Wat zijn instructieprincipes (deel 1), wat zijn instructieprincipes voor effectief schrijfonderwijs (deel 2), wat betekenen die voor een compleet schrijfonderwijsprogramma (deel 3) en wat zijn de mogelijkheden voor differentiatie (deel 4). In deel 1 definiëren we wat instructieprincipes zijn, en hoe vakdidactisch onderzoek aan instructieprincipes ten grondslag liggen. Dit lemma
Lees verderBijdrages in Didactische concepten
Leesmotivatie en leesweerstand. Deel 3: Didactiek: Leesmotivatie bevorderen en leesweerstand tegengaan
De leesvaardigheid van Nederlandse middelbare scholieren is de afgelopen jaren gedaald, zelfs tot onder het internationale gemiddelde. Die daling wordt in verband gebracht met een lage leesmotivatie. In dit deel bespreek ik didactiek om leesmotivatie te bevorderen en leesweerstand tegen te gaan.
Lees verderLeesclubs in literatuuronderwijs
Een leesclub in de klas kan bijdragen aan leesmotivatie en (literaire) ontwikkeling van de leerlingen. De kracht van leesclubs in het onderwijs zit vooral daarin dat leerlingen leren van reacties op, interpretaties van en oordelen over literatuur van medeleerlingen. Leerlingen ontdekken nieuwe boeken of schrijvers en leren hun eigen inzichten in en meningen over een boek te verwoorden.
Lees verderWat is dat eigenlijk, vakdidactiek Nederlands?
Wat is vakdidactiek Nederlands eigenlijk?
Lees verderLeesmotivatie: wat is het en hoe kan je het bevorderen?
Of lezers tot goed tekstbegrip komen, hangt sterk af van de mate waarin ze gemotiveerd zijn om de tekst te begrijpen. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op leesmotivatie: wat het is en hoe het kan worden bevorderd.
Lees verderTaalbeschouwingsdidactiek: Bronnen (deel 3)
Bij taalbeschouwing gaat het altijd om de relatie tussen vorm en betekenis, bekeken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast heeft een taalbeschouwing ook altijd bronnen nodig om de beschouwing op te baseren. Welke bronnen zijn dat? En wanneer noem je iets een bron?
Lees verderTaalbeschouwing, wat is dat? (deel 1)
Taalbeschouwing is het systematisch nadenken over vorm en betekenis van taal. Dat kan het systematische verband tussen taalvormen en betekenissen betreffen, maar ook de invloed van individuele, sociaal-culturele en historische factoren in een gegeven context, zowel op taalvormen, betekenissen als het verband daartussen.
Lees verderTaalbeschouwingsdidactiek: Perspectieven (deel 2)
Bij taalbeschouwing gaat het altijd over de relatie tussen vorm en betekenis. In deze bijdrage worden vier perspectieven beschreven van waaruit we naar taal kunnen kijken.
Lees verderObserverend leren bij studerend lezen
Dit artikel gaat over de didactiek van observerend leren om leerlingen te leren hun strategische aanpak bij studerend lezen te verbeteren.
Lees verderBegrijpend lezen, Instructieprincipe 4: Stimuleer interactie tussen leerlingen
Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid. Principe 4: Stimuleer interactie tussen leerlingen.
Lees verder