Drie praktijkvoorbeelden van succesvol lezen van hele boeken op het vmbo (deel 2)

In het eerste deel van onze Kwestie over het nut van het lezen van fictie op het vmbo hebben we het standpunt en de argumenten van Liselore van Ockenburg ontkracht en op grond van wetenschappelijk onderzoek en gedocumenteerde praktijkervaringen betoogd waarom fictie lezen in het vmbo wel degelijk kan bijdragen

Lees verder

Werkwoordspelling: internationaal perspectief (deel 4)

Homofonie in de Nederlandse werkwoordspelling zorgt voor de meeste spellingproblemen. Dit is in het Frans niet anders, zeker door de veelheid aan homofone vormen die in het Frans voorkomen. Kennis van grammatica in haar algemeenheid dient het correct gebruik van de Nederlandse taal, maar is ook cruciaal voor het correct spellen van Franse werkwoorden. Het is daarom van belang om tijdens de spellinglessen, zowel bij Nederlands als Frans, leerlingen expliciet te wijzen op het belang van een correcte grammaticale analyse.

Lees verder

Intersectionaliteit

Maatschappelijke ongelijkheid in de samenleving is een onderwerp dat aandacht verdient in het (literatuur)onderwijs. Een interessant fenomeen is intersectionaliteit (of kruispuntdenken): individuen ondervinden privileges of juist discriminatie en onderdrukking op grond van een veelvoud van factoren. Intersectionaliteit kan op verschillende manieren een rol spelen binnen het klaslokaal. Nienke Draaisma en Merlijn Borsboom schreven voor het handboek over het fenomeen en over creatieve manieren om bij leerlingen onder andere met behulp van literatuur bewustzijn te creëren over privileges en marginalisering.

Lees verder