Dit boek bevat 19 verhalen voorzien van een lesopzet. Voor docenten Nederlands, maar ook voor docenten Duits, Engels, Klassieke Talen, Geschiedenis, Wetenschapsoriëntatie. Collega’s en promovendi van Tanja Janssen zochten geschikte…
Lees verder
Archieven: Publicaties
Genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs
Twee lessenseries over het lezen en schrijven van columns en nieuwsberichten waarin een genregerichte aanpak wordt gehanteerd. De lessen zijn ontwikkeld in het kader van een promotieonderzoek. Zodra de artikelen…
Lees verder
Het bevorderen van schooltaal en begrijpend lezen bij tweetalige leerlingen
In de bovenbouw van het basisonderwijs worden teksten steeds langer en ingewikkelder; ze bevatten veel complexe, abstracte woorden die essentieel zijn voor goed tekstbegrip. Maar juist die woorden vormen vaak…
Lees verder
Het belang van ondersteuning voor Tekstbegrip
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs begrijpen de teksten in de schoolboeken niet goed. Lupo en haar collega’s (2019) wilden vaststellen wat het effect is van tekstniveau (makkelijke versus moeilijke…
Lees verder
Hoe goed zijn 12-16-jarigen in het beoordelen of webteksten geschikt zijn voor een schoolopdracht?
Informatie en nieuws komen via allerlei kanalen op ons af: via televisie, sociale media, kranten, websites enzovoort. Bekend is dat die informatie niet altijd betrouwbaar of relevant is. Burgers hebben…
Lees verder
Modeling onder de loep, op zoek naar effectieve ingrediënten
Modeling heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen, ook in het leesonderwijs. Het is echter de vraag of iedereen deze instructievorm hetzelfde definieert en weet welke kenmerken modeling tot een…
Lees verder
Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs
Bij lezen en schrijven gebruiken we deels dezelfde kennis en cognitieve systemen. In deze meta-analyse onderzoeken Graham en collega’s daarom de effecten uit 47 eerdere studies waarin lees- en schrijfonderwijs…
Lees verder
Maar het staat er toch?!
Samenvatting van de auteur: Leerlingen in 5 vwo blijken niet te beschikken over voldoende informatievaardigheden om valide bronnen te zoeken en te vinden voor het schrijven van een gedocumenteerde tekst.…
Lees verder
Modelling van literatuurverwerking
De auteur schrijft in de terugblik: Docenten worden vaak gefrustreerd over de manier waarop de leerlingen literatuur leren lezen. Op mijn vorige school werd de opdracht lezen voor de lijst…
Lees verder