Creatief schrijven. Deel 3: ontwerpprincipes voor creatieve schrijfinstructie

Bij docenten Nederlands is er weer aandacht voor creativiteit in het onderwijs. Toch heeft geen enkele methode Nederlands een aparte leerlijn voor creativiteit en ontbreekt het in de methodes aan samenhang (Den Otter, 2022). Hoe pak je het dan aan als je wilt dat je leerlingen creatief leren denken in de Nederlandse les? De ontwerpprincipes die in dit deel besproken worden, kunnen helpen om korte cursussen te maken. De principes zijn toegepast voor creatief schrijven in het voortgezet onderwijs.

Lees verder

Het Leesdossier

Bij de start van de Tweede Fase in 1998 werd het leesdossier verplicht gesteld als middel om de literaire ontwikkeling van de leerling zichtbaar te maken. Die verplichting verviel al snel, maar dossiervorming via het leesdossier kan nog steeds een waardevol hulpmiddel zijn in het literatuuronderwijs Nederlands.

Lees verder

Wat maakt een taal moeilijk?

Een nieuwe taal leren is niet eenvoudig. Dat geldt voor volwassen leerders die een tweede taal leren, maar ook voor kinderen die hun eerste taal (of talen) leren. Dit artikel gaat in op de vraag welke aspecten een taal nu precies moeilijk maken. Nieuwe woorden stampen, grammatica-oefeningen, betogen schrijven, teksten

Lees verder

Creatief schrijven. Deel 1: creatief schrijven vereist verbeeldingskracht

Dit lemma over creatief schrijven bestaat uit vier delen. Het eerste deel geeft een definitie van creatief schrijven en bespreekt de stand van zaken in het voortgezet onderwijs. Het tweede deel bespreekt creatieve modellen en schrijfprocesmodellen, de overeenkomsten tussen deze modellen en het onderzoek naar creatieve schrijfprocessen. In deel 3 en 4 worden ontwerpprincipes voor creatieve schrijflessen en suggesties voor vervolgonderzoek voorgesteld.

Lees verder