UNESCO zegt ‘Elk onderwijssysteem over de hele wereld moet een kritische geest ontwikkelen die in staat is de informatiestromen van vandaag de dag te navigeren, bronnen te doorgronden, feiten van fictie te onderscheiden, haatdragende taal te weerstaan en, bovenal, weloverwogen beslissingen over zijn leven te nemen. ‘Think Critically and Think
Lees verderBijdrages in Handboek
WODN publiceert een digitaal vakdidactisch handboek. Met enige regelmaat zullen (teams van) experts op het gebied van de Neerlandistiek, de vakdidactiek, de onderwijskunde en de opleidingen bijdragen leveren. Dit zijn actuele teksten die vakdidactische en vakinhoudelijke concepten zo volledig mogelijk beschrijven. Elk hoofdstuk wordt voor publicatie beoordeeld door externe reviewers op praktijkgerichtheid en wetenschappelijke validiteit. Of je nu docent of leraar in opleiding bent, met deze bijdragen bent je weer helemaal op de hoogte van de didactiek voor het schoolvak Nederlands. Dit handboek is een publicatie in wording.
Zelf een bijdrage leveren aan het handboek? Zie de contactgegevens.
Volledige inhoud van het handboek
RSS-feed van de laatste bijdrages aan het handboek
Wat maakt een taal moeilijk?
Een nieuwe taal leren is niet eenvoudig. Dat geldt voor volwassen leerders die een tweede taal leren, maar ook voor kinderen die hun eerste taal (of talen) leren. Dit artikel gaat in op de vraag welke aspecten een taal nu precies moeilijk maken. Nieuwe woorden stampen, grammatica-oefeningen, betogen schrijven, teksten
Lees verderFeedback op het schrijfproces
Deze bijdrage gaat over het belang en de mogelijkheden van feedback gericht op het schrijfproces. Het inzetten van vragenlijsten en toetsregistratie voor feedback, en belangrijke aspecten zoals zelfregulatie, reflectie, en vergelijken komen aan bod.
Lees verderCreatief schrijven. Deel 1: creatief schrijven vereist verbeeldingskracht
Dit lemma over creatief schrijven bestaat uit vier delen. Het eerste deel geeft een definitie van creatief schrijven en bespreekt de stand van zaken in het voortgezet onderwijs. Het tweede deel bespreekt creatieve modellen en schrijfprocesmodellen, de overeenkomsten tussen deze modellen en het onderzoek naar creatieve schrijfprocessen. In deel 3 en 4 worden ontwerpprincipes voor creatieve schrijflessen en suggesties voor vervolgonderzoek voorgesteld.
Lees verderCreatief schrijven. Deel 2: het creatieve schrijfproces
Dit lemma over creatief schrijven bestaat uit vier delen. Het eerste deel geeft een definitie van creatief schrijven en bespreekt de stand van zaken in het voortgezet onderwijs. Het tweede deel bespreekt creatieve modellen en schrijfprocesmodellen, de overeenkomsten tussen deze modellen en het onderzoek naar creatieve schrijfprocessen.
Lees verderStrategie-instructie bij schrijfvaardigheidsonderwijs
Strategie-instructie is één van de meest effectieve interventies om de schrijfvaardigheid van leerlingen te verbeteren. Welke strategieën zijn geschikt en hoe kun je het gebruik van schrijfstrategieën stimuleren?
Lees verderWat is het belang van vakspecifieke taalvaardigheid?
Onderzoek wijst uit dat elk vak aandacht moet besteden aan vakspecifieke taalvaardigheid, willen we dat leerlingen écht taalvaardig worden. In de praktijk overheerst echter nog de opvatting dat taalvaardigheidsontwikkeling bij Nederlands hoort. Waarom is dat niet genoeg? En wat kunnen docenten Nederlands betekenen op dit gebied?
Lees verderLeren praten over gezamenlijk gelezen literatuur
Het is van belang dat leerlingen in de les Nederlands ervaren hoe zij kunnen opgaan in een verhaalwereld van woorden. In een lezersgerichte aanpak binnen het literatuuronderwijs ervaren leerlingen, dat hun eigen leesbelevingen legitiem en waardevol zijn. In de bespreking van gezamenlijk gelezen literatuur kunnen leerlingen onderling hun eigen leeservaringen vergelijken en verdiepen.
Lees verderHet dual-process model. Deel 1: schrijven om te begrijpen en begrepen te worden
Dit lemma bespreekt het dual-process model: één van de cognitieve schrijfprocesmodellen. Het model stelt schrijven voor als een tweeledig proces van betekenisoverdracht en inhoudsvinding. Het centrale idee van het model is dat je bij schrijven niet begint met betekenissen, maar dat je door schrijven bij betekenissen uitkomt. Het dual-process model wijkt daarmee af van de klassieke schrijfprocesmodellen doordat het een meer actieve rol toeschrijft aan de tekstproductie zelf.
Lees verderHet dual-process model. Deel 2: expressie aan de basis van schrijven
Dit lemma bespreekt het dual-process model: één van de cognitieve schrijfprocesmodellen. Het model stelt schrijven voor als een tweeledig proces van betekenisoverdracht en inhoudsvinding. Het centrale idee van het model is dat je bij schrijven niet begint met betekenissen, maar dat je door schrijven bij betekenissen uitkomt. Het dual-process model
Lees verder