Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands

Bijdrages in Instructieprincipes

Begrijpend lezen, Instructieprincipe 4: Stimuleer interactie tussen leerlingen

1 december 2020 Kim Van Ammel, Rielke Bogaert, Amélie Rogiers & 1 more

Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid. Principe 4: Stimuleer interactie tussen leerlingen.

Lees verder

Begrijpend lezen, Instructieprincipe 3: Voorzie in expliciete strategie-instructie

1 december 2020 Kim Van Ammel, Rielke Bogaert, Amélie Rogiers & 1 more

Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid. Principe 3: Voorzie in expliciet instructie.

Lees verder

Begrijpend lezen, Instructieprincipe 2: Besteed aandacht aan functioneel lezen

1 december 2020 Kim Van Ammel, Rielke Bogaert, Amélie Rogiers & 1 more

Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid.
Principe 2: Besteed aandacht aan functioneel lezen

Lees verder

Begrijpend lezen, Instructieprincipe 1: Bevorder de leesmotivatie

1 december 2020 Kim Van Ammel, Rielke Bogaert, Amélie Rogiers & 1 more

Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid. Principe 1: Bevorder de leesmotivatie.

Lees verder

Beter en gemotiveerd begrijpend lezen. Vier instructieprincipes in samenhang

1 december 2020 Kim Van Ammel, Rielke Bogaert, Amélie Rogiers & 1 more

Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid.

Lees verder

Het belang van authentieke taaltaken

24 november 2020 Kris Van den Branden

Dit artikel biedt inzicht in authentieke taaltaken. Ik definieer eerst wat authentieke taaltaken zijn, ga vervolgens in op het belang van zulke taken, en schets aan het einde van het artikel uitdagingen voor onderwijs en onderzoek.

Lees verder

Taaldenkgesprekken – Een didactisch model (deel 2)

9 januari 2020 Resi Damhuis

In taaldenkgesprekken denken en praten leerlingen met elkaar en hun docent: zo worden ze taal- en denkvaardiger. Een didactisch model toont welke rol de docent vervult in taaldenkgesprekken binnen het vak Nederlands of geïntegreerd in andere vakken.

Lees verder

Berichtnavigatie

«Vorige bijdrage 1 2

Recente kwesties

  • Ruim baan voor mondelinge taalvaardigheid!
    27 januari 2023 Nicolette Schaper
  • Een nieuw leerplan Nederlands: de essentie van het vak II
    21 januari 2023 Gert Rijlaarsdam, Marloes Schrijvers & Catherine van Beuningen
  • Tien minuutjes lezen? Dweilen met de kraan open
    16 januari 2023 Jeroen Dera
  • Een nieuw leerplan Nederlands: De essentie van het vak
    24 oktober 2022 Gert Rijlaarsdam

Recente Zo kan het ook's

  • De kleur van teksten
    Erika Welgraven & Karen Wentzel
  • Boekenclub in de klas
    Anouk de Kleijn
  • Praten over fictiefragmenten; in gesprek over een fragment uit een jeugdroman
    Marijke Potters
  • Peerfeedback door middel van paarsgewijs vergelijken
    Janneke Stuulen
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.