In de praktijk staat een voorstel, een waardeoordeel, een interpretatie of een
verklaring, zelden op zich. Vaak moet je een afweging maken tussen meerdere alternatieven. Hoe ga
je daarmee om?
Bijdrages in Taal(gebruiks)- beschouwing
Standaardgeschilpunten: Zijnsoordelen
Een feit is een feit, zou je zeggen. Daar valt niets aan te beargumenteren. Toch is er soms aardig wat overtuigingskracht nodig om mensen ervan te overtuigen dat iets een feit is, of zelfs dat een bepaald ‘zijnsoordeel’ (een uitspraak over de feitelijkheid van iets) ‘aannemelijk’ is. Het
standaardgeschilpuntenmodel dat hierbij hoort is nauw verwant aan dat voor waardeoordelen.
Standaardgeschilpunten: Waardeoordelen
Kun je een redelijk gesprek houden met iemand die er andere waarden op na houdt? Die een andere
smaak heeft, of een ander geloof? En valt er überhaupt iets te onderbouwen aan een mening? Ja, dat
kan. Het standaardgeschilpuntenmodel voor waardeoordelen biedt houvast aan iemand die een
waardestelling moet verdedigen, maar ook aan iemand die in een conflict over waarden op zoek
moet naar aspecten van de kwestie waar wél overeenstemming over bereikt kan worden.
Computermodellen van taal
Als kennis van een taal wordt gevangen in een computerprogramma, kan dit niet alleen leiden tot praktische toepassingen van kunstmatige intelligentie, zoals vertaalmachines en chatbots, maar ook tot een beter begrip van hoe taal werkt en hoe mensen taal gebruiken.
Lees verderAls en dan in het Nederlands
Hoe sprekers zich verhouden tot de stand van zaken: wat als-dan-constructie allemaal wel niet vermogen. Inzichten die kunnen bijdragen aan het repertoire aan formuleringen, en inferenties die lezers maken bij het lezen van en luisteren naar teksten.
Lees verderEthos. Deel 2: over een deskundiger, aardiger en hoffelijker spreker zijn
Ethos, het krachtigste overtuigingsmiddel volgens Aristoteles, blijkt nog niet zo makkelijk toe te
passen in een presentatie of speech. We bespreken drie moderne experimenten over de geloofwaardigheid van een spreker.
Ethos. Deel 1: over een deskundiger, aardiger en hoffelijker spreker zijn
Adviesboeken over presentaties en speeches geven niet alleen tips hoe het beste verhaal voor te bereiden. Ze hebben ook ruim aandacht voor het gedrag van jou als spreker. Niet gek, want Aristoteles schreef al over de kracht van het overtuigingsmiddel ethos: de indruk die de luisteraars krijgen van de spreker
Lees verderEwa faka met die straattaal a mattie?
Veel jongeren spreken een vorm van straattaal. Die taalkennis nemen ze mee de klas in. Dit artikel gaat in op de kenmerken van straattaal, de verhouding tot het Standaardnederlands en de vraag of straattaal het resultaat is van taalverloedering.
Lees verderDoelgericht communiceren. Deel 3: Conversatieanalyse
Gesprekken zijn ‘rommelig’ in de zin dat ze doorspekt zijn met haperingen, pauzes, herformuleringen, etc. Maar die rommeligheden hebben een functie! Conversatieanalyse bestudeert wat mensen doen met wat zeggen en hoe ze dat doen, inclusief alle ‘rommeligheid’.
Lees verderDoelgericht communiceren in gesprekken. Deel 2: effectieve en minder effectieve methoden
Waarom maakt opnemen met ‘drugsinfolijn’ het lastig voor de beller om een vraag te stellen? En waarom besluiten bellers naar een mediationdienst vaak toch maar géén mediation te doen? Conversatieanalyse biedt inzicht in wat effectieve en minder effectieve manieren zijn om doelen te bereiken.
Lees verder