Metaforen komen niet alleen in tekst maar ook veelvuldig in beeld voor. Lees in dit stuk hoe je visuele metaforen kunt herkennen, bijvoorbeeld in reclame, en hoe je verschillende visuele metaforen van elkaar kunt onderscheiden.
Lees verderBijdrages in Taal(gebruiks)- beschouwing
Taalbeschouwing, wat is dat? (deel 1)
Taalbeschouwing is het systematisch nadenken over vorm en betekenis van taal. Dat kan het systematische verband tussen taalvormen en betekenissen betreffen, maar ook de invloed van individuele, sociaal-culturele en historische factoren in een gegeven context, zowel op taalvormen, betekenissen als het verband daartussen.
Lees verderBeleefdheid in teksten
Wanneer mensen met elkaar communiceren dan proberen ze niet alleen elkaar te overtuigen, instrueren of te informeren, ze werken tegelijkertijd ook aan hun sociale relatie. Taalgebruikers beschikken daarvoor over een heel specifiek arsenaal aan strategieën die bekendstaan onder de naam “beleefdheid.” Die strategieën gebruiken we om anderen te laten zien dat we solidair met ze zijn en dat we elkaars persoonlijke vrijheid respecteren.
Lees verderBegrijpelijke taal: wat is dat?
Wat is begrijpelijke taal? In deze bijdrage laat Leo Lentz zien dat er verschillende opvattingen bestaan over die vraag. Hij pleit voor een benadering waarin het perspectief ligt op de lezer van de tekst en niet op een lijst met kenmerken die je simpelweg kunt afvinken waarna je zou weten of de tekst begrijpelijk is.
Lees verderMassamediale gezondheidscommunicatie (deel 1): drie soorten boodschappen
Het is lastig, maar niet onmogelijk om massamediale boodschappen te ontwikkelen die ertoe bijdragen dat mensen hun gezondheidsgedrag veranderen. Deze bijdrage is een inleiding op vervolgbijdragen over cryptische, angstaanjagende en narratieve gezondheidsboodschappen.
Lees verderMassamediale gezondheidscommunicatie (deel 2): cryptische boodschappen
In de gezondheidscommunicatie wordt soms geprobeerd om gedrag te beïnvloeden met cryptische boodschappen. De raadseltjes in die boodschappen zijn vooral bedoeld om gesprekken tussen ontvangers op gang te brengen. Maar gebeurt dat ook echt?
Lees verderMassamediale gezondheidscommunicatie (deel 3): angstaanjagende boodschappen
In de gezondheidscommunicatie wordt soms geprobeerd om gedrag te beïnvloeden met angstaanjagende boodschappen. Onder welke voorwaarden kunnen die ‘fear appeals’ succes hebben? Wat zijn de risico’s? En wat is er bekend over de invloed van de culturele achtergrond van de ontvangers?
Lees verderMassamediale gezondheidscommunicatie (deel 4): narratieve boodschappen
In de gezondheidscommunicatie wordt soms geprobeerd om gedrag te beïnvloeden met narratieve boodschappen. Onder welke voorwaarden kunnen verhalen succes hebben? Speciaal bedoeld voor laaggeletterde lezers zijn fotoverhalen. Wat voor effecten hebben fotoverhalen, ook bij andere lezers?
Lees verder