Hoe sprekers zich verhouden tot de stand van zaken: wat als-dan-constructie allemaal wel niet vermogen. Inzichten die kunnen bijdragen aan het repertoire aan formuleringen, en inferenties die lezers maken bij het lezen van en luisteren naar teksten.
Lees verderBijdrages in Vakinhoudelijke kennis
Onderzoek naar auteurschap in de letterkundige neerlandistiek
Hedendaagse lezers zijn geïntrigeerd door de persoon achter het literaire werk. In deze bijdrage laten we zien dat de auteur ook in het wetenschappelijk onderzoek een belangrijke rol speelt, maar dat daarin de relatie tussen tekst en auteur nadrukkelijk geproblematiseerd wordt.
Lees verderRecent auteurschapsonderzoek: auteursrepresentatie
Een sleutelvraag in het auteursonderzoek is die naar de representatie van de schrijver. Dat wil zeggen: welk beeld geeft een auteur van zichzelf, en hoe ziet de buitenwereld deze auteur? In deze bijdrage laten we zien dat onderzoekers hierin met verschillende methoden historische patronen bloot proberen te leggen en de beeldvorming proberen te begrijpen. Daarbij boren ze geheel nieuwe bronnen aan.
Lees verderCreativiteit: Deel 1. Definitie, onderzoeksbenaderingen, en metingen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderCreativiteit: Deel 2. Creatieve processen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderCreativiteit: Deel 3. Creatieve personen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderCreativiteit: Deel 4. Creatieve omstandigheden
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderEthos. Deel 2: over een deskundiger, aardiger en hoffelijker spreker zijn
Ethos, het krachtigste overtuigingsmiddel volgens Aristoteles, blijkt nog niet zo makkelijk toe te
passen in een presentatie of speech. We bespreken drie moderne experimenten over de geloofwaardigheid van een spreker.
Ethos. Deel 1: over een deskundiger, aardiger en hoffelijker spreker zijn
Adviesboeken over presentaties en speeches geven niet alleen tips hoe het beste verhaal voor te bereiden. Ze hebben ook ruim aandacht voor het gedrag van jou als spreker. Niet gek, want Aristoteles schreef al over de kracht van het overtuigingsmiddel ethos: de indruk die de luisteraars krijgen van de spreker
Lees verderCreatief schrijven. Deel 3: ontwerpprincipes voor creatieve schrijfinstructie
Bij docenten Nederlands is er weer aandacht voor creativiteit in het onderwijs. Toch heeft geen enkele methode Nederlands een aparte leerlijn voor creativiteit en ontbreekt het in de methodes aan samenhang (Den Otter, 2022). Hoe pak je het dan aan als je wilt dat je leerlingen creatief leren denken in de Nederlandse les? De ontwerpprincipes die in dit deel besproken worden, kunnen helpen om korte cursussen te maken. De principes zijn toegepast voor creatief schrijven in het voortgezet onderwijs.
Lees verder