Skip to content
Didactiek Nederlands

Didactiek Nederlands

De kwestie, 'zo kan het ook' en handboek

  • Over ons
    • Contact
    • Auteursinstructies
    • Instructie pdf maken
  • De kwestie
    • Inhoud De Kwestie
    • Auteurs de kwestie
  • Zo kan het ook
    • Inhoud zo kan het ook
    • Auteurs zo kan het ook
  • Handboek
    • Inhoud handboek
    • Auteurs handboek
  • Projecten
    • Taal leren gebruiken in context
    • RV-toets
    • SE Schrijfvaardigheid
    • Taal als basis
    • Na PISA de lente
    • Leergangvergelijking Nederlands
  • Publicaties
    • Begrijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Beproefde Lessen Nederlands
    • Begijpend lezen op nieuwe leest: Na Pisa de lente
    • Examenbesprekingen LTN
    • Publicatiereeksen
  • Tijdschriften
    • Alfa-nieuws, 1997 – 2010
    • Moer, 1969 – 2003
    • Spiegel, 1983 – 1999
    • Tsjip, 1991 – 2005
    • Vonk, 1971 – 2005
    Uitgebreid zoeken Eenvoudig zoeken

Archieven: Publicaties

Het belang van ondersteuning voor Tekstbegrip

23 december 2021
Auteur: Kees Broekhof
Thema: Begrijpend lezen
Collectie: high school, 14-15-jarigen
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs begrijpen de teksten in de schoolboeken niet goed. Lupo en haar collega’s (2019) wilden vaststellen wat het effect is van tekstniveau (makkelijke versus moeilijke…
Lees verder

Modeling onder de loep, op zoek naar effectieve ingrediënten

23 december 2021
Auteurs: Suzanne T. M. Bogaerds-Hazenberg, Jacqueline Evers-Vermeul
Thema: Begrijpend lezen
Collectie: basisonderwijs, voortgezet onderwijs, leraren en lerarenopleiders
Modeling heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen, ook in het leesonderwijs. Het is echter de vraag of iedereen deze instructievorm hetzelfde definieert en weet welke kenmerken modeling tot een…
Lees verder

Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs

23 december 2021
Auteur: Jacqueline Evers-Vermeul
Thema: Begrijpend lezen
Collectie: basisonderwijs, voortgezet onderwijs
Bij lezen en schrijven gebruiken we deels dezelfde kennis en cognitieve systemen. In deze meta-analyse onderzoeken Graham en collega’s daarom de effecten uit 47 eerdere studies waarin lees- en schrijfonderwijs…
Lees verder

Het bevorderen van schooltaal en begrijpend lezen bij tweetalige leerlingen

23 december 2021
Auteur: Liza van den Bosch
Thema: Begrijpend lezen
Collectie: groep 6 en 7 basisonderwijs, tweetalige leerlingen
In de bovenbouw van het basisonderwijs worden teksten steeds langer en ingewikkelder; ze bevatten veel complexe, abstracte woorden die essentieel zijn voor goed tekstbegrip. Maar juist die woorden vormen vaak…
Lees verder

Hoe goed zijn 12-16-jarigen in het beoordelen of webteksten geschikt zijn voor een schoolopdracht?

23 december 2021
Auteur: Paul de Maat
Thema: Begrijpend lezen
Collectie: bovenbouw basisonderwijs, voortgezet onderwijs, adolescenten
Informatie en nieuws komen via allerlei kanalen op ons af: via televisie, sociale media, kranten, websites enzovoort. Bekend is dat die informatie niet altijd betrouwbaar of relevant is. Burgers hebben…
Lees verder

Maar het staat er toch?!

18 december 2021
Auteur: Ruhaak, S.M.
Onderwerp: Bronnenonderzoek bij gedocumenteerde teksten
Collectie: havo 4-5
Samenvatting van de auteur: Leerlingen in 5 vwo blijken niet te beschikken over voldoende informatievaardigheden om valide bronnen te zoeken en te vinden voor het schrijven van een gedocumenteerde tekst.…
Lees verder

Modelling van literatuurverwerking

18 december 2021
Auteur: Janssens, M.J.
Onderwerp: ontwerpplan
De auteur schrijft in de terugblik: Docenten worden vaak gefrustreerd over de manier waarop de leerlingen literatuur leren lezen. Op mijn vorige school werd de opdracht lezen voor de lijst…
Lees verder

Meertaligheid in de klas

21 november 2021
Auteur: Klaske Elving
Thema: Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Collectie: Havo 4 en 5
Lees verder

Onderzoek leren doen naar gespreksvaardigheid

21 november 2021
Auteurs: Ervin Mantingh, Twan Robben
Thema: Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Collectie: VWO 4-5-6
Lees verder

Communicatie rond een evenement

21 november 2021
Auteur: Ilse de Vaan
Thema: Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Collectie: VMBO 3-4
Lees verder

Berichtnavigatie

«Previous Posts 1 2 3 4 … 364 Next Posts»

Recente kwesties

  • De essentie van het schoolvak Nederlands. Een reactie op: Een nieuw leerplan Nederlands. De essentie van het vak II
    15 maart 2023 Els Stronks, Yra van Dijk, Marie-José Klaver & Feike Dietz
  • Hoe beoordeel je een argumentatie?
    22 februari 2023 Yke Schotanus
  • Ruim baan voor mondelinge taalvaardigheid!
    27 januari 2023 Nicolette Schaper
  • Een nieuw leerplan Nederlands: de essentie van het vak II
    21 januari 2023 Gert Rijlaarsdam, Marloes Schrijvers & Catherine van Beuningen

Recente Zo kan het ook's

  • Evalueren en reflecteren in de les                    
    Leonie Goutier & Jacquelien Kool
  • Een gedeelde visie op leesvaardigheid
    Melanie Philips & Jolanda van der Ven
  • De kleur van teksten
    Erika Welgraven & Karen Wentzel
  • Boekenclub in de klas
    Anouk de Kleijn
Ondersteund door de sectie Nederlands van Levende Talen.