In dit derde deel wordt het ontwikkelingsmodel voor het voortgezet onderwijs (12-18 jaar) gepresenteerd met betrekking tot literaire competentie.
Lees verderBijdrages in Vakinhoudelijke kennis
De ontwikkeling van literaire competentie in het onderwijs. Deel 2: Niveaus van literaire competentie in groepen 7 en 8
In dit tweede deel wordt het ontwikkelingsmodel voor het basisonderwijs (10-12 jaar) gepresenteerd met betrekking tot literaire competentie.
Lees verderDe ontwikkeling van literaire competentie in het onderwijs. Deel 1: Literaire competentie
In dit eerste deel vertellen we hoe we binnen de context van respectievelijk het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs tot een definitie van het concept literaire competentie zijn gekomen,
Lees verderComputermodellen van taal
Als kennis van een taal wordt gevangen in een computerprogramma, kan dit niet alleen leiden tot praktische toepassingen van kunstmatige intelligentie, zoals vertaalmachines en chatbots, maar ook tot een beter begrip van hoe taal werkt en hoe mensen taal gebruiken.
Lees verderAls en dan in het Nederlands
Hoe sprekers zich verhouden tot de stand van zaken: wat als-dan-constructie allemaal wel niet vermogen. Inzichten die kunnen bijdragen aan het repertoire aan formuleringen, en inferenties die lezers maken bij het lezen van en luisteren naar teksten.
Lees verderOnderzoek naar auteurschap in de letterkundige neerlandistiek
Hedendaagse lezers zijn geïntrigeerd door de persoon achter het literaire werk. In deze bijdrage laten we zien dat de auteur ook in het wetenschappelijk onderzoek een belangrijke rol speelt, maar dat daarin de relatie tussen tekst en auteur nadrukkelijk geproblematiseerd wordt.
Lees verderRecent auteurschapsonderzoek: auteursrepresentatie
Een sleutelvraag in het auteursonderzoek is die naar de representatie van de schrijver. Dat wil zeggen: welk beeld geeft een auteur van zichzelf, en hoe ziet de buitenwereld deze auteur? In deze bijdrage laten we zien dat onderzoekers hierin met verschillende methoden historische patronen bloot proberen te leggen en de beeldvorming proberen te begrijpen. Daarbij boren ze geheel nieuwe bronnen aan.
Lees verderCreativiteit: Deel 1. Definitie, onderzoeksbenaderingen, en metingen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderCreativiteit: Deel 2. Creatieve processen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderCreativiteit: Deel 3. Creatieve personen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verder