Dit lemma bespreekt het dual-process model: één van de cognitieve schrijfprocesmodellen. Het model stelt schrijven voor als een tweeledig proces van betekenisoverdracht en inhoudsvinding. Het centrale idee van het model is dat je bij schrijven niet begint met betekenissen, maar dat je door schrijven bij betekenissen uitkomt. Het dual-process model wijkt daarmee af van de klassieke schrijfprocesmodellen doordat het een meer actieve rol toeschrijft aan de tekstproductie zelf.
Lees verderBijdrages in Taalbeheersing
Digitale geletterdheid (deel 2): Strategisch lezen en Zoekvaardigheden online
Leerlingen moeten aan de slag met digitale geletterdheid. Maar waarom leren ze dit nergens en wat kunnen we doen bij Nederlands?
Lees verderInstructieprincipes voor effectief schrijfvaardigheidsonderwijs. Deel 1: Begripsbepaling en Historische schets
In deel 1 definiëren we wat instructieprincipes zijn, en hoe vakdidactisch onderzoek aan instructieprincipes ten grondslag liggen. Dit lemma over schrijfvaardigheidsonderwijs bestaat uit vier, zelfstandig te lezen delen. Deel 1 bespreekt wat we verstaan onder instructieprincipes, en waarop we in dit handboek instructieprincipes baseren.
Lees verderBewuste taalvaardigheid in het grammaticaonderwijs
In deze bijdrage zoomen we in op bewuste taalvaardigheid in het Nederlandse grammaticaonderwijs. Wat is bewuste taalvaardigheid, hoe pas je het toe op grammatica en welke aanpak stimuleert transfer naar andere talen en (taal-)vaardigheden?
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 1: coherentie
Dit artikel bespreekt hoe samenhang in een tekst tot stand komt.
Lees verderLeesmotivatie en leesweerstand. Deel 2: Wat is leesweerstand?
De leesvaardigheid van Nederlandse middelbare scholieren is de afgelopen jaren gedaald, zelfs tot onder het internationale gemiddelde. Die daling wordt in verband gebracht met een lage leesmotivatie. In dit deel bespreek ik wat leesweerstand is.
Lees verderLeesmotivatie en leesweerstand. Deel 1: theorieën over leesmotivatie
De leesvaardigheid van Nederlandse middelbare scholieren is de afgelopen jaren gedaald, zelfs tot onder het internationale gemiddelde.1 Die daling wordt in verband gebracht met een lage leesmotivatie. In dit deel ga ik in op de theorie rond leesmotivatie.
Lees verderGebaren in presentaties
Wie spreekt voor een groep denkt niet alleen na over de juiste woorden en zinnen, maar ook: hoe moet ik hier staan? Wat doe ik met mijn armen en handen? We deden een experiment om uit te zoeken of en zo ja welke gebaren het best werken voor een spreker.
Lees verderExploratief spreken versterkt het leren in groepen
Veel leraren vinden het niet zo makkelijk om coöperatieve werkvormen, zoals groepswerk, in te zetten tijdens hun lessen. Ze ervaren bijvoorbeeld dat er tijd verloren gaat aan gesprekken die weinig met de leerstof te maken hebben. Maar wat als we iets doen aan de kwaliteit van dat spreken? Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en de Karel de Grote Hogeschool leren leerlingen exploratieve gesprekstechnieken aan. De resultaten zijn veelbelovend.
Lees verderDe evolutie van schrift en lezen
Leren schrijven en lezen was een bijzondere stap in de evolutie van de mens. Eén van de grootste uitdagingen bij het lezen is het koppelen van visuele tekens aan gesproken woorden. Dit vergt samenwerking tussen hersendelen die ver van elkaar liggen.
Lees verder