deze bijdrage bespreekt de ontstaansgeschiedenis van het lezen in groepsverband en laat zien hoe leesgroepen in de loop van de tijd veranderd zijn qua samenstelling en beoogde doelen. Het fenomeen leesclub kent een lange geschiedenis. Zowel voor de negentiende-eeuwse leesgezelschappen als voor de revival van literatuurclubs in de jaren zeventig ging het om gematigde emancipatorische bewegingen met een didactisch karakter, waarbij de nadruk ligt op emancipatie ‘van binnenuit’, door met elkaar te lezen en te discussiëren.

Lees verder

Meertaligheid

Veel mensen spreken meer dan één taal. Dit is vooral zo in landen die cultureel en economisch niet dominant zijn. Welke gevolgen heeft meertaligheid? En waar zitten de verschillende talen in de hersenen?

Lees verder