Creativiteit: Deel 3. Creatieve personen

Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.

Lees verder

Creatief schrijven. Deel 3: ontwerpprincipes voor creatieve schrijfinstructie

Bij docenten Nederlands is er weer aandacht voor creativiteit in het onderwijs. Toch heeft geen enkele methode Nederlands een aparte leerlijn voor creativiteit en ontbreekt het in de methodes aan samenhang (Den Otter, 2022). Hoe pak je het dan aan als je wilt dat je leerlingen creatief leren denken in de Nederlandse les? De ontwerpprincipes die in dit deel besproken worden, kunnen helpen om korte cursussen te maken. De principes zijn toegepast voor creatief schrijven in het voortgezet onderwijs.

Lees verder

Het Leesdossier

Bij de start van de Tweede Fase in 1998 werd het leesdossier verplicht gesteld als middel om de literaire ontwikkeling van de leerling zichtbaar te maken. Die verplichting verviel al snel, maar dossiervorming via het leesdossier kan nog steeds een waardevol hulpmiddel zijn in het literatuuronderwijs Nederlands.

Lees verder

Wat vind jij ervan?

In dit artikel kijken we naar de interactie binnen klassengesprekken waarin de leraar werkt aan subjectificatie (ook wel persoonsvorming genoemd) door leerlingen naar hun mening te vragen. We laten zien hoe deze kennis leraren kan helpen om gerichter ruimte te maken voor subjectificatie tijdens klassen- en groepsgesprekken.

Lees verder

Reciprocal teaching

Reciprocal teaching – rolwisselend leren in het Nederlands – is een methode ontwikkeld in de jaren 80 om leesvaardigheid te bevorderen. In deze bijdrage gaan we dieper in op de oorspronkelijke methode en de didactische principes erachter.

Lees verder