Tekstvoorbeelden bieden leerkrachten een krachtige leermethode. Het vergelijken van tekstvoorbeelden versterkt genrekennis en opent de deur naar betere tekstkwaliteit. Dit artikel beschrijft richtlijnen om deze aanpak optimaal te benutten.
Lees verderBijdrages in Handboek
WODN publiceert een digitaal vakdidactisch handboek. Met enige regelmaat zullen (teams van) experts op het gebied van de Neerlandistiek, de vakdidactiek, de onderwijskunde en de opleidingen bijdragen leveren. Dit zijn actuele teksten die vakdidactische en vakinhoudelijke concepten zo volledig mogelijk beschrijven. Elk hoofdstuk wordt voor publicatie beoordeeld door externe reviewers op praktijkgerichtheid en wetenschappelijke validiteit. Of je nu docent of leraar in opleiding bent, met deze bijdragen bent je weer helemaal op de hoogte van de didactiek voor het schoolvak Nederlands. Dit handboek is een publicatie in wording.
Zelf een bijdrage leveren aan het handboek? Zie de contactgegevens.
Volledige inhoud van het handboek
RSS-feed van de laatste bijdrages aan het handboek
Begrijpen en begrepen worden
De essentie van het leerplan taal
Lees verderDialogisch lezen in de klas (1): Praten over begrip van tekst
Dit artikel gaat over manieren waarop leerlingen tijdens samenleesactiviteiten informatie uit een tekst verwerken en gaan begrijpen. Het laat zien hoe leerlingen in interactie met elkaar leesproblemen oplossen en hoe ze gezamenlijk tot begrip van een tekst komen.
Lees verderDialogisch lezen in de klas (2): Samen kritisch lezen
Dit tweede artikel over dialogisch lezen gaat over hoe kinderen tijdens samen lezenactiviteiten in hun discussies een kritische houding nemen ten opzichte van de tekst door middel van integratie- en evaluatiepraktijken en daarmee tot dieper tekstbegrip komen.
Lees verderFeedback en schrijfvaardigheid
Onderzoek naar feedback heeft de afgelopen decennia een gestage ontwikkeling doorgemaakt. In dit stuk lees je hoe die ontwikkeling getypeerd kan worden, en wat voor gevolgen ze heeft voor peer-feedback in het domein van schrijfvaardigheidsonderwijs.
Lees verderWerkwoordspelling: spelfouten verklaard (deel 2)
Al decennia wordt onderzocht waarom fouten in de werkwoordspelling gemaakt worden. Wat blijkt? Op het eerste oog lijkt het regelsysteem voor de werkwoordspelling weliswaar eenvoudig, maar in de dagelijkse praktijk blijkt het vele malen complexer. Door een combinatie van complicerende factoren lukt het spellers niet altijd de regels (op de juiste manier) toe te passen.
Lees verderWerkwoordspelling: andere didactische voorstellen verkend (deel 3)
Hoewel er tot op de dag van vandaag (nog) geen didactiek is waarmee het mogelijk is de werkwoordspelling nagenoeg foutloos te onderwijzen, zijn er ook sinds de introductie van de algoritmische aanpak in de jaren 70-80 voorstellen gedaan om een ideale didactische aanpak te bereiken.
Lees verderWerkwoordspelling: Een beknopte didactische geschiedenis (deel 1)
De geschiedenis leert ons dat het al meer dan een eeuw een behoorlijke uitdaging blijkt om leerlingen de regels van de werkwoordspelling te leren. Tot op de dag van vandaag hebben we (nog) geen didactiek waarmee dit onderdeel van de Nederlandse spelling met succes onderwezen kan worden.
Lees verderIntersectionaliteit
Maatschappelijke ongelijkheid in de samenleving is een onderwerp dat aandacht verdient in het (literatuur)onderwijs. Een interessant fenomeen is intersectionaliteit (of kruispuntdenken): individuen ondervinden privileges of juist discriminatie en onderdrukking op grond van een veelvoud van factoren. Intersectionaliteit kan op verschillende manieren een rol spelen binnen het klaslokaal. Nienke Draaisma en Merlijn Borsboom schreven voor het handboek over het fenomeen en over creatieve manieren om bij leerlingen onder andere met behulp van literatuur bewustzijn te creëren over privileges en marginalisering.
Lees verderRedeneren en inzichten verwerven over literatuur
Hoe kan je zorgen voor betekenisvolle inhoud en samenhang tussen de verschillende onderdelen van het schoolvak Nederlands? Nadie Janssen en Renate van Keulen schrijven erover in hun artikel ‘Redeneren en inzichten verwerven over literatuur’, dat is opgenomen in het handboek van WODN. Ze laten zien hoe literaire en niet-literaire bronnen elkaar kunnen versterken tijdens het redeneerproces en hoe leerlingen verschillende taalvaardigheden inzetten om uiteindelijk tot een inzicht te komen over literatuur, de werking van taal, zichzelf of de wereld om zich heen.
Lees verder