De leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen holt achteruit en Nederlandse leerlingen kunnen minder goed evalueren en reflecteren dan leeftijdsgenoten in andere landen. Wat betekent dit en waar hebben de leerlingen nou precies moeite mee?
Lees verderBijdrages in Taalbeheersing
Samen reviseren
Samen reviseren kan een krachtige manier zijn om leerlingen inzicht te geven in een efficiënt revisieproces en/of in tekstkenmerken en genreconventies. Deze bijdrage verduidelijkt hoe docenten die samenwerking het best vorm geven.
Lees verderBegrijpend lezen, drie factoren die deze cognitieve processen beïnvloeden (deel 3)
In deze serie benaderen we begrijpend lezen vanuit een cognitief perspectief. We beschrijven hoe lezers tot begrip komen. Dat wil zeggen: hoe zij coherente mentale representaties opbouwen tijdens het lezen van tekst.
Lees verderBegrijpend lezen, cognitieve processen bij begrijpend lezen (deel 2)
In deze serie benaderen we begrijpend lezen vanuit een cognitief perspectief. We beschrijven hoe lezers tot begrip komen. Dat wil zeggen: hoe zij coherente mentale representaties opbouwen tijdens het lezen van tekst.
Lees verderBegrijpend lezen, het opbouwen van een coherente mentale representatie (deel 1)
In deze serie benaderen we begrijpend lezen vanuit een cognitief perspectief. We beschrijven hoe lezers tot begrip komen. Dat wil zeggen: hoe zij coherente mentale representaties opbouwen tijdens het lezen van tekst.
Lees verderSamenwerkend schrijven
Is schrijven een solo-activiteit? Wetenschappelijk onderzoek bewijst het tegendeel: samenwerkend schrijven bevordert de schrijfprestaties. Welke toepassingen zijn er en aan welke randvoorwaarden moet voldaan worden zodat de samenwerking effectief is?
Lees verderSchrijfprocessen
Dit hoofdstuk biedt inzicht over schrijfprocessen. Aan de orde komen de componenten van schrijfprocessen en over hoe die op verschillende manieren kunnen samenwerken, afhankelijk van de individuele schrijver, vaardigheid en taken.
Lees verder