Tekstvoorbeelden bieden leerkrachten een krachtige leermethode. Het vergelijken van tekstvoorbeelden versterkt genrekennis en opent de deur naar betere tekstkwaliteit. Dit artikel beschrijft richtlijnen om deze aanpak optimaal te benutten.
Lees verderBijdrages in Didactische concepten
Begrijpen en begrepen worden
De essentie van het leerplan taal
Lees verderDialogisch lezen in de klas (1): Praten over begrip van tekst
Dit artikel gaat over manieren waarop leerlingen tijdens samenleesactiviteiten informatie uit een tekst verwerken en gaan begrijpen. Het laat zien hoe leerlingen in interactie met elkaar leesproblemen oplossen en hoe ze gezamenlijk tot begrip van een tekst komen.
Lees verderDialogisch lezen in de klas (2): Samen kritisch lezen
Dit tweede artikel over dialogisch lezen gaat over hoe kinderen tijdens samen lezenactiviteiten in hun discussies een kritische houding nemen ten opzichte van de tekst door middel van integratie- en evaluatiepraktijken en daarmee tot dieper tekstbegrip komen.
Lees verderFeedback en schrijfvaardigheid
Onderzoek naar feedback heeft de afgelopen decennia een gestage ontwikkeling doorgemaakt. In dit stuk lees je hoe die ontwikkeling getypeerd kan worden, en wat voor gevolgen ze heeft voor peer-feedback in het domein van schrijfvaardigheidsonderwijs.
Lees verderWat vind jij ervan?
In dit artikel kijken we naar de interactie binnen klassengesprekken waarin de leraar werkt aan subjectificatie (ook wel persoonsvorming genoemd) door leerlingen naar hun mening te vragen. We laten zien hoe deze kennis leraren kan helpen om gerichter ruimte te maken voor subjectificatie tijdens klassen- en groepsgesprekken.
Lees verderReciprocal teaching
Reciprocal teaching – rolwisselend leren in het Nederlands – is een methode ontwikkeld in de jaren 80 om leesvaardigheid te bevorderen. In deze bijdrage gaan we dieper in op de oorspronkelijke methode en de didactische principes erachter.
Lees verderFeedback op het schrijfproces
Deze bijdrage gaat over het belang en de mogelijkheden van feedback gericht op het schrijfproces. Het inzetten van vragenlijsten en toetsregistratie voor feedback, en belangrijke aspecten zoals zelfregulatie, reflectie, en vergelijken komen aan bod.
Lees verderStrategie-instructie bij schrijfvaardigheidsonderwijs
Strategie-instructie is één van de meest effectieve interventies om de schrijfvaardigheid van leerlingen te verbeteren. Welke strategieën zijn geschikt en hoe kun je het gebruik van schrijfstrategieën stimuleren?
Lees verderVan een eenrichtingsperspectief naar een interactie-perspectief op feedbackverwerking
Daar waar feedbackverwerking veelal werd beschouwd als een lineair proces waarin een leerling opmerkingen ontvangt en verwerkt, beschrijft recent onderzoek feedbackverwerking als een wederkerig proces waarin idealiter interactie bestaat. In dit stuk lees je wat voor gevolgen deze ontwikkeling heeft voor peer-feedback in het domein van schrijfvaardigheidsonderwijs, en hoe ze richting kan geven aan toekomstig feedbackonderzoek.
Lees verder