De leesvaardigheid van Nederlandse middelbare scholieren is de afgelopen jaren gedaald, zelfs tot onder het internationale gemiddelde.1 Die daling wordt in verband gebracht met een lage leesmotivatie. In dit deel ga ik in op de theorie rond leesmotivatie.
Lees verderBijdrages in Taalbeheersing
Gebaren in presentaties
Wie spreekt voor een groep denkt niet alleen na over de juiste woorden en zinnen, maar ook: hoe moet ik hier staan? Wat doe ik met mijn armen en handen? We deden een experiment om uit te zoeken of en zo ja welke gebaren het best werken voor een spreker.
Lees verderExploratief spreken versterkt het leren in groepen
Veel leraren vinden het niet zo makkelijk om coöperatieve werkvormen, zoals groepswerk, in te zetten tijdens hun lessen. Ze ervaren bijvoorbeeld dat er tijd verloren gaat aan gesprekken die weinig met de leerstof te maken hebben. Maar wat als we iets doen aan de kwaliteit van dat spreken? Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en de Karel de Grote Hogeschool leren leerlingen exploratieve gesprekstechnieken aan. De resultaten zijn veelbelovend.
Lees verderDe evolutie van schrift en lezen
Leren schrijven en lezen was een bijzondere stap in de evolutie van de mens. Eén van de grootste uitdagingen bij het lezen is het koppelen van visuele tekens aan gesproken woorden. Dit vergt samenwerking tussen hersendelen die ver van elkaar liggen.
Lees verderLeesmotivatie: wat is het en hoe kan je het bevorderen?
Of lezers tot goed tekstbegrip komen, hangt sterk af van de mate waarin ze gemotiveerd zijn om de tekst te begrijpen. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op leesmotivatie: wat het is en hoe het kan worden bevorderd.
Lees verderDigitale geletterdheid (deel 1): een uitdaging voor het (taal)onderwijs
Digitale geletterdheid opnemen in het onderwijs is echt nodig. Onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen hier vaak niet goed in zijn en dat het idee dat digital natives vanzelf digitaal competent zijn een mythe is. We kijken naar de vraag wat digitale geletterdheid is en we koppelen in dit stuk digitale geletterdheid vooral aan nieuwe onlinetaalvaardigheden, ihb onlineleesvaardigheid, nodig om geletterd te zijn in de overweldigende digitale informatieomgeving. Welke vaardigheden zijn cruciaal en waarom?
Lees verderLezersonderzoek (deel 3): onderzoek in stappen
Deze bijdrage geeft een overzicht van de keuzes die gemaakt moeten worden bij lezersonderzoek. Lees verder over de keuzes met betrekking tot: 1. Proefpersonen2. De setting van de test3. De analyse van de data4. De rapportage 1. Proefpersonen: wie doen er mee? De keuze van de proefpersonen heeft een enorme
Lees verderLezersonderzoek (deel 1): inleiding
Veel instanties en bedrijven hechten er terecht aan begrijpelijk te communiceren met burgers en klanten. Deze bijdrage gaat in op hoe men de begrijpelijkheid van teksten, website, applicaties onderzoekt, om tijdens de ontwerpfase de communicatie te verbeteren, of in de eindfase een keuze te maken uit verschillende versies.
Lees verderLezersonderzoek (deel 2): methoden
Dit is een keuzehulp met tien methoden om te onderzoeken of een document, website of tool begrijpelijk, aantrekkelijk, overtuigend en gebruiksvriendelijk is.
Lees verderMoeite met evalueren en reflecteren: wat betekent dat?
De leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen holt achteruit en Nederlandse leerlingen kunnen minder goed evalueren en reflecteren dan leeftijdsgenoten in andere landen. Wat betekent dit en waar hebben de leerlingen nou precies moeite mee?
Lees verder