Taalbeschouwing, wat is dat? (deel 1)

Taalbeschouwing is het systematisch nadenken over vorm en betekenis van taal. Dat kan het systematische verband tussen taalvormen en betekenissen betreffen, maar ook de invloed van individuele, sociaal-culturele en historische factoren in een gegeven context, zowel op taalvormen, betekenissen als het verband daartussen.

Lees verder

Digitale geletterdheid (deel 1): een uitdaging voor het (taal)onderwijs

Digitale geletterdheid opnemen in het onderwijs is echt nodig. Onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen hier vaak niet goed in zijn en dat het idee dat digital natives vanzelf digitaal competent zijn een mythe is. We kijken naar de vraag wat digitale geletterdheid is en we koppelen in dit stuk digitale geletterdheid vooral aan nieuwe onlinetaalvaardigheden, ihb onlineleesvaardigheid, nodig om geletterd te zijn in de overweldigende digitale informatieomgeving. Welke vaardigheden zijn cruciaal en waarom?

Lees verder

Lezersonderzoek (deel 1): inleiding

Veel instanties en bedrijven hechten er terecht aan begrijpelijk te communiceren met burgers en klanten. Deze bijdrage gaat in op hoe men de begrijpelijkheid van teksten, website, applicaties onderzoekt, om tijdens de ontwerpfase de communicatie te verbeteren, of in de eindfase een keuze te maken uit verschillende versies.

Lees verder

Beleefdheid in teksten

Wanneer mensen met elkaar communiceren dan proberen ze niet alleen elkaar te overtuigen, instrueren of te informeren, ze werken tegelijkertijd ook aan hun sociale relatie. Taalgebruikers beschikken daarvoor over een heel specifiek arsenaal aan strategieën die bekendstaan onder de naam “beleefdheid.” Die strategieën gebruiken we om anderen te laten zien dat we solidair met ze zijn en dat we elkaars persoonlijke vrijheid respecteren.

Lees verder

Begrijpelijke taal: wat is dat?

Wat is begrijpelijke taal? In deze bijdrage laat Leo Lentz zien dat er verschillende opvattingen bestaan over die vraag. Hij pleit voor een benadering waarin het perspectief ligt op de lezer van de tekst en niet op een lijst met kenmerken die je simpelweg kunt afvinken waarna je zou weten of de tekst begrijpelijk is.

Lees verder