Veel jongeren spreken een vorm van straattaal. Die taalkennis nemen ze mee de klas in. Dit artikel gaat in op de kenmerken van straattaal, de verhouding tot het Standaardnederlands en de vraag of straattaal het resultaat is van taalverloedering.
Lees verderBijdrages in Taal(gebruiks)- beschouwing
Doelgericht communiceren. Deel 3: Conversatieanalyse
Gesprekken zijn ‘rommelig’ in de zin dat ze doorspekt zijn met haperingen, pauzes, herformuleringen, etc. Maar die rommeligheden hebben een functie! Conversatieanalyse bestudeert wat mensen doen met wat zeggen en hoe ze dat doen, inclusief alle ‘rommeligheid’. Conversatieanalyse is een onderzoeksmethode die probeert de vraag te beantwoorden wat mensen doen
Lees verderDoelgericht communiceren in gesprekken. Deel 2: effectieve en minder effectieve methoden
Waarom maakt opnemen met ‘drugsinfolijn’ het lastig voor de beller om een vraag te stellen? En waarom besluiten bellers naar een mediationdienst vaak toch maar géén mediation te doen? Conversatieanalyse biedt inzicht in wat effectieve en minder effectieve manieren zijn om doelen te bereiken.
Lees verderDoelgericht communiceren in gesprekken. Deel 1: professionele en alledaagse gesprekken
Uitslagen van medisch onderzoek bespreken, een spaarproduct verkopen, advies vragen… We voeren de hele dag gesprekken en gespreksdeelnemers hebben allerlei doelen, maar gespreksdoelen kun je alleen bereiken samen met je gesprekspartner. Hoe werkt dat?
Lees verderStandaardgeschilpunten bij beleidsstellingen. Deel 2
Het aangepaste standaardgeschilpuntenmodel biedt flink wat voordelen aan de betoger. En dus ook aan het onderwijs. Deze bijdrage beschrijft de voordelen voor het onderwijs.
Lees verderStandaardgeschilpunten: toepasbaar in schriftelijke en mondeling communicatie: inleiding
In het dagelijks leven komen talrijke situaties voor waarin iemand iets beweert dat de ander niet meteen aanneemt. Dan ontstaat er een betoogsituatie. Kennis van het model van de standaardgeschilpunten is van belang voor iedereen die in een betoogsituatie terechtkomt, als lezer, als luisteraar, als schrijver of als spreker, en zou dan ook een belangrijke rol kunnen spelen in het onderwijs
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 5: tekststructuur: relationele coherentie op tekstniveau
We zagen al dat lezers coherentie niet alleen construeren tussen aaneensluitende zinnen, maar ook tussen alinea’s en andere grotere delen van een tekst.
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 4: Welk connectief hoort bij welke relatie?
In deel 3 zagen we hoe connectieven de talige middelen bij uitstek zijn om coherentierelaties expliciet te maken. In dit deel gaan we in op de vraag welke connectieven welke coherentierelaties kunnen uitdrukken.
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 3: relationele coherentie
Naast referentiële coherentie kennen we ook relationele coherentie: samenhang die ontstaat doordat lezers en luisteraars tussen tekstdelen betekenisrelaties leggen, de zogenaamde coherentierelaties.
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 2: referentiële coherentie
Wie een tekst leest, heeft een taak: de lezer wordt geacht een samenhangende representatie van de informatie in zo’n tekst te maken. Er zijn twee vormen van coherentie: referentiële en relationele coherentie. In dit deel hebben we het over referentiële coherentie.
Lees verder