In de praktijk staat een voorstel, een waardeoordeel, een interpretatie of een
verklaring, zelden op zich. Vaak moet je een afweging maken tussen meerdere alternatieven. Hoe ga
je daarmee om?
Bijdrages in Vakinhoudelijke kennis
Standaardgeschilpunten: Zijnsoordelen
Een feit is een feit, zou je zeggen. Daar valt niets aan te beargumenteren. Toch is er soms aardig wat overtuigingskracht nodig om mensen ervan te overtuigen dat iets een feit is, of zelfs dat een bepaald ‘zijnsoordeel’ (een uitspraak over de feitelijkheid van iets) ‘aannemelijk’ is. Het
standaardgeschilpuntenmodel dat hierbij hoort is nauw verwant aan dat voor waardeoordelen.
Standaardgeschilpunten: Waardeoordelen
Kun je een redelijk gesprek houden met iemand die er andere waarden op na houdt? Die een andere
smaak heeft, of een ander geloof? En valt er überhaupt iets te onderbouwen aan een mening? Ja, dat
kan. Het standaardgeschilpuntenmodel voor waardeoordelen biedt houvast aan iemand die een
waardestelling moet verdedigen, maar ook aan iemand die in een conflict over waarden op zoek
moet naar aspecten van de kwestie waar wél overeenstemming over bereikt kan worden.
Imagologie
Bekend zijn de stereotypen van de stugge Fries, de nuchtere Hollander, de spilzieke Griek of de frivole Fransman. Imagologie bestudeert hoe dergelijke stereotypen verbeeld worden in literaire teksten en andere cultuuruitingen. Voor het handboek van WODN schreef Janneke Weijermars hierover een mooi artikel, waarin ook het belang van imagologie voor het literatuuronderwijs duidelijk wordt: leerlingen kunnen stereotyperingen in literatuur detecteren en bekritiseren, waarbij ze ook kunnen nadenken over hun eigen vooroordelen.
Lees verderMetaforen. Deel 1: Wat is een metafoor?
Metaforen zijn een veelvoorkomend fenomeen in communicatie, zowel in taal als in beeld. Deel 1 geeft een definitie van het begrip ‘metafoor’ en introduceert kort drie verschillende niveaus waarop we metaforen kunnen onderzoeken.
Lees verderDe ontwikkeling van literaire competentie in het onderwijs. Deel 4: Naar een doorlopende leerlijn voor het literatuuronderwijs
In dit vierde en laatste deel wordt de doorlopende leerlijn van het literatuuronderwijs besproken met betrekking tot literaire competentie.
Lees verderDe ontwikkeling van literaire competentie in het onderwijs. Deel 3: Niveaus van literaire competentie in het voortgezet onderwijs
In dit derde deel wordt het ontwikkelingsmodel voor het voortgezet onderwijs (12-18 jaar) gepresenteerd met betrekking tot literaire competentie.
Lees verderDe ontwikkeling van literaire competentie in het onderwijs. Deel 2: Niveaus van literaire competentie in groepen 7 en 8
In dit tweede deel wordt het ontwikkelingsmodel voor het basisonderwijs (10-12 jaar) gepresenteerd met betrekking tot literaire competentie.
Lees verderDe ontwikkeling van literaire competentie in het onderwijs. Deel 1: Literaire competentie
In dit eerste deel vertellen we hoe we binnen de context van respectievelijk het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs tot een definitie van het concept literaire competentie zijn gekomen,
Lees verderComputermodellen van taal
Als kennis van een taal wordt gevangen in een computerprogramma, kan dit niet alleen leiden tot praktische toepassingen van kunstmatige intelligentie, zoals vertaalmachines en chatbots, maar ook tot een beter begrip van hoe taal werkt en hoe mensen taal gebruiken.
Lees verder