Al decennia wordt onderzocht waarom fouten in de werkwoordspelling gemaakt worden. Wat blijkt? Op het eerste oog lijkt het regelsysteem voor de werkwoordspelling weliswaar eenvoudig, maar in de dagelijkse praktijk blijkt het vele malen complexer. Door een combinatie van complicerende factoren lukt het spellers niet altijd de regels (op de juiste manier) toe te passen.
Lees verderBijdrages in Taalbeheersing
Werkwoordspelling: andere didactische voorstellen verkend (deel 3)
Hoewel er tot op de dag van vandaag (nog) geen didactiek is waarmee het mogelijk is de werkwoordspelling nagenoeg foutloos te onderwijzen, zijn er ook sinds de introductie van de algoritmische aanpak in de jaren 70-80 voorstellen gedaan om een ideale didactische aanpak te bereiken.
Lees verderWerkwoordspelling: Een beknopte didactische geschiedenis (deel 1)
De geschiedenis leert ons dat het al meer dan een eeuw een behoorlijke uitdaging blijkt om leerlingen de regels van de werkwoordspelling te leren. Tot op de dag van vandaag hebben we (nog) geen didactiek waarmee dit onderdeel van de Nederlandse spelling met succes onderwezen kan worden.
Lees verderTekststructuur onderwijzen: waarom en hoe?
In deze bijdrage bespreken we waarom en hoe leerkrachten aandacht kunnen besteden aan de onderliggende structuur van informatieve teksten. Eerst bespreken we wat tekststructuur is en leggen we uit hoe tekststructuur een rol speelt bij het verwerken en begrijpen van tekstinhoud. Vervolgens laten we aan de hand van enkele meta-analyses zien welke gunstige effecten expliciet tekststructuuronderwijs kan opleveren. We besluiten deze bijdragen met enkele concrete handvatten voor leeslessen of lessen Nederlands over tekststructuur.
Lees verderCreativiteit: Deel 1. Definitie, onderzoeksbenaderingen, en metingen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderCreativiteit: Deel 2. Creatieve processen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderCreativiteit: Deel 3. Creatieve personen
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderCreativiteit: Deel 4. Creatieve omstandigheden
Creativiteit is een complex begrip dat op verschillende manieren onderzocht wordt. Dit onderzoek heeft tot waardevolle inzichten geleid over wat creativiteit is, welke cognitieve processen met creativiteit gepaard gaan, wat de kenmerken van creatieve personen zijn, en welke omstandigheden creativiteit ontlokken.
Lees verderEthos. Deel 2: over een deskundiger, aardiger en hoffelijker spreker zijn
Ethos, het krachtigste overtuigingsmiddel volgens Aristoteles, blijkt nog niet zo makkelijk toe te
passen in een presentatie of speech. We bespreken drie moderne experimenten over de geloofwaardigheid van een spreker.
Ethos. Deel 1: over een deskundiger, aardiger en hoffelijker spreker zijn
Adviesboeken over presentaties en speeches geven niet alleen tips hoe het beste verhaal voor te bereiden. Ze hebben ook ruim aandacht voor het gedrag van jou als spreker. Niet gek, want Aristoteles schreef al over de kracht van het overtuigingsmiddel ethos: de indruk die de luisteraars krijgen van de spreker
Lees verder