Taalbeschouwing is het systematisch nadenken over vorm en betekenis van taal. Dat kan het systematische verband tussen taalvormen en betekenissen betreffen, maar ook de invloed van individuele, sociaal-culturele en historische factoren in een gegeven context, zowel op taalvormen, betekenissen als het verband daartussen.
Lees verderBijdrages in Didactische concepten
Taalbeschouwingsdidactiek: Perspectieven (deel 2)
Bij taalbeschouwing gaat het altijd over de relatie tussen vorm en betekenis. In deze bijdrage worden vier perspectieven beschreven van waaruit we naar taal kunnen kijken.
Lees verderObserverend leren bij studerend lezen
Dit artikel gaat over de didactiek van observerend leren om leerlingen te leren hun strategische aanpak bij studerend lezen te verbeteren.
Lees verderBegrijpend lezen, Instructieprincipe 4: Stimuleer interactie tussen leerlingen
Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid. Principe 4: Stimuleer interactie tussen leerlingen.
Lees verderBegrijpend lezen, Instructieprincipe 3: Voorzie in expliciete strategie-instructie
Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid. Principe 3: Voorzie in expliciet instructie.
Lees verderBegrijpend lezen, Instructieprincipe 2: Besteed aandacht aan functioneel lezen
Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid.
Principe 2: Besteed aandacht aan functioneel lezen
Begrijpend lezen, Instructieprincipe 1: Bevorder de leesmotivatie
Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid. Principe 1: Bevorder de leesmotivatie.
Lees verderBeter en gemotiveerd begrijpend lezen. Vier instructieprincipes in samenhang
Hoe draagt onderwijs bij aan beter en gemotiveerd begrijpend lezen? De auteurs bespreken in vijf delen vier bewezen instructieprincipes. In samenhang dragen die het best bij aan de motivatie en de vaardigheid.
Lees verderHet belang van authentieke taaltaken
Dit artikel biedt inzicht in authentieke taaltaken. Ik definieer eerst wat authentieke taaltaken zijn, ga vervolgens in op het belang van zulke taken, en schets aan het einde van het artikel uitdagingen voor onderwijs en onderzoek.
Lees verderSamen reviseren
Samen reviseren kan een krachtige manier zijn om leerlingen inzicht te geven in een efficiënt revisieproces en/of in tekstkenmerken en genreconventies. Deze bijdrage verduidelijkt hoe docenten die samenwerking het best vorm geven.
Lees verder