Al decennia wordt onderzocht waarom fouten in de werkwoordspelling gemaakt worden. Wat blijkt? Op het eerste oog lijkt het regelsysteem voor de werkwoordspelling weliswaar eenvoudig, maar in de dagelijkse praktijk blijkt het vele malen complexer. Door een combinatie van complicerende factoren lukt het spellers niet altijd de regels (op de juiste manier) toe te passen.
Lees verderBijdrages in Vakinhoudelijke kennis
Werkwoordspelling: andere didactische voorstellen verkend (deel 3)
Hoewel er tot op de dag van vandaag (nog) geen didactiek is waarmee het mogelijk is de werkwoordspelling nagenoeg foutloos te onderwijzen, zijn er ook sinds de introductie van de algoritmische aanpak in de jaren 70-80 voorstellen gedaan om een ideale didactische aanpak te bereiken.
Lees verderWerkwoordspelling: Een beknopte didactische geschiedenis (deel 1)
De geschiedenis leert ons dat het al meer dan een eeuw een behoorlijke uitdaging blijkt om leerlingen de regels van de werkwoordspelling te leren. Tot op de dag van vandaag hebben we (nog) geen didactiek waarmee dit onderdeel van de Nederlandse spelling met succes onderwezen kan worden.
Lees verderIntersectionaliteit
Maatschappelijke ongelijkheid in de samenleving is een onderwerp dat aandacht verdient in het (literatuur)onderwijs. Een interessant fenomeen is intersectionaliteit (of kruispuntdenken): individuen ondervinden privileges of juist discriminatie en onderdrukking op grond van een veelvoud van factoren. Intersectionaliteit kan op verschillende manieren een rol spelen binnen het klaslokaal. Nienke Draaisma en Merlijn Borsboom schreven voor het handboek over het fenomeen en over creatieve manieren om bij leerlingen onder andere met behulp van literatuur bewustzijn te creëren over privileges en marginalisering.
Lees verderRedeneren en inzichten verwerven over literatuur
Hoe kan je zorgen voor betekenisvolle inhoud en samenhang tussen de verschillende onderdelen van het schoolvak Nederlands? Nadie Janssen en Renate van Keulen schrijven erover in hun artikel ‘Redeneren en inzichten verwerven over literatuur’, dat is opgenomen in het handboek van WODN. Ze laten zien hoe literaire en niet-literaire bronnen elkaar kunnen versterken tijdens het redeneerproces en hoe leerlingen verschillende taalvaardigheden inzetten om uiteindelijk tot een inzicht te komen over literatuur, de werking van taal, zichzelf of de wereld om zich heen.
Lees verderBegrijpend lezen in een digitale context. Deel 4: Hoe kunnen lezers ondersteund worden bij het verwerven van digitale leesvaardigheden?
In dit vierde deel geven we praktische suggesties hoe de in de eerdere drie delen besproken kennis digitaal lezen ingezet kan worden om leerlingen te helpen bij het aanleren en ontwikkelen van hun navigatie- , integratie- en evaluatievaardigheden.
Lees verderBegrijpend lezen in een digitale context. Deel 3: Mogelijkheden en uitdagingen van digitaal lezen
Om leerlingen te kunnen leren omgaan met die complexe omgeving is het goed om een beeld te krijgen van de specifieke mogelijkheden en uitdagingen van lezen in een digitale context. Deze bespreken we dan ook in dit derde deel.
Lees verderBegrijpend lezen in een digitale context. Deel 2: Belangrijke vaardigheden voor digitaal lezen
In dit tweede deel bespreken we de drie kerncompetenties die leerlingen nodig hebben om goed om te kunnen gaan met de uitdagingen van lezen op het internet én optimaal te kunnen profiteren van de unieke mogelijkheden van deze digitale context.
Lees verderBegrijpend lezen in een digitale context. Deel 1: Wat is digitaal lezen en hoe is dit anders dan ‘traditioneel’ lezen?
Dit eerste deel beschrijft de unieke kenmerken van digitale teksten, de digitale omgeving zelf en de complexiteit van kennisverwerving in deze omgeving die digitaal lezen onderscheiden van ‘traditioneel’ lezen.
Lees verderTekststructuur onderwijzen: waarom en hoe?
In deze bijdrage bespreken we waarom en hoe leerkrachten aandacht kunnen besteden aan de onderliggende structuur van informatieve teksten. Eerst bespreken we wat tekststructuur is en leggen we uit hoe tekststructuur een rol speelt bij het verwerken en begrijpen van tekstinhoud. Vervolgens laten we aan de hand van enkele meta-analyses zien welke gunstige effecten expliciet tekststructuuronderwijs kan opleveren. We besluiten deze bijdragen met enkele concrete handvatten voor leeslessen of lessen Nederlands over tekststructuur.
Lees verder