Steeds meer kinderen hebben onvoldoende leesvaardigheden. Om dit probleem vroegtijdig aan te pakken lijkt tutoring een effectief middel. Meer weten over wat er vanuit onderzoek bekend is over (Nederlandse) tutoringprogramma’s? Lees dan verder!
Lees verderBijdrages in Instructieprincipes
Strategie-instructie bij schrijfvaardigheidsonderwijs
Strategie-instructie is één van de meest effectieve interventies om de schrijfvaardigheid van leerlingen te verbeteren. Welke strategieën zijn geschikt en hoe kun je het gebruik van schrijfstrategieën stimuleren?
Lees verderInstructieprincipes voor effectief schrijfvaardigheidsonderwijs. Deel 4. Essentiele leeractiviteiten in schrijfonderwijs en individuele verschillen
Wat zijn instructieprincipes (deel 1), wat zijn instructieprincipes voor effectief schrijfonderwijs (deel 2), wat betekenen die voor een compleet schrijfonderwijsprogramma (deel 3) en wat zijn de mogelijkheden voor differentiatie (deel 4). Dit lemma over schrijfvaardigheidsonderwijs bestaat uit vier, zelfstandig te lezen delen. Deel 1 bespreekt wat we verstaan onder instructieprincipes,
Lees verderInstructieprincipes voor effectief schrijfvaardigheidsonderwijs. Deel 2. Vier instructieprincipes voor schrijfvaardigheidsonderwijs?
Wat zijn instructieprincipes (deel 1), wat zijn instructieprincipes voor effectief schrijfonderwijs (deel 2), wat betekenen die voor een compleet schrijfonderwijsprogramma (deel 3) en wat zijn de mogelijkheden voor differentiatie (deel 4). Dit lemma over schrijfvaardigheidsonderwijs bestaat uit vier, zelfstandig te lezen delen. Deel 1 bespreekt wat we verstaan onder instructieprincipes,
Lees verderInstructieprincipes voor effectief schrijfvaardigheidsonderwijs. Deel 3. Vier instructieprincipes voor schrijfvaardigheidsonderwijs in samenhang
Wat zijn instructieprincipes (deel 1), wat zijn instructieprincipes voor effectief schrijfonderwijs (deel 2), wat betekenen die voor een compleet schrijfonderwijsprogramma (deel 3) en wat zijn de mogelijkheden voor differentiatie (deel 4). In deel 1 definiëren we wat instructieprincipes zijn, en hoe vakdidactisch onderzoek aan instructieprincipes ten grondslag liggen. Dit lemma
Lees verderLeesmotivatie en leesweerstand. Deel 3: Didactiek: Leesmotivatie bevorderen en leesweerstand tegengaan
De leesvaardigheid van Nederlandse middelbare scholieren is de afgelopen jaren gedaald, zelfs tot onder het internationale gemiddelde. Die daling wordt in verband gebracht met een lage leesmotivatie. In dit deel bespreek ik didactiek om leesmotivatie te bevorderen en leesweerstand tegen te gaan.
Lees verderLeesclubs in literatuuronderwijs
Een leesclub in de klas kan bijdragen aan leesmotivatie en (literaire) ontwikkeling van de leerlingen. De kracht van leesclubs in het onderwijs zit vooral daarin dat leerlingen leren van reacties op, interpretaties van en oordelen over literatuur van medeleerlingen. Leerlingen ontdekken nieuwe boeken of schrijvers en leren hun eigen inzichten in en meningen over een boek te verwoorden.
Lees verderLeesmotivatie: wat is het en hoe kan je het bevorderen?
Of lezers tot goed tekstbegrip komen, hangt sterk af van de mate waarin ze gemotiveerd zijn om de tekst te begrijpen. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op leesmotivatie: wat het is en hoe het kan worden bevorderd.
Lees verderTaalbeschouwingsdidactiek: Bronnen (deel 3)
Bij taalbeschouwing gaat het altijd om de relatie tussen vorm en betekenis, bekeken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast heeft een taalbeschouwing ook altijd bronnen nodig om de beschouwing op te baseren. Welke bronnen zijn dat? En wanneer noem je iets een bron?
Lees verderTaalbeschouwing, wat is dat? (deel 1)
Taalbeschouwing is het systematisch nadenken over vorm en betekenis van taal. Dat kan het systematische verband tussen taalvormen en betekenissen betreffen, maar ook de invloed van individuele, sociaal-culturele en historische factoren in een gegeven context, zowel op taalvormen, betekenissen als het verband daartussen.
Lees verder