Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderBijdrages in Vakinhoudelijke kennis
Creativiteit: Deel 3. Creatieve personen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderCreativiteit: Deel 4. Creatieve omstandigheden
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderEthos. Deel 2: over een deskundiger, aardiger en hoffelijker spreker zijn
Ethos, het krachtigste overtuigingsmiddel volgens Aristoteles, blijkt nog niet zo makkelijk toe te
passen in een presentatie of speech. We bespreken drie moderne experimenten over de geloofwaardigheid van een spreker.
Ethos. Deel 1: over een deskundiger, aardiger en hoffelijker spreker zijn
Adviesboeken over presentaties en speeches geven niet alleen tips hoe het beste verhaal voor te bereiden. Ze hebben ook ruim aandacht voor het gedrag van jou als spreker. Niet gek, want Aristoteles schreef al over de kracht van het overtuigingsmiddel ethos: de indruk die de luisteraars krijgen van de spreker
Lees verderCreatief schrijven. Deel 3: ontwerpprincipes voor creatieve schrijfinstructie
Bij docenten Nederlands is er weer aandacht voor creativiteit in het onderwijs. Toch heeft geen enkele methode Nederlands een aparte leerlijn voor creativiteit en ontbreekt het in de methodes aan samenhang (Den Otter, 2022). Hoe pak je het dan aan als je wilt dat je leerlingen creatief leren denken in de Nederlandse les? De ontwerpprincipes die in dit deel besproken worden, kunnen helpen om korte cursussen te maken. De principes zijn toegepast voor creatief schrijven in het voortgezet onderwijs.
Lees verderHet Leesdossier
Bij de start van de Tweede Fase in 1998 werd het leesdossier verplicht gesteld als middel om de literaire ontwikkeling van de leerling zichtbaar te maken. Die verplichting verviel al snel, maar dossiervorming via het leesdossier kan nog steeds een waardevol hulpmiddel zijn in het literatuuronderwijs Nederlands.
Lees verderEwa faka met die straattaal a mattie?
Veel jongeren spreken een vorm van straattaal. Die taalkennis nemen ze mee de klas in. Dit artikel gaat in op de kenmerken van straattaal, de verhouding tot het Standaardnederlands en de vraag of straattaal het resultaat is van taalverloedering.
Lees verderDigitale geletterdheid. Deel 3. Kritisch lezen: het beoordelen van onlineinformatie
UNESCO zegt ‘Elk onderwijssysteem over de hele wereld moet een kritische geest ontwikkelen die in staat is de informatiestromen van vandaag de dag te navigeren, bronnen te doorgronden, feiten van fictie te onderscheiden, haatdragende taal te weerstaan en, bovenal, weloverwogen beslissingen over zijn leven te nemen. ‘Think Critically and Think
Lees verderWat maakt een taal moeilijk?
Een nieuwe taal leren is niet eenvoudig. Dat geldt voor volwassen leerders die een tweede taal leren, maar ook voor kinderen die hun eerste taal (of talen) leren. Dit artikel gaat in op de vraag welke aspecten een taal nu precies moeilijk maken. Nieuwe woorden stampen, grammatica-oefeningen, betogen schrijven, teksten
Lees verder