Waarom maakt opnemen met ‘drugsinfolijn’ het lastig voor de beller om een vraag te stellen? En waarom besluiten bellers naar een mediationdienst vaak toch maar géén mediation te doen? Conversatieanalyse biedt inzicht in wat effectieve en minder effectieve manieren zijn om doelen te bereiken.
Lees verderBijdrages in Vakinhoudelijke kennis
Doelgericht communiceren in gesprekken. Deel 1: professionele en alledaagse gesprekken
Uitslagen van medisch onderzoek bespreken, een spaarproduct verkopen, advies vragen… We voeren de hele dag gesprekken en gespreksdeelnemers hebben allerlei doelen, maar gespreksdoelen kun je alleen bereiken samen met je gesprekspartner. Hoe werkt dat?
Lees verderIntertekstualiteit
Met de term intertekstualiteit bedoelen we dat teksten altijd verbonden zijn met andere bestaande teksten: uit de literatuur, maar ook uit de samenleving. Soms maken schrijvers die verbanden zelf heel expliciet (als ze citeren, bijvoorbeeld). Maar veel vaker, zeker in literatuur, worden de verbanden niet zo duidelijk gelegd. Dan is het een kwestie van interpreteren. Literatuuronderzoekers kijken hoe via intertekstualiteit ideeën en verhalen die er leven in een maatschappij door zulke herhaling bekritiseerd worden of juist bevestigd.
Lees verderInstructieprincipes voor effectief schrijfvaardigheidsonderwijs. Deel 1: Begripsbepaling en Historische schets
In deel 1 definiëren we wat instructieprincipes zijn, en hoe vakdidactisch onderzoek aan instructieprincipes ten grondslag liggen. Dit lemma over schrijfvaardigheidsonderwijs bestaat uit vier, zelfstandig te lezen delen. Deel 1 bespreekt wat we verstaan onder instructieprincipes, en waarop we in dit handboek instructieprincipes baseren.
Lees verderBewuste taalvaardigheid in het grammaticaonderwijs
In deze bijdrage zoomen we in op bewuste taalvaardigheid in het Nederlandse grammaticaonderwijs. Wat is bewuste taalvaardigheid, hoe pas je het toe op grammatica en welke aanpak stimuleert transfer naar andere talen en (taal-)vaardigheden?
Lees verderAffect
Al een aantal jaren wordt er binnen de geesteswetenschappen gesproken over de zogenaamde ‘affective turn’. Ik zal laten zien dat er drie manieren zijn om het begrip affect toe te passen: als psychologisch concept, als lichamelijk, of belichaamd concept, of als concept in de ‘transitional space’ of tussenruimte.
Lees verderStandaardgeschilpunten bij beleidsstellingen. Deel 2
Het aangepaste standaardgeschilpuntenmodel biedt flink wat voordelen aan de betoger. En dus ook aan het onderwijs. Deze bijdrage beschrijft de voordelen voor het onderwijs.
Lees verderStandaardgeschilpunten: toepasbaar in schriftelijke en mondeling communicatie: inleiding
In het dagelijks leven komen talrijke situaties voor waarin iemand iets beweert dat de ander niet meteen aanneemt. Dan ontstaat er een betoogsituatie. Kennis van het model van de standaardgeschilpunten is van belang voor iedereen die in een betoogsituatie terechtkomt, als lezer, als luisteraar, als schrijver of als spreker, en zou dan ook een belangrijke rol kunnen spelen in het onderwijs
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 5: tekststructuur: relationele coherentie op tekstniveau
We zagen al dat lezers coherentie niet alleen construeren tussen aaneensluitende zinnen, maar ook tussen alinea’s en andere grotere delen van een tekst.
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 4: Welk connectief hoort bij welke relatie?
In deel 3 zagen we hoe connectieven de talige middelen bij uitstek zijn om coherentierelaties expliciet te maken. In dit deel gaan we in op de vraag welke connectieven welke coherentierelaties kunnen uitdrukken.
Lees verder