Dit hoofdstuk biedt inzicht over schrijfprocessen. Aan de orde komen de componenten van schrijfprocessen en over hoe die op verschillende manieren kunnen samenwerken, afhankelijk van de individuele schrijver, vaardigheid en taken.
Lees verderBijdrages in Vakinhoudelijke kennis
Taaldenkgesprekken – wat en waarom? (deel 1)
Taaldenkgesprekken dagen leerlingen uit tot actief meedoen, meedenken en meepraten. Omdat ze zorgen voor taal- én denkontwikkeling, horen ze thuis in de vakdidactiek Nederlands. Het belang wordt toegelicht vanuit leer- en taalverwervingstheorie.
Lees verderMassamediale gezondheidscommunicatie (deel 1): drie soorten boodschappen
Het is lastig, maar niet onmogelijk om massamediale boodschappen te ontwikkelen die ertoe bijdragen dat mensen hun gezondheidsgedrag veranderen. Deze bijdrage is een inleiding op vervolgbijdragen over cryptische, angstaanjagende en narratieve gezondheidsboodschappen.
Lees verderMassamediale gezondheidscommunicatie (deel 2): cryptische boodschappen
In de gezondheidscommunicatie wordt soms geprobeerd om gedrag te beïnvloeden met cryptische boodschappen. De raadseltjes in die boodschappen zijn vooral bedoeld om gesprekken tussen ontvangers op gang te brengen. Maar gebeurt dat ook echt?
Lees verderMassamediale gezondheidscommunicatie (deel 3): angstaanjagende boodschappen
In de gezondheidscommunicatie wordt soms geprobeerd om gedrag te beïnvloeden met angstaanjagende boodschappen. Onder welke voorwaarden kunnen die ‘fear appeals’ succes hebben? Wat zijn de risico’s? En wat is er bekend over de invloed van de culturele achtergrond van de ontvangers?
Lees verderMassamediale gezondheidscommunicatie (deel 4): narratieve boodschappen
In de gezondheidscommunicatie wordt soms geprobeerd om gedrag te beïnvloeden met narratieve boodschappen. Onder welke voorwaarden kunnen verhalen succes hebben? Speciaal bedoeld voor laaggeletterde lezers zijn fotoverhalen. Wat voor effecten hebben fotoverhalen, ook bij andere lezers?
Lees verder