Uitslagen van medisch onderzoek bespreken, een spaarproduct verkopen, advies vragen… We voeren de hele dag gesprekken en gespreksdeelnemers hebben allerlei doelen, maar gespreksdoelen kun je alleen bereiken samen met je gesprekspartner. Hoe werkt dat?
Lees verderBijdrages in Taal(gebruiks)- beschouwing
Standaardgeschilpunten bij beleidsstellingen. Deel 2
Het aangepaste standaardgeschilpuntenmodel biedt flink wat voordelen aan de betoger. En dus ook aan het onderwijs. Deze bijdrage beschrijft de voordelen voor het onderwijs.
Lees verderStandaardgeschilpunten: toepasbaar in schriftelijke en mondeling communicatie: inleiding
In het dagelijks leven komen talrijke situaties voor waarin iemand iets beweert dat de ander niet meteen aanneemt. Dan ontstaat er een betoogsituatie. Kennis van het model van de standaardgeschilpunten is van belang voor iedereen die in een betoogsituatie terechtkomt, als lezer, als luisteraar, als schrijver of als spreker, en zou dan ook een belangrijke rol kunnen spelen in het onderwijs
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 5: tekststructuur: relationele coherentie op tekstniveau
We zagen al dat lezers coherentie niet alleen construeren tussen aaneensluitende zinnen, maar ook tussen alinea’s en andere grotere delen van een tekst.
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 4: Welk connectief hoort bij welke relatie?
In deel 3 zagen we hoe connectieven de talige middelen bij uitstek zijn om coherentierelaties expliciet te maken. In dit deel gaan we in op de vraag welke connectieven welke coherentierelaties kunnen uitdrukken.
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 3: relationele coherentie
Naast referentiële coherentie kennen we ook relationele coherentie: samenhang die ontstaat doordat lezers en luisteraars tussen tekstdelen betekenisrelaties leggen, de zogenaamde coherentierelaties.
Lees verderTeksten, Cognitie en Communicatie. Deel 2: referentiële coherentie
Wie een tekst leest, heeft een taak: de lezer wordt geacht een samenhangende representatie van de informatie in zo’n tekst te maken. Er zijn twee vormen van coherentie: referentiële en relationele coherentie. In dit deel hebben we het over referentiële coherentie.
Lees verderWat zijn tekstbegrijpelijkheids voorspellingen waard? Een vergelijkend onderzoek (deel 4)
In deze bijdrage maak je kennis met Nederlandse instrumenten die zeggen de begrijpelijkheid van een tekst te meten. Je leest ook meer over de werking van de instrumenten.
Lees verderTaaltechnologie: Wat doen instrumenten die begrijpelijkheid voorspellen? (deel 3)
De schrijver typt of dicteert zijn tekst aan de tekstverwerk, laat de begrijpelijkheid van de tekst meten, en weet of zijn tekst het beoogde publiek kan bereiken. Voor het zover is, heeft de taaltechnoloog flink wat onderzoek verricht.
Lees verderTaaltechnologie: Hoe goed voorspelt de techniek de begrijpelijkheid van teksten? (deel 1)
Kun je met de computer voorspellen of je beoogde lezers jouw tekst zullen begrijpen? Kunnen computers handige tips geven om je tekst te verbeteren? Dat kan! Taaltechnologen en taalwetenschappers werken al enkele jaren aan zulke instrumenten. op dit moment zijn er voor het Nederlands zeven beschikbaar. Zeggen die instrumenten echt iets zeggen over de begrijpelijkheid van een tekst? Welke kenmerken van een tekst betrekken die instrumenten in hun oordeel?
Lees verder