Digitale geletterdheid (deel 1): een uitdaging voor het (taal)onderwijs

Digitale geletterdheid opnemen in het onderwijs is echt nodig. Onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen hier vaak niet goed in zijn en dat het idee dat digital natives vanzelf digitaal competent zijn een mythe is. We kijken naar de vraag wat digitale geletterdheid is en we koppelen in dit stuk digitale geletterdheid vooral aan nieuwe onlinetaalvaardigheden, ihb onlineleesvaardigheid, nodig om geletterd te zijn in de overweldigende digitale informatieomgeving. Welke vaardigheden zijn cruciaal en waarom?

Lees verder

Lezersonderzoek (deel 1): inleiding

Veel instanties en bedrijven hechten er terecht aan begrijpelijk te communiceren met burgers en klanten. Deze bijdrage gaat in op hoe men de begrijpelijkheid van teksten, website, applicaties onderzoekt, om tijdens de ontwerpfase de communicatie te verbeteren, of in de eindfase een keuze te maken uit verschillende versies.

Lees verder

Samen reviseren

Samen reviseren kan een krachtige manier zijn om leerlingen inzicht te geven in een efficiënt revisieproces en/of in tekstkenmerken en genreconventies. Deze bijdrage verduidelijkt hoe docenten die samenwerking het best vorm geven.

Lees verder